Kameraövervakning

Startat av 1896, 25 juli 2016, 17:52:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Nu tycker jag att det här börjar att bli rent löjligt:

www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/kraver-tillstand-trots-att-kamerorna-inte-anvands

Ersa

Vad håller man på med i Dalarna? I SL-trafiken är det numera krav på fungerande kameror i varenda SL-buss (c:a 1900 st) och givetvis var alla tillstånd klara innan man började montera och koppla in dem. Borde inte alla länsstyrelser ha en gemensam linje i hela landet?

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2016, 11:02:09 AM
Vad håller man på med i Dalarna? I SL-trafiken är det numera krav på fungerande kameror i varenda SL-buss (c:a 1900 st) och givetvis var alla tillstånd klara innan man började montera och koppla in dem. Borde inte alla länsstyrelser ha en gemensam linje i hela landet?

Örebro fick inte tillstånd till kameror annat än på förarplatsen när dom sattes in där. Kanske annat nu, men då var det bara förarplatsen som fick övervakas. Samtidigt som SL hade även bak.

BSB101

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2016, 11:02:09 AM
Vad håller man på med i Dalarna? I SL-trafiken är det numera krav på fungerande kameror i varenda SL-buss (c:a 1900 st) och givetvis var alla tillstånd klara innan man började montera och koppla in dem. Borde inte alla länsstyrelser ha en gemensam linje i hela landet?

Då det är olika personer på olika Länsstyrelser som ska tolka lagen är det inget konstigt att det kan bli olika tolkningar. Precis som olika Tingsrätter eller till och med samma tingsrätt kan tolka olika beroende på vilka som dömer. Det är först när en högre instans fastslagit ett predikat som det finns något att gå på hur en lag ska tolkas.

Ersa

Aha. Låter rätt besvärligt och dyrt i längden för samhället. Det bästa vore väl om alla länsstyrelser och trafikhuvudmän kunde följa en gemensam linje för kollektivtrafiken i hela landet. Bl.a gällande säkerhet, övervakningskameror och upphandlingskrav.

MrH

Citat från: Ersa skrivet 27 juli 2016, 11:46:04 AM
Aha. Låter rätt besvärligt och dyrt i längden för samhället. Det bästa vore väl om alla länsstyrelser och trafikhuvudmän kunde följa en gemensam linje för kollektivtrafiken i hela landet. Bl.a gällande säkerhet, övervakningskameror och upphandlingskrav.

Mm, instämmer. Även en gemensam syn på ombordsystem och resekort som funkar i hela landet vore önskvärt....
/MrH

buskörare

Citat från: MrH skrivet 01 augusti 2016, 16:42:45 PM
Mm, instämmer. Även en gemensam syn på ombordsystem och resekort som funkar i hela landet vore önskvärt....
/MrH

Men svårt att genomföra. Alla landets kommuner komma överens om samma betalsystem? Nja...

Nico

Instämmer med buskörare här... Sen ser knappast behoven eller förutsättningarna ut på samma vis överallt. Personligen ser jag mera att man kanske kan dela tekniska lösningar (typ britternas Oyster Card som nu går på export), men vissa lokala undantag är nog oundvikliga för att det skulle fungera så smidigt som möjligt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

miikos

Som lagen är så får inte kamerorna sättas upp innan tillstånden är klara.

Att det kostar extra är dock en del Dalatrafiks fel, personalen där missade ett tydligt krav om vilka bilagor som måste bifogas för att inte få automatiskt avslag. Hur man kunde missa det när Länstyrelsen till och med att stryckigt under kravet med gul penna är mer konstigt dock.

Sen när Dalatrafik kompletterade ansökan så att den blev korrekt, så blev det ju beklagligen avslag ändå.

Att ha liknande i hela Sverige är svårt, det är inte stökigt i alla län. Matbutiker får ju inte ha kameror på köttdisken innan de kan bevisa svinn, i en del län.

Upphandlingarna kan man kan lösa genom att låta bussbolagen ansvara för hållare, men en annan upphandling för kameraövervakning, väktare eller ordningsvakter om polisen förordnar det.

BSB101

Citat från: Ersa skrivet 27 juli 2016, 11:46:04 AM
Aha. Låter rätt besvärligt och dyrt i längden för samhället. Det bästa vore väl om alla länsstyrelser och trafikhuvudmän kunde följa en gemensam linje för kollektivtrafiken i hela landet. Bl.a gällande säkerhet, övervakningskameror och upphandlingskrav.

Varför stanna där. Det mest effektiva, om man bara ser till pengar, borde vara att låta en person bestämma allt. Varför inte kalla denna person diktator? Funkar det i Kina och Nordkorea så funkar det här.

Nico

Citat från: BSB101 skrivet 14 augusti 2016, 22:02:15 PM
Varför stanna där. Det mest effektiva, om man bara ser till pengar, borde vara att låta en person bestämma allt. Varför inte kalla denna person diktator? Funkar det i Kina och Nordkorea så funkar det här.

Att jämföra praktiska samordningsbehov av regelverk med autokrati och ren diktatur känns som man missat poängen i frågeställningen.

I många fall så skulle det säkert gå att tjäna en del just på att samordna sådant som kameraövervakning. Visst kan man vänta på att denna typ av ärenden gör X antal vändor i olika juridiska instanser för att få till praxis och kanske även prejudikat...

För min del  känns dock sådant som slöseri med pengar då det ju bevisligen finns dokumenterad kunskap på området som går att falla tillbaka på.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BSB101

Läs om, läs rätt och förstå rätt.

Nico

Det är du själv som får förklara och förtydliga vad du menar. Detta då vi övriga inte har tillgång till dina privata tankar.

Som du sedan skrivit ditt inlägg så blir det väldigt svårt att tolka dess innehåll annat än bokstavligt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman