Förändringar i SL-trafiken 2017

Startat av rengmark, 25 februari 2016, 12:10:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rengmark

Citat från: Lars_L skrivet 20 november 2016, 01:18:11 AM
.
Nu verkade båda vara från resrobot ovan. Men 543:ans nya tidtabell finns ju utlagd på SL:s hemsida: http://sl.se/ficktid/vinter/v543.pdf
Lättast att titta där.  Om det däremot är för att Växthusvägens förlängning inte är klar, eller om det är utifrån resandeunderlag som den går ut från Vega via Skälbyvägen må vara oklart. Tror väl också man är lite tidsoptimistiska - tidspåslaget känns inte så stort med tanke på att den jämfört med 549 går via Veddesta industriområde och det är lite mindre vägar att färdas på jämfört med 543:s tidigare sträckning. Å andra sidan slipper man ju delvis köerna på Byleden.

Om man gör bytet vid Växthusvägen istf. Åkermyntan kan man tjäna 20 minuter. Reseplaneraren föreslår en rundtur runt Backlura och då är man tillbaka vid samma hållplatsstolpe som man passerade 24 minuter tidigare.

Lars_L

Såg nu att man tydligen ändrat tidtabell för 543 - man hade en tidigare version där linjen skulle gå ut via Skälbyvägen. Nu är det ändrat - måste ha gjorts för några dagar sedan. Troligen har det då blivit klart att man kan använda Växthusvägens förlängning redan från december. Det var sagt innan att det skulle bli förskjutet till våren.  Det är därför du får olika resultat - resrobot är inte riktigt uppdaterad på ändringarna,

Frågan är hur detta slår ut resenärsmässigt. Många i Skälby använder ju bussen. Väljer man då att ta 518/541 istället? Samtidigt bör många som bor i närheten av Vega lockas av en ny förbindelse till Vällingby och även lite tätare turtäthet för Vegaborna till Jakobsberg. Å andra sidan blir det ju fortfarande  ändå en omväg om man ska in till stan att åka via Jakobsberg, istället för att ta 518/541 till Barkarby.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

rengmark

Man hinner säkert bli klar på de tre veckor som åtrerstår. Det som återstår är arbeten med bussgatan precis bortom nuvarande vändplats. Och nyheten att linjen i Österdalsvägen förlängs till Vällingby ska man inte behöva reseplaneraren för att upptäcka.
När jag var i Annedal sommaren 2010 för att köpa lägenhet fick jag veta att i snar framtid skulle buss börja trafikera inne i området. Fortfarande efter över sex år finns ingen busstrafik. SL kundtjänst svarar att gator och vägar inte är färdigställda ännu.
De som jobbar med att informera om trafiknyheter på SL borde lära sig av de som presenterar kulturnyheter. Jag kan ett halvår i förväg läsa om att det blir konståkning i Alvik 28 maj kl. 13.

Nico

Lite OT, men de som lägger ut nyheterna/förändringar i SL-trafiken (liksom på andra håll) lägger ut det de fått in. Stämmer inte de nyheterna så blir det därefter. Även Kulturnyheterna har under åren fått backa kring aviserade händelser som sedan ställts in... och vad konståkning har med Kulturnyheterna att göra vet jag inte... att meddela kring sådant borde väl vara Sportens domän.  ;)

Var gäller t.ex. Mariehäll sedan så är det fortfarande ingen som direkt vet hur det blir utan beskedet från väghållaren har varit vänta och se. På många håll numera så lovar byggherrar och andra gärna bussförbindelser (ofta då för att sälja in områdena), men minst lika ofta så bygger man numera så trångt att, trots att man utlovat busstrafik så kommer bussarna knappt, eller inte alls, fram.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Fast Nobina skulle väl inte ha bemödat sig att få ut en tidtabell där bussen gick via Orgonavägen, ifall man fått ett tydligt besked från byggherrarna? Från Järfälla kommun har man ju sagt att vägen inte ska öppnas förrän kopplingen vid Ormbacka är klar. Tydligen har det varit dåliga markförhållanden där. Ifall det är så att det är åtgärdat, eller om vägen bara öppnas för busstrafik är ju inte helt givet heller.

Dessutom behöver du ju inte använda reseplaneraren, eftersom även tidtabellen ligger ute.

I normfallet håller jag väl dock med om att SL är lite väl sena på att lägga ut information. Men just i situationer där man inte vet om man kan åka vägen, eller måste hitta en tillfällig lösning är det väl bättre att vänta, så att man kan presentera en korrekt information?

Här finns ju mycket goda skäl att inte införa en tillfällig sträckning som bara gäller några månader.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

F.Å

Den korta bit av "Växthusvägens förlängning" mellan rondellen vid Blomsterkungsvägen fram till korsning med Astronomivägen är nog det enda som öppnas nu. Har varit "färdig" ett tag och snöröjdes också de senaste veckorna.
Därifrån finns sen f.d gångväg som bygg(t)s om till bussgata till Österdalsvägen.
Det som verkar försenats är i Järfälla mellan Vikingavägen och Järfällavägen. Är väl inte mindre än tre rondeller som ska konstrueras och lite förstärkningsarbete.

rengmark

Citat från: Nico skrivet 21 november 2016, 04:39:19 AM
Lite OT, men de som lägger ut nyheterna/förändringar i SL-trafiken (liksom på andra håll) lägger ut det de fått in. Stämmer inte de nyheterna så blir det därefter. Även Kulturnyheterna har under åren fått backa kring aviserade händelser som sedan ställts in... och vad konståkning har med Kulturnyheterna att göra vet jag inte... att meddela kring sådant borde väl vara Sportens domän.  ;)

Var gäller t.ex. Mariehäll sedan så är det fortfarande ingen som direkt vet hur det blir utan beskedet från väghållaren har varit vänta och se. På många håll numera så lovar byggherrar och andra gärna bussförbindelser (ofta då för att sälja in områdena), men minst lika ofta så bygger man numera så trångt att, trots att man utlovat busstrafik så kommer bussarna knappt, eller inte alls, fram.

SL kallar det konståkning när man under guidning betraktar konsten på olika T-banestationer.

Hållplatsen i Annedal som SL kundtjänst inte kunde upplysa om för några timmar sedan är nu sökbar i reseplaneraren med namnet Mariehällsskolan. Har också meddelat SL kundtjänst så dom vet.

Nico

Där ser man. Då får man önska Mariehällsborna lycka till.

I övrigt är det inte fel att förklara/utveckla kontexten om man använder ett udda begrepp. Själv skulle jag i alla fall aldrig sätta likhetstecken mellan SL och konståkning på så vis utan utgick från att det handlade om sporten ifråga.

Jag tror att det nog är många andra som inte heller kände till ordleken eller då gjorde den associationen. En hel del medlemmar här bor inte ens i SL-land så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

rengmark

Citat från: Nico skrivet 21 november 2016, 19:59:10 PM
Där ser man. Då får man önska Mariehällsborna lycka till.

Det verkar inte bli någon glädje. Nu bara några dagar senare är Mariehällsskolan bortplockad som sökalternativ. Nu är det Mariehällskyrkan som gäller igen. Och SL verkar inte veta varför.

Nico

Det är numera i huvudsak entreprenörerna som ansvarar för information och lägger även normalt in den. Levererar inte de förra till SL kundtjänst så blir det svårt för dem i sin tur att få ut eller delge information.

Vad gäller just Mariehälls gatunät så sade trafikkansvariga ifrån redan på planeringsstadiet, dvs redan när Nobina körde 113, om att det skulle bli framkomlighetsproblem. Detta då gatubredden på flera håll var undermålig och skulle tvinga tunga/långa fordon att gå väldigt långt över i mötande körbana. I kombo med mycket dålig sikt i flera korsningar så vet jag att även huvudskyddsombuden var negativa. Farterna är visserligen låga i området, men detta är även en arbetsmiljöfråga.

Då byggherrarna (både här och på andra håll) dock numera ofta väljer att strunta i de utrymmesbehov bla busstrafiken ställer (man går medvetet under vissa minimimått då marken är dyrbar) så lär detta med tji busstrafik bli vanligare framöver.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman