Förslag: SL 806 & 809 försvinner från Gullmarsplan

Startat av Ersa, 16 februari 2016, 20:18:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: Olle skrivet 20 februari 2016, 15:48:42 PM
Klart som fasen att de vill köra kortare sträckor när de får betalt per påstigande i nya avtal, ett extra bussbyte spär dessutom på kassan ytterligare.
Fast det där med bussbyte är ju delvis reglerat - brukar vara i alla fall. Man får ju inte medvetet lösa det så att bussbytena blir fler.

Sedan är det klart att om Svartbäckenresenärerna byter till 807 vid Brandbergen, istället för att åka 809 till Farsta, så är det ju svårt att komma åt.

Nu är jag därmed sagt inte anhängare av systemet. Tycker det är orimligt att operatörerna bestämmer över linjenätet - särskilt när det inte finns något incitament till att göra det för att uppnå samhällsekonomisk lönsamhet med förslagen, eller någon bonus kopplad till förbättrad kundnöjdhet.

Därmed inte sagt att man inte måste anpassa linjenätet för att undvika direktbusslinjer. Nu har det väl dock snarare blivit ett sätt att lägga skulden för detta på operatörerna. SL ordnar ett system som bygger på att operatörerna ska ta bort direktlinjer och sedan är det de senare som får ta kritiken...

Hela lösningen är ju bara egentligen orsakat av att Trafikförvaltningen har så dålig koll på trafiken och inte förmår fatta de beslut som stundom måste fattas för att hålla ner kostnaderna. Egentligen främst orsakad av att man inte riktigt ha haft koll på de produktionsökningar som skett i trafikområdena.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

ichessy

#16
Dessa förändringar kommer inte gå förbi obemärkt bland resenärer och kommuner. Jag tror att de kommer starkt motarbetas. På senare tid har demokratiska rörelser mot försämringen av busstrafiken kommit upp på sociala medier. Rädda Linje 861 är ett exempel och har 737 likes, https://www.facebook.com/radda861/?fref=ts


Kanske lika bra att dessa 737 likes övergår i synpunkter till SL om att linjen inte ska dras om eller läggas ned  ;D
Software Developer

ajox

Citat från: ichessy skrivet 22 februari 2016, 09:11:52 AM
Dessa förändringar kommer inte gå förbi obemärkt bland resenärer och kommuner. Jag tror att de kommer starkt motarbetas. På senare tid har demokratiska rörelser mot försämringen av busstrafiken kommit upp på sociala medier. Rädda Linje 806 är ett exempel och har 658 likes, https://www.facebook.com/radda861/?fref=ts


Kanske lika bra att dessa 658 likes övergår i synpunkter till SL om att linjen inte ska dras om eller läggas ned  ;D

Fast nu gäller gruppen du länkade till 861 och inte 806.  :)

MikeyMike


Bussmicke

Ren galenskap att hålla på med dessa buten man vill få till.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

#20
Citat från: Lars_L skrivet 20 februari 2016, 20:04:23 PM
Fast det där med bussbyte är ju delvis reglerat - brukar vara i alla fall. Man får ju inte medvetet lösa det så att bussbytena blir fler.

Sedan är det klart att om Svartbäckenresenärerna byter till 807 vid Brandbergen, istället för att åka 809 till Farsta, så är det ju svårt att komma åt.

Nu är jag därmed sagt inte anhängare av systemet. Tycker det är orimligt att operatörerna bestämmer över linjenätet - särskilt när det inte finns något incitament till att göra det för att uppnå samhällsekonomisk lönsamhet med förslagen, eller någon bonus kopplad till förbättrad kundnöjdhet.

Därmed inte sagt att man inte måste anpassa linjenätet för att undvika direktbusslinjer. Nu har det väl dock snarare blivit ett sätt att lägga skulden för detta på operatörerna. SL ordnar ett system som bygger på att operatörerna ska ta bort direktlinjer och sedan är det de senare som får ta kritiken...

Hela lösningen är ju bara egentligen orsakat av att Trafikförvaltningen har så dålig koll på trafiken och inte förmår fatta de beslut som stundom måste fattas för att hålla ner kostnaderna. Egentligen främst orsakad av att man inte riktigt ha haft koll på de produktionsökningar som skett i trafikområdena.

Om man nu studerar materialet som skickats ut och Haninge kommuns uttalande över partigränserna så tycker jag nog att Nobina gjort ett dåligt jobb när det gäller att sälja in förändringarna, jag tycker att det hade varit ärligt att berätta att en av orsakerna till förändringarna är ekonomiska, visst får vissa kunder en förbättring men det gäller till största delen i udda relationer där stora delar redan idag åker via Handen och tar pendeltåget. Man kan ju notera att risken för ståplats från Farsta Strand på morgonen är väldigt stor, det nämner man inte utan det får läsaren själv räkna ut, det finns ca 800 platser kvar i de flesta tåg under morgonen framgår av remissen, det rör sig dock till största delen av ståplatser.

Frågan är om det inte t.om hade varit bättre att helt lägga ner bägge linjerna som föreslås få Farsta som slutpunkt och istället förstärkt matningstrafiken till Handen, då finns i a f en chans för många att få en sittplats under hela sin resa, det hade inneburit ytterligare besparingar i vagnkilometrar utan att restiderna hade förlängts nämnvärt.

Dessutom är det tråkigt att Nobina som har en så kompetent organisation inte har korrekturläst förslaget och missat att t.ex både Medborgarplatsen och Fridhemsplan nås med gröna linjen vilket innebär att de publicerade restidseffekterna inte är helt överensstämmande med verkligheten.

http://kedjan.org/wordpress/wp-content/uploads/2016/03/Effektberäkningar-Haninge-kommun-trafikförändringar-augusti-2016.pdf

Lars_L

#21
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 mars 2016, 03:42:07 AM
Om man nu studerar materialet som skickats ut och Haninge kommuns uttalande över partigränserna så tycker jag nog att Nobina gjort ett dåligt jobb när det gäller att sälja in förändringarna, jag tycker att det hade varit ärligt att berätta att en av orsakerna till förändringarna är ekonomiska, visst får vissa kunder en förbättring men det gäller till största delen i udda relationer där stora delar redan idag åker via Handen och tar pendeltåget. Man kan ju notera att risken för ståplats från Farsta Strand på morgonen är väldigt stor, det nämner man inte utan det får läsaren själv räkna ut, det finns ca 800 platser kvar i de flesta tåg under morgonen framgår av remissen, det rör sig dock till största delen av ståplatser.

Frågan är om det inte t.om hade varit bättre att helt lägga ner bägge linjerna som föreslås få Farsta som slutpunkt och istället förstärkt matningstrafiken till Handen, då finns i a f en chans för många att få en sittplats under hela sin resa, det hade inneburit ytterligare besparingar i vagnkilometrar utan att restiderna hade förlängts nämnvärt.

Jo särskilt skeptisk blir jag väl till att man här - som även Keolis har gjort tidigare - hänvisar till bolagens "beräkningsmodeller" som visar på att det är bra lösningar. Jag vet inte hur beräkningarna ser ut i deras modeller (vilka analyser av målpunkter för olika resandet etc som man räknar med och hur mycket "strafftid" som är inlagt för byten.) men helt klart är att man missar hela poängen - det vill säga att vid Gullmarsplan så är det i princip inte någon bytestid i rusningen, annat än transportsträckan ner från bussterminalen till tunnelbanan. Det uppnår man ju aldrig med pendeltåg  - även om väl turtätheten kommer höjas från och med december 2017. Man kanske skulle ha väntat med att göra förändringarna då istället? Nu är det ju också väldigt ojämn belastning där tågen från Nynäshamn har en betydligt högre beläggning än de som utgår från Västerhaninge etc.

Trafikförvaltningens modell - att man tar in synpunkter utan att någon mer ordentlig utredning presenteras känns ju också ganska märklig och föråldrad. Både Keolis presenterade förslag för innerstaden tidigare och Nobinas nu, kan ju inte med bästa vilja i världen kallas för utredningar, utan får ju som bäst ses som kortfattade presentationer av förslag. Förvisso verkar det inte finnas några krav på utredningar heller, men det gynnar ju inte debatten, eller diskussionen, eller för den delen kontakten med de lokala politikerna. Allvarligt talat är det ju nästan svårt att tyda vad förslagen egentligen innebär, och det gäller ju inte bara det här "paketet", utan  är ett generellt problem i den här typen av remisser. Inte minst p.g.a. att det alltid brukar vara många felskrivningar etc. 

Frågan är väl sedan hur det kommer fungera med Farsta, respektive Haninge. Troligen kommer flertalet åka till Haninge istället, tar ju bara 6-7-minuter snabbaste vägen från Brandbergen. Min erfarenhet är att resenärer brukar föredra längre tid på tåg istället för buss (om det finns alternativ) då de tidsmässigt är jämförbara. Ska man ändå byta till pendel, blir det nog så oavsett att flertalet kommer välja att åka till Handen och byta där än till Farsta. De som åker  till Farsta kommer nog i första hand att vara intresserade av att byta till t-banan. Många av dem som har gångavstånd till Brandbergen Centrum kommer nog också att föredra att ta 807 därifrån istället för att åka via Farsta/Haninge.



 



 

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

roggek

CitatUnder rusningstrafiken kan man även resa med linje 809 som tar ca 45 min till Stockholm C med byte i Gullmarsplan eller med linje 809C till Vattugatan som tar 42 - 45 min. 
Nobinas

Det är Nobina som ljuger med restiderna! Jag har själv åkt Brandbergen - Södersjukhuset på 29-30 minuter (med ett byte till linje 164 vid Gullmarsplan med 5 minuters omstigningstid).

Att det skulle ta 45 minuter till Stockholm C beror på all biltrafik som ger fan i och respektera bussfilerna på Nynäsvägen! Där har Nobina grundproblemet!

Lars_L

#23
Såg inte restidseffektsrapporten tidigare i mitt tidigare svar. Men inte kan man kalla detta för en seriös rapport? 9 sidor? Utan att ange vad man har använt för väntetidsvariabler (KRESU har väl kvar multiplikatorn 2?, trots nyare forskning som säger att den bör ligga på 2,5 - men den använder ju SL - så det får man väl acceptera). 

Här kommer ju dock fram det intressanta att flertalet resande får längre tider än med dagens 809 - i pressen har man ju räknat samman med 806 när man sagt att det blir kortare restider - vilket ju är helt irrelevant, då det är ett ytterst litet resande från Söderby. De drygt 600 resande i morgonen, är ju nästan huvudsakligen längs 807:ans linjesträckning.

Men även så - med passning vid Farsta strand till pendeltåget, får man ju räkna med 14 minuters restidstillägg för bytet, mot cirka 6 minuter vid Gullmarsplan.  Från Svartbäcken idag till T-centralen tar det alltså ca 45 minuter (den siffran är ganska korrekt). Men sträckan Svartbäcken-Farsta strand är nog svår att se att den skulle gå på under 20-minuter - särskilt när man ska köra via Vega. Därtill ska läggas gångtiden upp från Citybanan till motsvarande gröna linjen, därtill att flertalet har sin arbetsplats längs gröna linjen. Men även till Centralen bör man få räkna med ca 2 minuters längre gångtid från citybanan. Detta innebär att man får en restid på ca 54 minuter.

Edit: Givetvis ska siffrorna ange Centralstation för pendeltågen - citybanan är ju inte invigd vid trafikstart. Vilket gör ytterligare tidstillägg för att komma till T-centralen.

Ska vi räkna med nyare forskningsresultat som räknar 2,5 för byte, så kommer vi upp i närmare en kvart i ökad restid, även till T-centralen

Men är målpunkten vid Hötorget - så blir ju skillnaden ännu mer markant. Då får vi 46 minuters restid med 809 mot ca 57 minuter med den nya lösningen.

Ett annat sätt som blir helt snedvridet är ju att jämföra målpunkten Sundbyberg och att då åka 809???. Givetvis åker resenärer via Handen som ska till Sundbyberg. Då blir restiden idag 13+14 (väntetid)+36= 63 minuter, med nya förslaget skulle det bli 20+14+26=60 minuter. Alltså 3-minuters kortare restid, inte 11 minuter kortare som man räknar med i exemplet.  109-minuter ser jag som att det måste vara om man åker 809. Samtidigt är det lite tveksamt att se hur man skulle uppnå den kortare restiden (52 minuter) som anges på nya linjevarianten. Även om man räknar genomsnittlig väntetid vid Farsta strand (vilket ju inte är rimligt, då man måste ha anslutning till pendeltågen), så kommer man ju inte mycket närmare. Det går ju bara ett extratåg i morgonrusningen, vilket ändå ger en genomsnittlig väntetid + gångtid i sådana fall, som gör att restiden istället blir längre.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Ska man gissa (eller hoppas) att det är en konsult som tagit fram denna rapport och detta trafikförslag?

Jag har väldigt svårt att tro att trafikplanerarna på Nobina har gjort ett så bristfälligt arbete även om stora delar av området är nya jaktmarker.

En gissning är att man vill minska underlaget på nuvarande 806/809 för att när Vega station öppnas helt lägga ner dessa till Farsta förkortade linjer och styra om reseströmmen via Handen.

Det är väl egentligen inget märkligt med det, ger en stor besparing i kilometrar och fordon, men berätta då det.....

Att spara pengar och minska miljöbelastningen kan man sälja in.


Lars_L

Ja, det visar väl just problemet med de nya incitamentavtalen och entreprenörernas roll. Man ska å ena sidan effektivisera trafiken (det är så man vinner avtalet), samtidigt som man har trafikplaneringsansvar som ska visa på någon form av resenärsnytta med förändringarna. Eller åtminstone att de inte innebär någon påtaglig försämring. Detta samtidigt som man inte får tillräckligt med betalt per passagerare för att man egentligen gör någon vinst av ökat resande (då det kräver fler fordon endast under maxtimmen). Särskilt gäller ju detta linjer med sittplatsgaranti, men även i övrigt är ju kraven på "standard" så pass höga, att det inte krävs många stående innan man måste sätta in ett till omlopp under dim. tid.

Visst, kanske är det så att man planerar att vända vid Vega sedan. Men jag förstår nog inte vitsen ändå. Där finns ju ingen t-baneanslutning. Ser nog snarare detta som ett sätt att klara av trafiken från Vega idag (i och med att det byggs mycket bostäder), utan att det krävs fler fordon. Med den här lösningen kan man ju utnyttja samma linje för två upptagningsområden, jämfört med förstärkning till Handen. 

Från exempelvis Svartbäcken - skulle ju annars den största tidsvinsten (kopplat till pendeltåget) vara att man hade en högtrafiklinje som gick direkt till Handen, utan att passera Brandbergen Centrum. Vägplaneraren gav 20 minuters körtid med bil mellan Farsta strand och Svartbäcken via Vega. Svårt att tro att en ny variant på 809 skulle klara sträckan på under 25 minuter då. Risken är väl stor att körtiden kommer tangera den till Gullmarsplan.


   





Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 16 mars 2016, 15:30:54 PM
Ja, det visar väl just problemet med de nya incitamentavtalen och entreprenörernas roll. Man ska å ena sidan effektivisera trafiken (det är så man vinner avtalet), samtidigt som man har trafikplaneringsansvar som ska visa på någon form av resenärsnytta med förändringarna. Eller åtminstone att de inte innebär någon påtaglig försämring. Detta samtidigt som man inte får tillräckligt med betalt per passagerare för att man egentligen gör någon vinst av ökat resande (då det kräver fler fordon endast under maxtimmen). Särskilt gäller ju detta linjer med sittplatsgaranti, men även i övrigt är ju kraven på "standard" så pass höga, att det inte krävs många stående innan man måste sätta in ett till omlopp under dim. tid.

Visst, kanske är det så att man planerar att vända vid Vega sedan. Men jag förstår nog inte vitsen ändå. Där finns ju ingen t-baneanslutning. Ser nog snarare detta som ett sätt att klara av trafiken från Vega idag (i och med att det byggs mycket bostäder), utan att det krävs fler fordon. Med den här lösningen kan man ju utnyttja samma linje för två upptagningsområden, jämfört med förstärkning till Handen. 

Från exempelvis Svartbäcken - skulle ju annars den största tidsvinsten (kopplat till pendeltåget) vara att man hade en högtrafiklinje som gick direkt till Handen, utan att passera Brandbergen Centrum. Vägplaneraren gav 20 minuters körtid med bil mellan Farsta strand och Svartbäcken via Vega. Svårt att tro att en ny variant på 809 skulle klara sträckan på under 25 minuter då. Risken är väl stor att körtiden kommer tangera den till Gullmarsplan.   

Ska linjen gå motorvägen från Länna? eller gamla Nynäsvägen via Beateberg-Trångsund??

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 mars 2016, 15:40:47 PM
Ska linjen gå motorvägen från Länna? eller gamla Nynäsvägen via Beateberg-Trångsund??

Motorvägen från Länna (om man ska tyda kartan rätt. Men det blir ju ändå rätt kort väg på motorväg jämfört med dagens trafik. Från Svartbäcken till Vega lär det väl ta omkring 16 minuter. (bör ju ta ca 8 minuter bara att köra sträckan inom Brandbergen fram till Söderby).
Inlägget är signerat Lars Lundqvist


Lars_L

Citat från: Värmdötrafikant skrivet 25 maj 2016, 19:02:25 PM
Direktbussarna från Haninge får fortsätta att gå till Gullmarsplan.


http://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/nyheter-kollektivtrafik/2016/05/Beslut-om-busstrafiken-pa-Sodertorn/

Kanske ganska väntat i och med att Nobina ville göra det redan nu, innan Citybanans invigning och pendeltågstrafiken kunnat utökas. Än intressantare är väl dock att medan Trafikförvaltningen säger sig vilja utreda saken när Citybanan invigs och man vet vilken kapaciteten blir i systemet (inte säkert att den blir märkbart högre än idag ifall man väljer 10-minutersalternativet), medan politikerna har lovat att linjerna (utan 806/809) ska få vara kvar med nuvarande sträckning. 

Det finns med andra ord intresse att följa detta framöver.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist