Uppgradera STATUS för bussförare

Startat av siggeboll, 21 januari 2016, 14:11:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

siggeboll

Någon som har förslag på hur statusen för bussförare ska höjas?

Kurra-Gurra

Ja, man skulle ju kunna sluta upp att misstänkliggöra förare i massmedierna, såsom görs nu. Det vore kanske en bra början?

WalleW

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 21 januari 2016, 16:02:47 PM
Ja, man skulle ju kunna sluta upp att misstänkliggöra förare i massmedierna, såsom görs nu. Det vore kanske en bra början?

Det skulle nog hjälpa, men hur ska man få resenärer och andra medialt sensations-hungriga personer att sluta filma med sina mobiler och sedan sprida det på Fejan och andra sociala medier. Där snappas det upp av tveksamt seriösa journalister som inte kan motstå frestelsen att göra en "bra" och lösnummer-säljande snyft-historia av det dokumenterade. Värdet av det är ju ofta lika med noll, men det skapar mycket obehag för den utpekade, som inte sällan får på skallen av den egna arbetsgivaren dessutom...

Att öka trycket på det egna fackförbundet att agera mer aktivt kan säkert vara ett bidrag till status-höjande åtgärder, liksom att få bort många ratthållar-fasoner som jag anser drar ner anseendet och är ovärdiga en professionell yrkeskår.

/   M v h   Walle


Kurra-Gurra

Citat från: WalleW skrivet 21 januari 2016, 19:28:07 PM
Det skulle nog hjälpa, men hur ska man få resenärer och andra medialt sensations-hungriga personer att sluta filma med sina mobiler och sedan sprida det på Fejan och andra sociala medier. Där snappas det upp av tveksamt seriösa journalister som inte kan motstå frestelsen att göra en "bra" och lösnummer-säljande snyft-historia av det dokumenterade. Värdet av det är ju ofta lika med noll, men det skapar mycket obehag för den utpekade, som inte sällan får på skallen av den egna arbetsgivaren dessutom...

Att öka trycket på det egna fackförbundet att agera mer aktivt kan säkert vara ett bidrag till status-höjande åtgärder, liksom att få bort många ratthållar-fasoner som jag anser drar ner anseendet och är ovärdiga en professionell yrkeskår.

/   M v h   Walle
Jo, ungefär så ja!
Det skulle ju även underlätta om arbetsförmedlingen slutade använda chaufförsyrkena som en mänsklig avloppsbrunn, dit man kan förpassa folk som egentligen är helt oanställningsbara om det inte vore för alla bidrag som betalas ut...

WalleW

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 21 januari 2016, 19:56:16 PM
Jo, ungefär så ja!
Det skulle ju även underlätta om arbetsförmedlingen slutade använda chaufförsyrkena som en mänsklig avloppsbrunn, dit man kan förpassa folk som egentligen är helt oanställningsbara om det inte vore för alla bidrag som betalas ut...

Okej...I det avseendet menar vi nog samma sak...fast vi använde oss av lite olika ord  :)... Lite som de två riksdags-ledamöterna som hastigt träffade på varandra i korridorerna :

- Hej! Förresten... Vad sa du egentligen i NATO-debatten i förmiddags ?
- Jag sa inget särskilt...
- Nä, men det förstår jag väl... Men hur lade du orden..?

Men det är rent ut sagt ett skit för de chaufförer som vill upprätthålla yrkes-stoltheten i sitt dagliga arbete, som t e att sopa bort fastnad snö från bakljus och skyltar när de har regler-tid och/eller att aktivera dim-bakljuset när snö-röken yr bakom bussen  :) .
Men det är tydligen ofta viktigare att sitta och mixtra med mobilen över en mugg kaffe än att prioritera kommunikations-belysningen och därmed trafik-säkerheten... :(...

/   M v h   Walle

igel

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 21 januari 2016, 19:56:16 PM
Jo, ungefär så ja!
Det skulle ju även underlätta om arbetsförmedlingen slutade använda chaufförsyrkena som en mänsklig avloppsbrunn, dit man kan förpassa folk som egentligen är helt oanställningsbara om det inte vore för alla bidrag som betalas ut...
Finns väl inget som har varit en så stor statussänkare som EU:s direktiv om Yrkeskompetensbevis. Ett perfekt verktyg för att bli av med alla som har potential att bli vettiga, och få in alla som är olämpliga.

Krille

Citat från: igel skrivet 21 januari 2016, 20:47:42 PM
Finns väl inget som har varit en så stor statussänkare som EU:s direktiv om Yrkeskompetensbevis. Ett perfekt verktyg för att bli av med alla som har potential att bli vettiga, och få in alla som är olämpliga.

Det här får du gärna utveckla närmare. Hur har YKB gjort att läget i branschen försämrats? Att det blivit lagkrav på åtminstone EN utbildningsdag per år tycker jag är bra.

/K

Lars-Håkan_E

Gissar bara...

Många som kört i många år men som inte haft stadig anställning har fasats ut och ersatts av nyutbildade med ingen eller liten körvana ens från personbil och där många utbildats med skattepengar.

Själva YKB är ju inte i sig något dåligt, men vem kollar att det efterlevs? Ingen eller nästan ingen, Polisen förutom en del av dem som jobbar på heltid med trafik vet exakt hur regelverket ser ut, inte ens alla i "Tunga Gruppen" har en aning.

Jag gissar att det finns ett stort mörkertal på vissa håll och det lär bli ännu större när lastbilsbranschen har passerat kravdatumet i september 2016.


Jan

Citat från: Krille skrivet 22 januari 2016, 22:09:01 PM
Det här får du gärna utveckla närmare. Hur har YKB gjort att läget i branschen försämrats? Att det blivit lagkrav på åtminstone EN utbildningsdag per år tycker jag är bra.

/K
Kan vara så att en person som är lämplig och har jobb idag, väljer att avstå utbildningen då D kortet och YKB kostar en del. Sedan kan det finnas sådana personer som inte alls lämpar sig för yrket, men får allt betalt av AF. Många av de som kommer nu och vill ha jobb har inte alls rätt inställning med de har YKB. Sedan kör de i något år innan de själv slutar eller får slut:
I branschen 37 år

1896

Citat från: siggeboll skrivet 21 januari 2016, 14:11:43 PM
Någon som har förslag på hur statusen för bussförare ska höjas?

Oerhört intressant fråga. Jag tror att sammanhållningen mellan alla bussförare är enormt viktig om yrkesgruppen framledes ska kunna uppnå förbättringar. Vidare så upplever inte jag att avregleringar och privatiseringar är någon statushöjare för något yrke. När man övergår till att låta kapitalet styra, vilket man gjorde inom buss för sisådär 30 år sedan, då är det arbetstagarna som får betala med sämre villkor, så slutsatsen blir att vi måste börja uppifrån med att hitta nya socialistiska sätt att bedriva kollektivtrafik, där ny retorik fortplantar sig nedåt i leden, och där bussförare åter är ett yrke med hög status.

igel

Citat från: Krille skrivet 22 januari 2016, 22:09:01 PM
Det här får du gärna utveckla närmare. Hur har YKB gjort att läget i branschen försämrats? Att det blivit lagkrav på åtminstone EN utbildningsdag per år tycker jag är bra.

/K
Det gamla sättet att rekrytera personal, i alla fall i Stockholmsområdet, var att bolagen annonsrade, valde ut lämpliga kandidater (sådana bolagen trodde skulle klara utbildningen), sedan utbildade bolagen förarna. En förarutbildning bestod av 6-12 lektioner och 2-4 teorilektioner. En kostnad som var överkomlig för bolagen. När YKB kraven kom, och kravet blev 240h så går det inte ihop att företagen tar utbildningskostnaden. Lösningen blev att arbetsförmedlingen fick ta kostnaden mot att de fick välja vilka som skulle utbildas. Företagens prioritering att utbilda de som de tror mest på att klarar utbildningen bäst och är mest lämpade i yrket, samt att alla har aktivt sökt sig till yrket (tanke att köra buss måste ha slagit en om man skickar in en ansökan till ett bussföretag). när det däremot gäller AF så har prioriteringen sätt helt annorlunda ut, då har det handlat om personer som inte har sökt sig aktivt till utbildningen, personer som inte är lämpade för något annat arbete kan man ju altid skicka på en busskortsutbildning, även om de är direkt olämpliga för det. Därtill har arbetsförmedlingen ochså ett ansvar att fördela arbetslöshetsbördan jämnare mellan olika grupper i Sverige. Sammantaget har det här gjort att rekryteringsbasen har blivit avsevät mycket sämre, vilket aldrig kan vägas upp att man har förlängt utbildningen till ett halvår.

Railmaster

Arbetsgivaren verkar väl i det närmaste tjäna på att statusen hålls nere och därmed löne och avtalsanspråken.

Det förarna på många bolag som kör åt SL skulle kunna göra för att höja sin status från sin sida är att klä sig lite snyggare! tenniströja och byxor med benfickor och därtill gymnastikskor må vara skönt och bekvämt men det skriker låg status lång väg! aldrig att piloter på de större flygbolagen skulle klä sig så ens om de fick!

Krille

Citat från: igel skrivet 23 januari 2016, 23:33:17 PM
Det gamla sättet att rekrytera personal, i alla fall i Stockholmsområdet, var att bolagen annonsrade, valde ut lämpliga kandidater (sådana bolagen trodde skulle klara utbildningen), sedan utbildade bolagen förarna. En förarutbildning bestod av 6-12 lektioner och 2-4 teorilektioner. En kostnad som var överkomlig för bolagen. När YKB kraven kom, och kravet blev 240h så går det inte ihop att företagen tar utbildningskostnaden. Lösningen blev att arbetsförmedlingen fick ta kostnaden mot att de fick välja vilka som skulle utbildas. Företagens prioritering att utbilda de som de tror mest på att klarar utbildningen bäst och är mest lämpade i yrket, samt att alla har aktivt sökt sig till yrket (tanke att köra buss måste ha slagit en om man skickar in en ansökan till ett bussföretag). när det däremot gäller AF så har prioriteringen sätt helt annorlunda ut, då har det handlat om personer som inte har sökt sig aktivt till utbildningen, personer som inte är lämpade för något annat arbete kan man ju altid skicka på en busskortsutbildning, även om de är direkt olämpliga för det. Därtill har arbetsförmedlingen ochså ett ansvar att fördela arbetslöshetsbördan jämnare mellan olika grupper i Sverige. Sammantaget har det här gjort att rekryteringsbasen har blivit avsevät mycket sämre, vilket aldrig kan vägas upp att man har förlängt utbildningen till ett halvår.

Ja, detta har du rätt i, och det påverkar ju såklart hur allmänheten/kunderna ser på bussförare (man kan tänka sig omotiverade förare som inte har någon ambition av att göra ett excellent arbete och därmed drar ner rykte och status för samtliga). Det rör ju dock inte de grundläggande villkoren i branschen, som verkligen behöver förbättras (läs löner och arbetstider).

K

BSB101

Citat från: Kung Vasa skrivet 23 januari 2016, 16:08:18 PM
Oerhört intressant fråga. Jag tror att sammanhållningen mellan alla bussförare är enormt viktig om yrkesgruppen framledes ska kunna uppnå förbättringar. Vidare så upplever inte jag att avregleringar och privatiseringar är någon statushöjare för något yrke. När man övergår till att låta kapitalet styra, vilket man gjorde inom buss för sisådär 30 år sedan, då är det arbetstagarna som får betala med sämre villkor, så slutsatsen blir att vi måste börja uppifrån med att hitta nya socialistiska sätt att bedriva kollektivtrafik, där ny retorik fortplantar sig nedåt i leden, och där bussförare åter är ett yrke med hög status.

Finns gott om jobb inom den privata sektorn med både hög status, höga löner och bra villkor. Så statusen för bussförare hänger knappast på om man är anställd av ett privat företag eller ej.

Jacob

När jag skulle ansöka om plats på bussförarutbildning (Edströmska gymnasiets vuxenutbildning i Västerås) hos Uppsala Kommun fick jag höra att "jag var för smart för att köra buss eftersom jag hade gått gymnasiet". Bara det säger ju en del om vilken status bussföraryrket har idag..
Särskrivning är en dödssynd!