Den enda DAB-Silkeborg 11-0860S som ännu är i trafik [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 17 augusti 2015, 22:26:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Som bekant finns landets enda i trafik varande servicelinjebuss av typen DAB-Silkeborg 11-0860S hos Weidermans i Kumla där den har inventarienummer 14. Denna sjunger nu på absolut sista versen - ja den skulle ha gått sina sista turer i fredags den 14 augusti, men enligt uppgift får den rulla några dagar även i denna veckan i väntan på att ersättaren ska bli klar att tas i trafik. Jag var ute och åkte just i fredags den 14 augusti och besökte då bl a Kumla för att ta lite bilder på denna buss. Ursprungligen tillhörde den, RDH088 av årsmodell 2000, Dalabuss och togs sedan över av Swebus, senare Nobina. Nu har den varit i trafik hos Weidermans i ganska precis ett år, man köpte ju den av Nobina då deras gamla DAB med nr 14, CEX185 av årsmodell 1996, råkat ut för ett större haveri.


Bussen rullar in på Resecentrum i Kumla på väg mot Kumlaby.




Ett par interiörbilder.


Jag åkte med till hållplatsen Torget som den här lämnar...


...och rullar vidare på Vattugatan.


Här kommer den på Sveavägen.


Ytterligare en bild från Torget/Vattugatan när den är på väg mot Resecentrum och Skogstorpsskolan.






Tre bilder från Resecentrum där det var dags för förarbyte på samma tur.


Här fortsätter den nämnda tur och svänger från Stationsgatan in på Skolvägen.


En bild från samma korsning när den är på väg mot Resecentrum och Kumlaby.


En sidobild från Stationsgatan. Till höger gör Länstrafiken reklam för höstens nyheter.

En kort åktur (film)


Mattias Petersson

Tack för dessa bilder saknar denna buss typen en av mina favorit bussar sista gången åkte i sån buss var i Trelleborg ner Arriva körde har mycket minne av dessa bussar åkte i dom 11år i Landskrona  :)
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Bussmicke

Mycket trevligt, du är förmodligen den sista som fotograferar den.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 18 augusti 2015, 00:18:31 AM
Mycket trevligt, du är förmodligen den sista som fotograferar den.

Tack! Nej det vet jag att jag inte var, vi får säkert se bilder från idag också. Det verkar f ö kunna bli sista trafikdagen för denna buss.

admin

Undringar om ev. krav från länshuvudman etc. har knoppats av till en egen tråd då det är en mera allmän fråga.

Länk till den nya tråden -
Länshuvudmans ev. inredningskrav?

Mikey

Nu väcker jag en gammal tråd, men hur gick det sen? Jag ser att den fortfarande är i trafik i CBR med Weidermans som ägare. Går den som reserv eller försvann ersättningsbussen?

Mattias Petersson

Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/