Avslutning av Abrahamsby

Startat av Ersa, 15 augusti 2015, 00:02:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

Citat från: Ersa skrivet 15 augusti 2015, 11:34:27 AM
De räknas inte som lågentré enligt SL. Här är det boggibuss på 15 meter eller nedläggning som gäller. Inga mellanvägar, smidiga lösningar eller gråskalor Tyvärr.

Kan man inte?:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,66226.0.html

Skulle gjort sig bättre på 646 än 820...

Niclas Wennerlid

Citat från: roggek skrivet 16 augusti 2015, 19:39:58 PM
Kan man inte?:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,66226.0.html

Skulle gjort sig bättre på 646 än 820...

För att försvara Nobina, det är två olika avtal med helt olika förutsättningar för att lösa problemet.
Sen är ju framkomligheten till Abrahamsby inte ett nytt problem, vägen dit har ju varit dålig i många år. Även när SL, SL Buss, Busslink och senare Keolis hade hand om trafiken (visserligen över tid mest utlejt till Fridströms) har det varit samma problematik.

// Niclas

Ersa

#17
Citat från: homer skrivet 16 augusti 2015, 19:32:08 PM
trist med nerdragen trafik, kanske hade de varit bättre om Kommunen själva var huvudman och inte landstinget

I detta fall hade det nog inte varit någon skillnad med en kommunal huvudman, då vägen fortfarande är privat (vägförening). Inga andra liknande samfällighetsvägar i närområdet, t.ex i grannbyn Ingeborgsby eller likvärdiga vägar runtom i kommunen som Ledinge, Gullunge, Ekeby, Grovstanäs, eller småvägarna till alla stugområden på alla öar, har SL-trafik.

Här är det vägföreningen i Grönlund/Abrahamsby som nu får rätta sig till samma regler som sedan länge gällt för alla andra vägföreningar i övriga kommunen, länet och Sverige.

Nej, inte kan man "lasta" Nobina för något. Snarare är det väl bra att de lyckats ta tag i saken.  Det har aldrig varit deras uppgift att sköta om vägnätet, och de har här fått ärva ett gammalt problem som sett likadant ut i 40 år. Att det "helt plötsligt" inte går att köra där längre är snarare lågentrékravens fel, då bussarna bara växer och växer pga hur SL beställer trafiken. Från bussar i Sprinterstorlek via tvåaxliga 12-metersvagnar är vi sedan 2011 uppe i boggi på 15 meter och stel tredjeaxel, medan grusvägen sett likadan ut i alla år. Det är en lite för onödigt lång och tung fordonstyp att köra 1-2 vuxna resenärer och något enstaka skolbarn bortom skylten "Här slutar allmän väg".

Ersa

Citat från: P.Ek skrivet 16 augusti 2015, 17:40:31 PM
Denna dokumentation uppskattades mycket! :) några nyheter verkar det vara till SL:s hösttidtabell i alla fall. Indragning på linje 646 och 659

Om nu någon råkat missuppfatta så kanske det lika bra att man förtydligar: Linje 646 ska inte läggas ner, utan det är enbart delsträckan Gottröra-Vängsjöberg-Abrahamsby som försvinner.
Den primära sträckan i form av slingan Rimbo-Närtuna-Gottröra-Rimbo blir kvar med fem avgångar per skoldag.

Den lilla "blindtarmen" som hade nummer 659 försvinner dock helt. Däremot lär linjenumret 659 garanterat återanvändas på någon annan sträcka framöver, vilket torde bli en femte "reinkarnation" av detta nummer. Minst.
Tidigare har 659 gått Rimbo-Kårsta, därefter Söderhall-Kårsta, följt av Norrtälje-Görla, och tills nyligen Riala-Sättra. 
(Åren 1996-2008 hade linjen Riala-Sättra numret 657)

Bussmicke

Söderhall-Kårsta var väl en förkortning från Rimbo?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Trafikupplägget vad gäller Abrahamsby var väl heller aldrig riktigt idealiskt för resande t/fr centralorten Rimbo med en restid på om jag minns rätt över 60 min enkel väg.

Trafiken skulle nog ha behöva gått via Rånäsvägen-Ubby genom en tarm av 648 för att locka några kunder

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 17 augusti 2015, 09:55:09 AM
Söderhall-Kårsta var väl en förkortning från Rimbo?

Har inget historiskt material till hands från tiden 1981-2003 nu, men det kan hända att det skedde i tre etapper:
Först Rimbo-Kårsta, därefter Rimbo-Söderhall-Kårsta och på slutet bara Söderhall-Kårsta. Detta beroende på hur E18 byggdes ut och hur 625, 639 och 640/676 förändrades med åren.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 augusti 2015, 10:17:43 AM
Trafikupplägget vad gäller Abrahamsby var väl heller aldrig riktigt idealiskt för resande t/fr centralorten Rimbo med en restid på om jag minns rätt över 60 min enkel väg.

Trafiken skulle nog ha behöva gått via Rånäsvägen-Ubby genom en tarm av 648 för att locka några kunder

65 minuter för att vara exakt. En smidig taxilösning med förbeställning mellan Gottröra kyrka (ansl 677 & 646) och Djärvs vsk utanför Ubby (ansl 648) vore helt klart smidigare, ja.

Olle

Lie OT, är 659 nedlagd ? det finns både tidtabell och den är sökbar i reseplaneraren på sl.se ?

Bussmicke

Dagens 659 hette väl 657 tidigare?
Hade den enkelriktade turer då som nu?  Kommer inte ihåg hur det var då det är mer än 10 sedan jag var där.

//Bussmicke www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.