Avslutning av Abrahamsby

Startat av Ersa, 15 augusti 2015, 00:02:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


Sista avgången med denna skylttext avgår från Rimbo, passande nog med fjärde generationen Fridström bakom ratten.


Genom Vängsjöberg norrut.


Vänt nosen söderut igen, men ännu inte omskyltat. Byborna är nedstämda, men förarna är nog glada att slippa ryggvärken och vibrationerna.


Hållplatsarbetet inleds. Tidtabellerna och topptavlorna tas ner. Om ytterligare en tid försvinner även stolparna.


Nästan exakt på dagen 40 år efter att skylten sattes upp i augusti 1975, så åker den ner.


Nu återgår sträckan Gottröra - Vängsjöberg - Abrahamsby till att åter bli en ren skolskjuts igen. Med mindre fordon, betydligt mer lämpade för färd på denna smala svaga grusväg. Men då mindre bussar i SL-format tyvärr var en omöjlighet att få hit, så blev det nedläggning för allmänhetens trafik istället.

Peter Rost

Trevligt!

Hur stort antal av dessa B12:or (55xx - serien) finns kvar i trafik i Norra Roslagen? Har inte hunnit läsa alla trådar. :)

//Peter

Andreas91

Citat från: Peter Rost skrivet 15 augusti 2015, 00:32:02 AM
Trevligt!

Hur stort antal av dessa B12:or (55xx - serien) finns kvar i trafik i Norra Roslagen? Har inte hunnit läsa alla trådar. :)

//Peter

Trevligt..? Tolkade Ersas inlägg som att man lade ner trafiken på linjesträckningen pga avsaknad av buss storlek mindre.


Micke A

Trevligt med sådana här bilder.
M

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 15 augusti 2015, 08:46:20 AM
Trevligt..? Tolkade Ersas inlägg som att man lade ner trafiken på linjesträckningen pga avsaknad av buss storlek mindre.

Givetvis tolkade jag att det var bilderna samt själva dokumentationen av den stora trafikförändringen som det reagerades positivt på. :)

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 15 augusti 2015, 00:02:04 AM
Nu återgår sträckan Gottröra - Vängsjöberg - Abrahamsby till att åter bli en ren skolskjuts igen. Med mindre fordon, betydligt mer lämpade för färd på denna smala svaga grusväg. Men då mindre bussar i SL-format tyvärr var en omöjlighet att få hit, så blev det nedläggning för allmänhetens trafik istället.

Trist, hann aldrig åka denna linje. Har inte Fridströms småbussar? Hade väl bara varit att måla en av dem röd och fortsatt?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 15 augusti 2015, 11:02:49 AM
Trist, hann aldrig åka denna linje. Har inte Fridströms småbussar? Hade väl bara varit att måla en av dem röd och fortsatt?

De räknas inte som lågentré enligt SL. Här är det boggibuss på 15 meter eller nedläggning som gäller. Inga mellanvägar, smidiga lösningar eller gråskalor Tyvärr.

1896

Citat från: Ersa skrivet 15 augusti 2015, 11:34:27 AM
De räknas inte som lågentré enligt SL. Här är det boggibuss på 15 meter eller nedläggning som gäller. Inga mellanvägar, smidiga lösningar eller gråskalor Tyvärr.

Ska inte ett bolag av SLs kaliber kunna vara mer flexibla ?  ???

Tommy E

Äsch, jag hade också tänkt åka denna linje någon gång. Så går det när man väntar för länge. :( Hur som helst tycker även jag det är mycket trevligt med dokumentation av trafikförändringar! Ungefär hur många icke-skolungdomar per avgång har det varit som åkt med linjen?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 15 augusti 2015, 13:13:46 PM
Ska inte ett bolag av SLs kaliber kunna vara mer flexibla ?  ???

Nej, SL är väl snarare ökända för brist på flexibilitet. Däremot är det alltid intressant att se hur UL löst motsvarade situationer med flexibla gula mindre bussar.

at1981

Hejsan!


Undrar om det kommer gå skoltrafik till/från Abrahamsby utanför SL:s regi?

Varför läggs Abrahamsby ned helt och inte Sättra och Beateberg, Norrbyggeby och Varleda? (Dock med fortsatt skoltrafik utanför SL:s regi)
Åker det "vanligt" folk till dessa platser som inte är skolelever?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ersa

Citat från: at1981 skrivet 15 augusti 2015, 22:54:15 PM
Undrar om det kommer gå skoltrafik till/från Abrahamsby utanför SL:s regi?

Varför läggs Abrahamsby ned helt och inte Sättra och Beateberg, Norrbyggeby och Varleda? (Dock med fortsatt skoltrafik utanför SL:s regi)
Åker det "vanligt" folk till dessa platser som inte är skolelever?

Ja, det blir kommunal skolbuss upp till (och förbi) Abrahamsby. Trafikutövare är Roslagsbuss från Rånäs.

Övriga orter du räknat upp går det allmänna vägar till, men Abrahamsby ligger längs en privatägd grusväg med dålig bärighet, som inte klarar 15-metersbussar året runt. Bärigheten i kombination med att det inte anses vara landstingets uppgift att bedriva skattefinansierad kollektivtrafik på privata vägar är orsaken till nedkortningen av 646.

Linje 659 Riala-Sättra gick också på en allmän väg, men linjen lades ner helt redan för någon månad sedan pga obefintligt resande de senaste två åren.

P.Ek

Denna dokumentation uppskattades mycket! :) några nyheter verkar det vara till SL:s hösttidtabell i alla fall. Indragning på linje 646 och 659, nya linje 820 i Trollbäcken och normaltidtabell för nya linjenätet i innerstan och på Lidingö. Någon som vet något ytterligare?

homer

Citat från: Ersa skrivet 15 augusti 2015, 23:31:05 PM
Ja, det blir kommunal skolbuss upp till (och förbi) Abrahamsby. Trafikutövare är Roslagsbuss från Rånäs.

Övriga orter du räknat upp går det allmänna vägar till, men Abrahamsby ligger längs en privatägd grusväg med dålig bärighet, som inte klarar 15-metersbussar året runt. Bärigheten i kombination med att det inte anses vara landstingets uppgift att bedriva skattefinansierad kollektivtrafik på privata vägar är orsaken till nedkortningen av 646.



trist med nerdragen trafik, kanske hade de varit bättre om Kommunen själva var huvudman och inte landstinget