Ludvika vill ha nolltaxa

Startat av 1896, 21 juli 2015, 10:54:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Fast det får inte heller vara för billigt.

Minns när vi hade 10-kronan i SL-trafiken. Det var nästan som att köra gratis, ja det vart ju billigare att åka kollektivt än att köpa en glass. Man gjorde slut på biljettblocken i samma takt som växelkassan. Ofta fick man ägna både pauser och lunchraster till att fixa växel och nya biljetter. Inte var folk speciellt trevliga heller.

Devisen om att det som inte kostat en något, det sätter man inget värde på... stämmer i de flesta fall nog alldeles för bra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 04 augusti 2015, 21:28:45 PM
Fast det får inte heller vara för billigt.

Minns när vi hade 10-kronan i SL-trafiken. Det var nästan som att köra gratis, ja det vart ju billigare att åka kollektivt än att köpa en glass. Man gjorde slut på biljettblocken i samma takt som växelkassan. Ofta fick man ägna både pauser och lunchraster till att fixa växel och nya biljetter. Inte var folk speciellt trevliga heller.

Devisen om att det som inte kostat en något, det sätter man inget värde på... stämmer i de flesta fall nog alldeles för bra.

Problemet med den låga SL-taxan var ju främst att ombordköpen var enormt billiga. 20/18 kr för helt pris ombord/förköp resp 10/9 kr för halvt pris vill jag minnas att det var. Resultatet blev att ingen köpte förköp.

"Var har du varit någonstans?" frågade arga resenärer längs vägen, då man dök upp med 7-15 minuters försening, och man svarade lika surt tillbaka att jag numera är pengaväxlare i första hand, men kör bussen mellan hållplatserna då och då, om det blir tid över!

Dvs samma sura svar som förarna gav Umeborna då deras ombordköp av kontanta enkelbiljetter (gärna med 100- och 500-lappar) var skyhögt, strax innan det välbehövliga kontantstoppet 2009.

Slutsats: Jag har personligen inget mot billiga taxor, men då ska de enbart gälla förköp.

1896

Fast som det var på -50 talet när alla såg upp till bussföraren, och då bussföraren var samhällets medelpunkt, den tiden lär aldrig komma tillbaka, än mindre den status yrket hade då, tyvärr. Sedan var det väl länge sedan skolungdomar, vare sig de åker "gratis" eller på skolkort, slutade med att respektera bussföraren ? Fakta är ändå att politiker överlag har börjat att intressera sig allt mer för detta med nolltaxa, sedan kan man tycka vad man vill om det. Tiderna förändras, och nya problem uppstår, och med de nya problemen följer nya sätt att tackla dessa.   

Nico

Citat från: Kung Vasa skrivet 06 augusti 2015, 15:24:36 PMFakta är ändå att politiker överlag har börjat att intressera sig allt mer för detta med nolltaxa, sedan kan man tycka vad man vill om det.

Vad har du för källa som stödjer det påståendet?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Citat från: Nico skrivet 06 augusti 2015, 20:36:57 PM
Vad har du för källa som stödjer det påståendet?

Det är väl bara att följa vad som skrivs i media.

Nico

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 augusti 2015, 07:56:05 AM
Det är väl bara att följa vad som skrivs i media.

Vilka media då? Kan i alla fall inte påminna mig om att jag sett att det förekommit annat än från enstaka och enskilda håll. Att då hävda "att politiker överlag har börjat att intressera sig allt mer för detta med nolltaxa" känns då som ett mera subjektivt antagande från din sida.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bowlingjocke

Örebro har det väl varit på tal om. I Dalarna har väl mig veterligen Ludvika och Falun som diskuterat om nolltaxa.

Nico

Visst förekommer det enstaka diskussioner här och var, men därifrån tycker jag nog ändå steget är ganska långt till att hävda att politiker överlag (dvs. i hela Sverige) intresserar sig mera för nolltaxa.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Jag tycker mig följa ett antal olika medier, och enligt min uppfattning har det blivit vanligare att politiker diskuterar detta, sedan får man väl utgå ifrån att det finns underlag innan politikerna skickar ut ett pressmeddelande ang vad de har för planer.