Busstrafiken i Stockholms innerstad står inför stora förändringar

Startat av eldani, 11 februari 2015, 12:32:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Allt eftersom tiden har gått, desto mer ointressant har det framtida nya linjenätet blivit. Hos mig kommer de nya rödbusslinjerna - lite elakt uttryckt - endast utgöra någon form av avbelastningslinjer till befintliga stombusslinjer 2 och 4. Som exempel: 57:an går ju parallellt med 2:an mer eller mindre hela vägen Norrtull - Slussen. Jag har svårt att tro att Odenplan (eller rättare sagt Citybanan!) är i behov av en rad ledbusslinjer+ ett antal kortbusslinjer (och däribland 57:an). Odenplan-Hötorget går 57:an dessutom parallellt med stans mest trafikerade t-banelinje. Varför kan 57:an inte få behålla hela Sveavägen i sin linjesträckning? Det är f*n mig ingenting annat än att j*vlas med de resenärer som idag använder den! "Citybanan" duger inte som argument. Vi i nordöstra innerstan kan alltså inte få behålla en enda lokalbusslinje i sin nuvarande form? Har Keolis eller SL ens fått arslet ur vagnen och samtalat med någon Ruddammsbo, angående deras resmönster? Har någon tagit sig tid och samtalat med boende i Ekhagen, Fredhäll eller på Brunkebergsåsen? Det verkar inte som det i utifrån det material som finns att tillgå. För egen del, lär det bli trängsel i t-banan i framtiden.

Gällande Ekhagen och Stora Skuggan: Etablera en linje 50X Universitetet - Ekhagen/Stora Skuggan, alt. förläng pluttlinjen 606 med ett antal turer till Ekhagen/Stora Skuggan. Borde inte vara så komplicerat, kan jag själv tycka!

EDIT: Kanske något väl hård ton i ursprungliga inlägget, men delar av det framtida trafikupplägget är ju ett rent skämt! Hur skall man som innerstadsboende sedan snart 25 års tid tolka SLs och Keolis idé om nya linjesystemet? Boende i nybyggnadsområden, ex Hornsberg, kommer stundtals få svårt att välja vilken busslinje man skall ta den ena eller den andra dagen, medan boende i äldre områden stundtals kan få svårt att ens hitta en lämplig buss att åka med. I mina ögon känns det som att SL vill smöra till det ordentligt för boende i svindyra nybyggnadsområden och resenärer med Citybanan. Går det hem hos SLs övriga kunder? Svar: Nej!

Nico

Citat från: Andreas91 skrivet 03 maj 2015, 22:40:05 PMGällande Ekhagen och Stora Skuggan: Etablera en linje 50X Universitetet - Ekhagen/Stora Skuggan, alt. förläng pluttlinjen 606 med ett antal turer till Ekhagen/Stora Skuggan. Borde inte vara så komplicerat, kan jag själv tycka!

Kan inte låta bli att ytterligare kommentera lite kring detta...Vad 606 (felskrivning?) har med detta att göra hänger jag dock inte riktigt med på då den går Danderyds sjukhus – Djursholms torg. Sedan brukar de flesta förändringar inte uppskattas direkt. Ingen vet dock egentligen vilka nya resmönster som kan ha uppstått om 4-5 år... Det är ju inte heller första gången som man förändrat linjenät och annat...  ;)

Beslutet att inte köra upp till Ekhagen känns till stor del som en storm i ett vattenglas. Visst finns det några resenärer som kommer att uppleva en försämring... för de har ju "alltid haft bussen" upp till sig. Rent krasst blir det dock inte långt till närmaste hållplats för linje 50 och det finns många ställen i Storstockholm där folk har betydligt mycket längre till en buss eller får större problem. Tänker t.ex. på Fredhäll där folk kommer få en ansenlig sightseeing för att komma till Fridhemsplan osv.

Vad gäller Ekhagen igen då... Rent praktiskt går det självklart att köra upp även en lång boggivagn som så är, men inte heller dagens avstickare med dess slinga är dock direkt bra med nuvarande krav. Även om slingan i sig är bra så är inte alls hållplatsen i slingan bra utan är tvärtom ganska usel. Torphagsvägen som leder sista biten upp dit har sedan en vägbredd på drygt fem meter. Även om det inte står felparkerade bilar där (vilket tyvärr inte är helt sällan, om än inte lika ofta som på andra håll) så är det svårt att mötas. Att skicka upp ledvagnar mm. på en gata som bara kräver en enda felparkerad bil för att låsa allt känns inte smart så jag kan förstå att det alternativet föll bort.

Sedan skulle själva hållplatsen i slingan (liksom även den vid Stadshagsplan) alltså behöva byggas om och tillgänglighetsanpassas. Sannolikheten för det är dock som jag ser det ganska låg då det ändå inte finns något utrymme för att komma in och angöra dessa hållplatser rakt. Utrymmet är helt enkelt för kort och uppfyller inte de standardkrav som gäller idag. Att ta andra utrymmen i anspråk skulle kanske fungera, men det skulle nog kosta betydligt mer än det smakar. Å andra sidan håller jag med Lars_L om att ett "busslinjenät har faktiskt andra funktioner än effektivitetsmått" att ta hänsyn till och där verkar man i flera fall missat en del hos Trafikförvaltningen.




Citat från: MartinMartin skrivet 02 maj 2015, 08:34:49 AM
Det är ingen tillåten parkering över huvud taget där bussen kör och det brukar inte vara problem med felparkerade bilar i Ekhagen som det ofta är i Stadshagen t ex.

Det brukar inte vara felparkerat lika ofta som i t.ex. Stadshagen och Torphagsvägen är det som sagt parkering förbjuden på, men det är inte alltid det hjälper för det. Har ringt ut p-lisorna till Ekhagen vid ett antal tillfällen och sett sammantaget så händer det ändå tillräckligt ofta att bilar står fel för att det ska utgöra ett problem att ta hänsyn till.


Citat från: Lars_L skrivet 27 april 2015, 18:54:26 PMFast Närtrafiken har ju varit dyrt för att man haft det i separat avtal. Nu har man ju börjat att föra tillbaka närtrafiklinjerna i ordinarie avtal. Sedan är det väl inte behövligt längre att de går med särskilda fordon. Fungerar ju bra med ordinarie vagnpark.

Håller inte med dig riktigt här. I flera fall går dagens servicelinjer på mindre gator som normalt sett inte används av normalbuss eller längre vagn. Skulle man börja använda ordinarie vagnpark för dessa linjer så skulle man antingen behöva bygga om i ganska ansenlig omfattning alternativt att ändra linjesträckningarna... vilket sannolikt skulle konkurrera med de vanliga linjerna och syftet med själva servicelinjen skulle även det bli otydligt. 

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 04 maj 2015, 06:37:39 AM

Håller inte med dig riktigt här. I flera fall går dagens servicelinjer på mindre gator som normalt sett inte används av normalbuss eller längre vagn. Skulle man börja använda ordinarie vagnpark för dessa linjer så skulle man antingen behöva bygga om i ganska ansenlig omfattning alternativt att ändra linjesträckningarna... vilket sannolikt skulle konkurrera med de vanliga linjerna och syftet med själva servicelinjen skulle även det bli otydligt.

Givetvis har du en poäng i det. Det finns ju olika slags servicelinjer. När man ersätter sträckningar som tidigare trafikerats av ordinarie vagn - som man inte gjort i Stockholm ännu i någon större utsträckning, så kan normalvagn dock fungera rätt bra. Det gäller givetvis inte i de fall man vill ha en närtrafiklinje som ska gå där det är för trångt för vanliga bussar. Men så skulle ju inte vara fallet om man exempelvis skulle ersätta skaftkörningar på linje 50.

Men att det blivit så pass dyrt är ju också för att merutnyttjandet har blivit katastrofalt dåligt, när man har låtit Traveller Buss ha avtalet och bara kunnat utnyttja förarna mellan 9-16 och därtill haft långa tomkörningssträckor. Det blir förvisso extrakostnad med en servicebuss om man måste ha en i reserv (för att kunna täcka úpp vid vagnfel). Å andra sidan ligger väl inköpspriset på ungefär hälften (och även bränslekostnaden). En sådan extravagn skulle man ju också kunna dela mellan flera trafikområden (om man ser på att alla aktörer idag har flera trafikområden). Men rimligast är ju i den mån man har vagnfel, att man ersätter med taxi, eller där så är möjligt med normalvagn (oftast är det ju bara att det inte är lämpligt, snarare än att det inte går).

Men även om det inte är rimligt i andra fall (ur effektivitetsskäl) att köra med mindre bussar, så kan man faktiskt - om nu kravet finns för en viss linje, få ganska bra effektivitet om man merutnyttjar personal och fordon.

Så hade man ju när Keolis hade hand om Närtrafiklinjerna i Söderort ordnat så att servicebussen gick på 163 ner till Bredängs industriområde på morgonen. Förvisso ingen optimal lösning, då det innebar bussbyte för de fåtal som inte gjorde omstigning vid tunnelbanan. Men man hade åtminstone ett bra resursutnyttjande.

Alla avtalsområden har nästan någon linje med bara 10-15 resenärer under dim. tid. Ofta landsortslinjer där ett lägre insteg skulle fungera alldeles utmärkt som extra hjälp även för ordinarie boende. Och även om det inte fungerar med alla turer, så finns det alltid en, eller ett par turer som fungerar med en mindre vagnstyp.

Idag när Traveller Buss, med långa tomkörningssträckor, förare som väl i vissa fall till och med måste ha något slags rastavlösning, och där verksamheten ska bygga på vagnar som i regel bara trafikeras på vardagar, ja då blir det förstås utslaget en rätt hög kostnad för SL. Servicevagnarna ska väl ut så tidigt att de nog sällan kan utnyttja att man väl har en del skolskjuts i Stockholmsområdet.

Totalt verkade det väl behövas 25 bussar för Närtrafiken i länet. Alla kan väl naturligtvis inte merutnyttjas (i Stockholm Sydväst är det väl exempelvis svårt att få avsättning för alla servicebussar i högtrafik). Men säg att 12 av dem går att merutnyttja på detta vis. Några kanske också går att köra med normalvagnar, men det kan vi bortse från i detta resonemang.

I de fall bussen merutnyttjas under högtrafik, behöver vi därför inte räkna någon extra kostnad för vagnen (är ju snarast en vinst, eller samma kostnadsnivå som om man kört med normalvagn), förarna räknar jag som ovan meruntyttjas, istället för att gå på delad tjänst.


Räknat på 12 vagnar *2 500 per dag (som merutnyttjas), + 13 vagnar á 3 500 per dag. Får vi en totalkostnad på ca 75 000 per dag, vilket ger en årskostnad på under 20 miljoner per år. Med tanke på att busstrafiken i länet kostar 5,7 miljarder (2013), så är det ju en rätt blygsam kostnad, även om någon kan invända att jag räknar lite lågt.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Andreas91

Citat från: Nico skrivet 04 maj 2015, 06:37:39 AM
Kan inte låta bli att ytterligare kommentera lite kring detta...Vad 606 (felskrivning?) har med detta att göra hänger jag dock inte riktigt med på då den går Danderyds sjukhus – Djursholms torg. Sedan brukar de flesta förändringar inte uppskattas direkt. Ingen vet dock egentligen vilka nya resmönster som kan ha uppstått om 4-5 år... Det är ju inte heller första gången som man förändrat linjenät och annat...  ;)

606 var faktiskt ingen felskrivning - tro det eller ej! ;) En förlängning av 606 vart mitt förslag på lösning motsvarande en tidigare önskad förlängning av linje 503. Nu kanske jag missminner mig, men var inte 503 mer eller mindre dödsdömd..? 606 tänker jag kanske har en något större chans till överlevnad, och då skulle förlängning av den linjen varit ett lämpligare alternativ. 606 skulle isf inte få uppehåll vid Universitetet, men dock få uppehåll i Bergshamra Södra och Frescati (Endast påstigning mot Ekhagen/Stora Skuggan, endast avstigning mot Danderyd). Samtidigt kanske det är klokast att isf starta upp en helt ny linje Danderyds Sjh - Ekhagen/Stora Skuggan... Ny linje 603? Nej... Vill man prompt ha en buss som har enstaka turer till Ekhagen, resp. Stora Skuggan, så borde en linje 50X Universitetet - Ekhagen/Stora Skuggan räcka gott å väl (tursatt med normalbuss).

Delfinen76

#49
Det ändras också på Lidingö till 19 Juni!

Förändringar i busslinjenätet på Lidingö

Från midsommar blir det nya körvägar och nya linjenummer för några av bussarna på Lidingö. Linjenätet är anpassat efter nya resvanor och här hittar du information om de förändrade linjerna och var samt vart de går.

Linjer som inte förändras
Några linjer fortsätter att gå precis samma vägar som tidigare. Det är busslinjerna 201, 204, 205, 211, 212, 222 och 225 samt nattbusslinjerna 291 och 293.

Så länge som arbetet med Lidingöbanan pågår är linje 201 förlängd till Breviks station.

Linjer som läggs ner:

Linje 202 har haft få resenärer, eftersom hållplatsen Torsvikstorg ligger så nära Torsviksplatån och där går flera busslinjer.

Närtrafikslinje 923 fortsätter att gå till/från Torsviksplatån.

Bussarna i närtrafiken är speciellt anpassade till resenärer med funktionsnedsättningar, men alla som har en en SL-biljett får åka med.

Linje 233 har vissa tider haft få resenärer.

Du som ska resa till/från centrala och södra Lidingö kan använda busslinje 206.

Ska du resa mellan Rudboda-området och södra Lidingö, byter du buss i Lidingö centrum.

Under sommaren går linje 211 till/från Fågelöuddebadet vissa tider, i stället för linje 233 som gjort det tidigare somrar.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 04 maj 2015, 08:37:33 AM
Givetvis har du en poäng i det. Det finns ju olika slags servicelinjer. När man ersätter sträckningar som tidigare trafikerats av ordinarie vagn - som man inte gjort i Stockholm ännu i någon större utsträckning, så kan normalvagn dock fungera rätt bra. Det gäller givetvis inte i de fall man vill ha en närtrafiklinje som ska gå där det är för trångt för vanliga bussar. Men så skulle ju inte vara fallet om man exempelvis skulle ersätta skaftkörningar på linje 50.

Men att det blivit så pass dyrt är ju också för att merutnyttjandet har blivit katastrofalt dåligt, när man har låtit Traveller Buss ha avtalet och bara kunnat utnyttja förarna mellan 9-16 och därtill haft långa tomkörningssträckor. Det blir förvisso extrakostnad med en servicebuss om man måste ha en i reserv (för att kunna täcka úpp vid vagnfel). Å andra sidan ligger väl inköpspriset på ungefär hälften (och även bränslekostnaden). En sådan extravagn skulle man ju också kunna dela mellan flera trafikområden (om man ser på att alla aktörer idag har flera trafikområden). Men rimligast är ju i den mån man har vagnfel, att man ersätter med taxi, eller där så är möjligt med normalvagn (oftast är det ju bara att det inte är lämpligt, snarare än att det inte går).

Men även om det inte är rimligt i andra fall (ur effektivitetsskäl) att köra med mindre bussar, så kan man faktiskt - om nu kravet finns för en viss linje, få ganska bra effektivitet om man merutnyttjar personal och fordon.

Så hade man ju när Keolis hade hand om Närtrafiklinjerna i Söderort ordnat så att servicebussen gick på 163 ner till Bredängs industriområde på morgonen. Förvisso ingen optimal lösning, då det innebar bussbyte för de fåtal som inte gjorde omstigning vid tunnelbanan. Men man hade åtminstone ett bra resursutnyttjande.

Alla avtalsområden har nästan någon linje med bara 10-15 resenärer under dim. tid. Ofta landsortslinjer där ett lägre insteg skulle fungera alldeles utmärkt som extra hjälp även för ordinarie boende. Och även om det inte fungerar med alla turer, så finns det alltid en, eller ett par turer som fungerar med en mindre vagnstyp.

Idag när Traveller Buss, med långa tomkörningssträckor, förare som väl i vissa fall till och med måste ha något slags rastavlösning, och där verksamheten ska bygga på vagnar som i regel bara trafikeras på vardagar, ja då blir det förstås utslaget en rätt hög kostnad för SL. Servicevagnarna ska väl ut så tidigt att de nog sällan kan utnyttja att man väl har en del skolskjuts i Stockholmsområdet.

Totalt verkade det väl behövas 25 bussar för Närtrafiken i länet. Alla kan väl naturligtvis inte merutnyttjas (i Stockholm Sydväst är det väl exempelvis svårt att få avsättning för alla servicebussar i högtrafik). Men säg att 12 av dem går att merutnyttja på detta vis. Några kanske också går att köra med normalvagnar, men det kan vi bortse från i detta resonemang.

I de fall bussen merutnyttjas under högtrafik, behöver vi därför inte räkna någon extra kostnad för vagnen (är ju snarast en vinst, eller samma kostnadsnivå som om man kört med normalvagn), förarna räknar jag som ovan meruntyttjas, istället för att gå på delad tjänst.


Räknat på 12 vagnar *2 500 per dag (som merutnyttjas), + 13 vagnar á 3 500 per dag. Får vi en totalkostnad på ca 75 000 per dag, vilket ger en årskostnad på under 20 miljoner per år. Med tanke på att busstrafiken i länet kostar 5,7 miljarder (2013), så är det ju en rätt blygsam kostnad, även om någon kan invända att jag räknar lite lågt.

Nu tomkör man ju inte bussar från Trångsund ut till alla linjer i länet :-)

Sedan har det här ju en historia som kanske inte är helt känd för alla i forumet, jag var ju själv inblandad i planeringsbiten för ett antal av linjerna på Swebus tid och i samband med att man sedan lade ut ett antal linjer i en upphandling i mitten på 2000 talet avstod alla operatörer av övrig linjetrafik från att lägga bud på körningarna och/eller man lämnade bara på enstaka linjer.

För Swebus del kan man väl utan att riskera mothugg idag säga att denna trafik till största delen olönsam just med tanke på den bristfälliga fordonskvaliten som krävde extremt stor fordonsreserv, däremot var tiderna bra eftersom man kunde minska ner antalet delade jobb genom att kombinera Närlinjer med den vanliga linjetrafiken.

Stora flertalet av dagens linjer är svåra till omöjliga att köra med vanlig normalbuss, däremot är det ett fåtal som verkligen behöver extra liten buss utan en 9 meters buss bör kunna användas överallt, att sedan meranvända denna i rusningen är givetvis möjligt men var passar en buss med runt 20 sittplatser och utrymme för x antal rullatorer och rullstolar in? möjligen på motrusningsturer men då får man ingen vidare effektivitet, jag tror att den lär bli ytterst svårplacerad och timmarna på morgon/eftermiddag lär verkstaden ha intresse för att kunna serva bussarna.

Jag hittade ingen självklar användning för bussarna jag planerade utan att det blev en rent konstgjord användning där man ändå hade en normal eller ledbuss ledig.

Lars-Håkan_E

Citat från: krister.ekberg skrivet 04 maj 2015, 19:03:15 PM
Det ändras också på Lidingö till 19 Juni!

Förändringar i busslinjenätet på Lidingö

Från midsommar blir det nya körvägar och nya linjenummer för några av bussarna på Lidingö. Linjenätet är anpassat efter nya resvanor och här hittar du information om de förändrade linjerna och var samt vart de går.

Linjer som inte förändras
Några linjer fortsätter att gå precis samma vägar som tidigare. Det är busslinjerna 201, 204, 205, 211, 212, 222 och 225 samt nattbusslinjerna 291 och 293.

Så länge som arbetet med Lidingöbanan pågår är linje 201 förlängd till Breviks station.

Linjer som läggs ner:

Linje 202 har haft få resenärer, eftersom hållplatsen Torsvikstorg ligger så nära Torsviksplatån och där går flera busslinjer.

Närtrafikslinje 923 fortsätter att gå till/från Torsviksplatån.

Bussarna i närtrafiken är speciellt anpassade till resenärer med funktionsnedsättningar, men alla som har en en SL-biljett får åka med.

Linje 233 har vissa tider haft få resenärer.

Du som ska resa till/från centrala och södra Lidingö kan använda busslinje 206.

Ska du resa mellan Rudboda-området och södra Lidingö, byter du buss i Lidingö centrum.

Under sommaren går linje 211 till/från Fågelöuddebadet vissa tider, i stället för linje 233 som gjort det tidigare somrar.

Jag tycker inte det finns någon anledning att klistra in hela pressmeddelanden/artiklar i ett inlägg, varför inte lägga en länk till texten istället?

http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/lidingo2015/nytt-linjenat-lidingo-2015/

Ska man dra det till sin spets så bör man i alla fall ange källan när man återger en komplett text på detta sätt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 04 maj 2015, 06:37:39 AM
Beslutet att inte köra upp till Ekhagen känns till stor del som en storm i ett vattenglas. Visst finns det några resenärer som kommer att uppleva en försämring... för de har ju "alltid haft bussen" upp till sig. Rent krasst blir det dock inte långt till närmaste hållplats för linje 50 och det finns många ställen i Storstockholm där folk har betydligt mycket längre till en buss eller får större problem. Tänker t.ex. på Fredhäll där folk kommer få en ansenlig sightseeing för att komma till Fridhemsplan osv.

Vad gäller Ekhagen igen då... Rent praktiskt går det självklart att köra upp även en lång boggivagn som så är, men inte heller dagens avstickare med dess slinga är dock direkt bra med nuvarande krav. Även om slingan i sig är bra så är inte alls hållplatsen i slingan bra utan är tvärtom ganska usel. Torphagsvägen som leder sista biten upp dit har sedan en vägbredd på drygt fem meter. Även om det inte står felparkerade bilar där (vilket tyvärr inte är helt sällan, om än inte lika ofta som på andra håll) så är det svårt att mötas. Att skicka upp ledvagnar mm. på en gata som bara kräver en enda felparkerad bil för att låsa allt känns inte smart så jag kan förstå att det alternativet föll bort.

Sedan skulle själva hållplatsen i slingan (liksom även den vid Stadshagsplan) alltså behöva byggas om och tillgänglighetsanpassas. Sannolikheten för det är dock som jag ser det ganska låg då det ändå inte finns något utrymme för att komma in och angöra dessa hållplatser rakt. Utrymmet är helt enkelt för kort och uppfyller inte de standardkrav som gäller idag. Att ta andra utrymmen i anspråk skulle kanske fungera, men det skulle nog kosta betydligt mer än det smakar. Å andra sidan håller jag med Lars_L om att ett "busslinjenät har faktiskt andra funktioner än effektivitetsmått" att ta hänsyn till och där verkar man i flera fall missat en del hos Trafikförvaltningen.

Det brukar inte vara felparkerat lika ofta som i t.ex. Stadshagen och Torphagsvägen är det som sagt parkering förbjuden på, men det är inte alltid det hjälper för det. Har ringt ut p-lisorna till Ekhagen vid ett antal tillfällen och sett sammantaget så händer det ändå tillräckligt ofta att bilar står fel för att det ska utgöra ett problem att ta hänsyn till.


Håller med om att hållplatsen i Ekhagen inte är idealisk men den går ju att flytta om man ser det som ett hinder att köra upp, detsamma gäller problemet med felparkerade bilar, det går också med olika effektivitet att lösa. Jag är tveksam till att använda boggibussar av det slag som är vanliga idag, då får man en massa skador som ett brev på posten, däremot ser jag inga hinder emot ledbuss förutom att hållplatsen kan behöva flyttas. Vi snackar ju inte om varje tur utan typ 60 min trafik just för att betjäna den del av kunderna som har svårigheter att ta sig till/från andra hållplatser, helt klart är också att gångvägen inte är orimligt lång om man ser till andra stadsdelar, däremot är det kuperat.

Att dra en särskild linje för att betjäna Ekhagen känns som ett dåligt sätt att förbruka pengar, likaså att dra om en linje typ 606:an.
Om inte innerstaden kan hantera problemet är en förlängning av 540 med en avgång i timmen den mest tilltalande åtgärden, 503:an är som sagt redan nedläggningshotad och en lång avstickare till Ekhagen lär inte bättra på dess lönsamhet, 606:an känns helt fel för min del och eftersom flertalet vill resa mellan Ekhagen och Universitetet måste man köra ner dit och inte mata upp kunderna norrut till Danderyd.

Det mest kostnadseffektiva om man ska använda en förortslinje bör ju vara 540 som redan finns men om underlaget är så stort att det motiverar trafik av den omfattningen är oklart, någon som sitter på aktuell resande statistik för Ekhagen?

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 maj 2015, 20:42:51 PM
Nu tomkör man ju inte bussar från Trångsund ut till alla linjer i länet :-)

Sedan har det här ju en historia som kanske inte är helt känd för alla i forumet, jag var ju själv inblandad i planeringsbiten för ett antal av linjerna på Swebus tid och i samband med att man sedan lade ut ett antal linjer i en upphandling i mitten på 2000 talet avstod alla operatörer av övrig linjetrafik från att lägga bud på körningarna och/eller man lämnade bara på enstaka linjer.

För Swebus del kan man väl utan att riskera mothugg idag säga att denna trafik till största delen olönsam just med tanke på den bristfälliga fordonskvaliten som krävde extremt stor fordonsreserv, däremot var tiderna bra eftersom man kunde minska ner antalet delade jobb genom att kombinera Närlinjer med den vanliga linjetrafiken.

Stora flertalet av dagens linjer är svåra till omöjliga att köra med vanlig normalbuss, däremot är det ett fåtal som verkligen behöver extra liten buss utan en 9 meters buss bör kunna användas överallt, att sedan meranvända denna i rusningen är givetvis möjligt men var passar en buss med runt 20 sittplatser och utrymme för x antal rullatorer och rullstolar in? möjligen på motrusningsturer men då får man ingen vidare effektivitet, jag tror att den lär bli ytterst svårplacerad och timmarna på morgon/eftermiddag lär verkstaden ha intresse för att kunna serva bussarna.

Jag hittade ingen självklar användning för bussarna jag planerade utan att det blev en rent konstgjord användning där man ändå hade en normal eller ledbuss ledig.

Man bör väl satsa på Midivagnar i sådana fall. Bör som sagt fungera relativt bra på flertalet ställen - och ifall man inte kan ha den storleken är ju frågan om buss är det rätta valet. Sådana vagnar av MAN A35, som Traveller använder lär väl inte ha sämre kvalitet än andra MAN-bussar...även om kostnadsnivån blir lite högre än ombyggda minibussar. Det kan man väl dock antagligen tjäna in i bättre kvalitet.

Men egentligen var det här nog utifrån diskussionen att det är dyrt med servicelinjer. Det är det ju inte egentligen om man jämför med taxi och färdtjänst. Problemet blir väl att SL lätt jämför det med den vanliga busstrafiken. Sett med de måtten blir förstås effektiviteten låg. Men det behövs inte många beställda färdtjänstresor för att kostnaderna ska passera driften av en närtrafiklinje.

Ser jag på vad Närtrafiken kostade för 10 år sedan (efter att färdtjänstnämnden gick in i SL:s verksamhet redovisas inte kostnaderna separat), så  låg det på drygt 20 miljoner per år, alltså kanske 30 miljoner i dag. Är ju fortfarande en relativt liten kostnad i SL-sammanhang, även om man skulle låta kontrakten fortsätta ligga utanför ordinarie avtal.

Givetvis blir användningen under högtrafik något konstlad; ofta kopplar man ju bussar som går på glest besatta linjer, med att gå på tyngre linjer under maxkvarten (då man ofta kan undvara trafik på linjen med dåligt resandeunderlag denna tid), eller att linjen med dåligt underlag går på ett gemensamt stråk som ändå riskerar att fylla en vagn ifall det uppstår luckor i regulariteten etc.

Men som det redan talats om, så är ju 503 ett utmärkt exempel på en linje som skulle kunna köras med midivagnar under maxtimmen. Fördelen med vagnstypen är ju att den, till skillnad från minibussarna, kan ta stående passagerare. Sen är jag fullt medveten om att det inte är så populärt hos trafikutförarna att ha enstaka individer att laborera med som måste gå på speciella omlopp. Men jag uppfattar det nog som lika mycket ett mentalt motstånd, som ett rationellt ekonomiskt; det blir helt enkelt en massa merjobb till liten ekonomisk vinning.

Men oavsett det kan jag väl ändå se att dagens lösning (även om alla vagnar inte står i Trångsund), måste innebära rätt stor grad av ineffektivitet med planering av personal etc (där det väl också enligt avtal funnits krav på samma förare (eller 2-3 stycken som varvar på en viss linje) och ganska få fordon överlag som trafikerar under stor yta, vilket ger dålig effektivitet. 

I detta ligger givetvis också problemet med att få bra personal som kör bussarna - vilket kan vara ett problem i stora garage. Men åter är ju det sådant som går att lösa om man vill - helt enkelt att man får söka till en särskilt tjänstegrupp där linjen ingår. Inte heller det är så svårt egentligen.

Fast allt detta ligger ju utanför vad tråden egentligen handlar om, då en normalbuss skulle fungera alldeles utmärkt för trafiken.

Så många påstigande är det väl inte vid Ekhagstorget idag - 47 påstigande, och 21 vid Ekhagsvägen. Stora Skuggan (där det faktiskt är ganska långt avstånd att gå) har 31 påstigande. ca 100 påstigande alltså, men  tillsammans något fler avstigande (om det kommer en buss, så tar väl folk bussen upp.

En buss i timmestrafik dagtid, skulle väl kunna få omkring 10 passagerare per tur i genomsnitt. Sedan är väl frågan hur bra det blir om den inte går in till stan? Samtidigt är det nog så att de flesta som tar bussen från Ekhagstorget är sådana som av ett eller annat skäl har lite besvärligt med att gå längre sträckor. Turtätheten är ju redan idag rätt dålig, så det kanske inte har så stor betydelse för resultatet.

Vill man ha trafik till Stora Skuggan också, är det dock svårt att lösa det med 540, då tiden troligen blir för lång för att det inte därmed ändå ska krävas ett extra omlopp.






Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Du tar ju upp en viktig sak här som jag glömde bort, nämligen bemanningen.
Det har ju oftast varit ett återkommande problem, har du 4-5 närtrafikbussar att tursätta blir det alltid vakanser på tjänstegrupperna, sjukdomar och andra ledigheter, semestrar osv.

Även om man har en särskild grupp på skubben med utvalda och intresserade förare kommer man allt som oftast att få ta vad man har och då blir alltid kvalitén lidande, sedan många år är det ett fåtal förare som kör varje linje. (Förut hade vi ytterligare ett problem med att alla nyare förare inte hade rätt behörighet att köra Närlinjerna)

Blandar man sedan in insatser i rusningen så blir det än fler tjänster som kommer att ha delar av Närlinjer i sina jobb.

Vissa är intresserade att köra detta, andra tycker det är likgiltigt och sedan har vi dem som absolut inte vill köra sådant här.

Har man då 4-500 anställda så kommer det att vara ett fåtal som har intresset och som kan göra det lilla extra som oftast krävs, det är stor skillnad gentemot den vanliga linjetrafiken.

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Lars-Håkan_E

Citat från: krister.ekberg skrivet 05 maj 2015, 19:16:43 PM
Närtrafiken är väl lagt på Färdtjänst budjeten.

Lars_L skriver om detta ett par inlägg ovanför.

rengmark

I Ekhagen bor ca 500 personer. Bara 15% av dessa är över 65 år. Och uppe i nivå med Ekhagstorget bor bara 20 personer över 65. Jag tror det blir svårt att motivera en servicelinje. Jag ser paralleller med skaftet upp till Stadshagsplan, här skulle man också kunna gå ner till S:t Göransgatan. Beträffande 503ans vara eller icke vara behövs nog någon ersättning, eftersom det bor många äldre på Himlabacken. Jag gillar annars Nackas 469 som klarar en mängd trafikuppgifter. Normalbussen (i tisdags 7628 och 4794) når höglänta bostadsområden, vårdcentraler, sjukhus och flera köpcenter. Annars tycker jag det är konstigt att 73an rundar hela Karolinska institutet och vänder i trånga korsningen Karlbergsvägen och Rörstrandsgatan. För det mesta är bussen nästan tom när den svänger av från Solnavägen.

Ulf Berlin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 maj 2015, 20:46:42 PM
... varför inte lägga en länk till texten istället?

http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/lidingo2015/nytt-linjenat-lidingo-2015/

Enligt en synnerligen ihopplottrad artikel i senaste"Mitt i Lidingö"kommer linjerna på Lidingö
"inom en snar framtid"få linjenummer i 230-serien,så därför heter linjen 238 i st f ex 209...

Detta tyder på att SL vill reservera låga 200-serien till något annat.../Ulf

MartinMartin

Citat från: rengmark skrivet 07 maj 2015, 01:46:20 AM
Beträffande 503ans vara eller icke vara behövs nog någon ersättning, eftersom det bor många äldre på Himlabacken.

Annars tycker jag det är konstigt att 73an rundar hela Karolinska institutet och vänder i trånga korsningen Karlbergsvägen och Rörstrandsgatan. För det mesta är bussen nästan tom när den svänger av från Solnavägen.

Dom kan åka 540 till Sfären, och 73:an vänder inte i gatkorsningen utan vid 69:ans vändplan.