Nettbuss Express Ludvika

Startat av 1896, 21 juli 2013, 19:44:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Upptäckte nyss att Nettbuss har en linje Stockholm - Ludvika, det har jag missat totalt, hur gammal är denna linje ? Och har man en buss stationerad i Ludvika, eller är det en Stockholms gubbe som övernattar i Ludvika ? (Linjen trafikeras med en daglig dubbeltur.)

Staffan Sävenfjord

Linjen fanns i alla fall i januari 2008 men jag tror att den var med redan när Bo Pettersson sålde Säfflebussen till Orusttrafiken 2006. Hur den bemannas vet jag inte.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

Ja den har funnits länge,har även utgått från Sälen fjällen,och under ett antal år gick den ut från Malung i Säfflebussens regi,flera olika bolag körde under olika perioder de första åren innan Säffle bussen började köra själv bla Södertälje trafik,Skandbo buss,Västanhede trafik,den startade nog i slutet av 90 talet eller början av 2000 talet,minns inte riktigt

1896

Ok, så det är en kvarleva från Säfflebussens tid, trodde den linjen var totalt avpolleterad.  8)

Johan Hansson

En buss finns stationerad i Ludvika
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

1896

Citat från: Johan Hansson skrivet 21 juli 2013, 22:43:05 PM
En buss finns stationerad i Ludvika

Ok, tack, vart i Ludvika Garagerar man den ?  ???

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juli 2013, 19:59:34 PM
Linjen fanns i alla fall i januari 2008 men jag tror att den var med redan när Bo Pettersson sålde Säfflebussen till Orusttrafiken 2006. Hur den bemannas vet jag inte.

Linjen fanns/finns sedan lång tid från Sälen/Malung till Ludvika-Stockholm. När jag besökte Stockholm april 1998 så stod två fd Tjörn 55&56 (Ajokki en Volvo och en Scania) vid Norra bantorget. Nettbus kortade av linjen till att utgå från Ludvika. Vill minnas att linjenummer var/är 700.

Apropå Säfflebussen och linjenummer. Det hände sig vid den tiden det gick buss linje 300 till Mark från NE terminalen. Ett gång japaner skulle till Köpenhamn med Säfflebussen och dess 300 linje. Nu bar det sig inte bättre än  att de blandade ihop busslinjerna. Japanerna fick kliva av vid Delsjömotet . Hur de kom till Köpenhamn förtäljer inte historien.