DO vill höja skadeståndet

Startat av 1896, 02 juli 2013, 23:03:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Måste vara kränkningen på en buss i Eskilstuna som avses:

www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17062571.ab

buskörare

Alltså 100.000 för kränkning känns enormt överdrivet.

1896

Citat från: buskörare skrivet 03 juli 2013, 09:03:57 AM
Alltså 100.000 för kränkning känns enormt överdrivet.

Kanske vore effektivare att kräva bolaget ifråga på någon form av åtgärd så att man har en garanti för att det inte upprepas. Annars är det ju bara att betala, oavsett belopp, och fortsätta att köra utan att behöva bry sig.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 04 juli 2013, 08:26:19 AM
Kanske vore effektivare att kräva bolaget ifråga på någon form av åtgärd så att man har en garanti för att det inte upprepas. Annars är det ju bara att betala, oavsett belopp, och fortsätta att köra utan att behöva bry sig.

Hur skall man kunna ställa en sådan garanti? Skadeståndet är säkert tillräckligt avskräckande. Vad skulle man annars göra? Säga upp avtalet med entreprenören och alltså göra en ny upphandling till höga kostnader för skattebetalare och resenärer? Och de anställda skall riskera sin anställning därför att en enda kollega burit sig dumt åt.

Jag försvarar inte förarens beteende men jag tycker ändå det är rätt förståeligt att det ibland rinner över på en stressad förare. Som jag minns det var det någon som ideligen tryckte på stoppknapparna utan att någon steg av vid hållplatsen. Föraren utpekade då ett par med invandrarbakgrund för att ha gjort detta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juli 2013, 08:59:39 AM
Hur skall man kunna ställa en sådan garanti? Skadeståndet är säkert tillräckligt avskräckande. Vad skulle man annars göra? Säga upp avtalet med entreprenören och alltså göra en ny upphandling till höga kostnader för skattebetalare och resenärer? Och de anställda skall riskera sin anställning därför att en enda kollega burit sig dumt åt.

Jag försvarar inte förarens beteende men jag tycker ändå det är rätt förståeligt att det ibland rinner över på en stressad förare. Som jag minns det var det någon som ideligen tryckte på stoppknapparna utan att någon steg av vid hållplatsen. Föraren utpekade då ett par med invandrarbakgrund för att ha gjort detta.


Jo, jag inser att det är svårt, men för ett företag som Veolia är ju 200 papp ingen summa.

igel

Här är det egentligen två saker man vill åtgärda på samma gång, 1 någon som har blivit illa behandlad och 2 ett företag som har agerat på ett illa sätt.

I det första fallet är 20.000 i skadestånd för en sådan här sak ganska mycket. jämför med vad man får om man blir misshandla i krogkön, vilket inte lär resultera i halva det beloppet.

I det andra fallet är 20.000 i skadestånd för ett stort bolag rätt lite.

Frågan är om det är rimligt att bolaget ska betala hela beloppet till de utsatta. Eller om en ordning där säg 4.000 till de drabbade och 50.000 till brottsoffer fonden inte vore rimligare.

För det kan väl aldrig vara så att om man har blivit avslängd från en buss är en värre kränkning än om man har blivit våldtagen.

1896

Om man istället ålade bolaget att vidare utbilda sina förare, så skulle det nog svida mer, men risken är att gemene man kommer att tycka att det blir en kollektiv bestraffning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 05 juli 2013, 08:36:15 AM
Om man istället ålade bolaget att vidare utbilda sina förare, så skulle det nog svida mer, men risken är att gemene man kommer att tycka att det blir en kollektiv bestraffning.

Detta är knappast en utbildningsfråga utan en fråga om hur stresstålig föraren är. I det här fallet kände han sig uppenbart provocerad av att någon ideligen tryckte på knapparna och han fick stanna i onödan. Sedan gick det snett när han utsåg invandrarparet som skyldiga. Hur utbildar man bort sådant?

Utbildning kan aldrig vara en bestraffning.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juli 2013, 08:41:18 AM
Detta är knappast en utbildningsfråga utan en fråga om hur stresstålig föraren är. I det här fallet kände han sig uppenbart provocerad av att någon ideligen tryckte på knapparna och han fick stanna i onödan. Sedan gick det snett när han utsåg invandrarparet som skyldiga. Hur utbildar man bort sådant?

Utbildning kan aldrig vara en bestraffning.



Måste väl gå att utbilda i stresshantering ?  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 05 juli 2013, 08:43:56 AM
Måste väl gå att utbilda i stresshantering ?  ???

Givetvis. Men frågan är om det hjälper så ofta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)