Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik Thurfjell

Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 25 maj 2020, 13:37:56 PM
Tydligen har det varit upphandling i Strängnäs, Bergkvarabuss fortsätter där. Avtalet är på 10 år och gäller från december nästa år. Två bolag la anbud, men vilket det andra är står inte, skriver Bussmagasinet.

https://www.bussmagasinet.se/2020/05/elektriskt-i-strangnas-nar-bergkvarabuss-fortsatter/?fbclid=IwAR1vkcguEpKxGh8s-OwUYNmuITRVQN9whj9j3U29Ap2LXmIib41hknghEJ4

Sörmlandstrafiken har en nyhet med utförligt bilagt utvärderingsdokmentation, av denna kan man utläsa att andre anbudslämnaren var Transdev.
https://www.sormlandstrafiken.se/sv/nyhetsarkiv/bergkvarabuss-vinner--busstrafikavtalet-for-strangnas/


Fredde

Känns som att Arriva är dåliga förlorare... :-X
Seriöst, tror dom att Corona kommer påverka trafiken i 10 år framöver?

Ersa

Citat från: Buzzlover skrivet 25 maj 2020, 14:16:14 PM
Jan skrev att Arriva överklagade avtalen med busstrafik, därför kan det inte vara Roslagsbanan som han senare skrev eftersom det bara innefattar spårbunden trafik.

"Tilldelningar" och "avtalen". Alltså plural. Nu kom dessutom svaret ovan att det var Norrort och RB det gällde.

Ännu en länk:
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/nytt-avtal-om-roslagsbanan-kan-stoppas/reptey!0BUFqpOAOd6lRSfdn19GfQ/

igel

Det låter ju som minst sagt en annorlunda twist på överklagan, näst gång är det väl ufon. Om nu den näst intill avslutade upphandlingen borde ha gjorts om, hur är det då med pågående avtal.

igel

Dessutom var ju folkhäsomyndigheten ute och antydde att toppen skulle vara nådd i mitten på maj. Då borde SL ha kunnat anta att påverkan på avtalsperioden med start 2021 borde ha varit ringa.
Ska bli spännande och se hur överklagan fortlöper. 

Joakim Wahlberg

Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

homer

Oj, kan detta vara orsaken till att besked dröjer för de återstående upphandlingarna.

SL trafiken har ju tidigare varit förskonade från överklaganden så detta är väl en ny verklighet som kommer, vi får se hur de påverkar framtiden

igel

Är det inte så att SL-trafiken har varit relativt förskonade från överklaganden, för att upphandlingarna har varit relativt väl gjorda.

homer

jo, de konstaterade vi väl i någon tråd för några veckor sen.

kanske har de varit generationsskifte på Lindhagensgatan så den gamla kompetensen försvunnit

BSB101

Citat från: igel skrivet 25 maj 2020, 16:29:54 PM
Dessutom var ju folkhäsomyndigheten ute och antydde att toppen skulle vara nådd i mitten på maj. Då borde SL ha kunnat anta att påverkan på avtalsperioden med start 2021 borde ha varit ringa.
Ska bli spännande och se hur överklagan fortlöper.
Toppen på denna våg ja, att det kommer komma minst en till våg råder det rätt stor samstämmighet om. Sedan hur den kommer slå vet ingen.


Carl Eric

#1167
Vilka kör denna trafik idag?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

S Svensson

I Vårgårda kör det företag som numera kallas Vårgårdabuss AB. En gång i tiden kallades ursprunget för Södra Härene Bilstation.

I dag kör i Härryda kommun det företag som förr hette Sandarna Transporter AB. Sedan årsskiftet heter det Connect Sandarna AB.

Buss i Väst AB (Bivab) är en paraplyföretag för flera företag som är delägare. Här finns ett av de problem som aktualiseras. Nämligen att Sandarna Transporter AB lämnade Bivab och skulle klara sig själva. Under namn Connect Buss (Sandarna AB) tas trafik över i Tranemo,Svenljunga, Borås och Ulricehamn kommuner. Under namn Sandarna Transporter tappade man 2018 en del färdtjänst och om jag förstår det rätt så tappade man färdtjänst och sjukresor i Jönköping.

Vem som tar över trafiken i Härryda kommun (plus en linje i Bollebygd) är inte känt. Ett företag vi tänker på är Leja-Touring i så fall. Det finns inte så många Bivab-företag i närheten. De tappar dessutom trafik inom Göteborgs kommun som körs för Keolis.

Knallhatt

https://www.bussmagasinet.se/2020/06/manga-konkurrerade-om-vastsvensk-upphandling/

Sju företag la anbud på trafiken i Härryda. Priset avser per år:

  • Buss i Väst                  - 50 107 293 kr
  • Vy Buss                       - 50 605 080 kr
  • Connect Bus Sandarna  - 52 499 696 kr
  • Bergkvarabuss             - 54 135 517 kr
  • Keolis                          - 55 050 758 kr
  • Nobina                        - 55 703 154 kr
  • Flexbuss Sverige          -57 142 081 kr

Fyra företag bjöd på trafiken i Vårgårda. Priset avser per år:


  • Buss i Väst         - 20 875 293 kr
  • Vy Buss              - 24 132 927 kr
  • Flexbuss Sverige - 25 712 880 kr
  • Keolis Sverige     -26 313 982 kr