Västtrafik skall spara i Lidköping?

Startat av cthim, 19 januari 2013, 10:39:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

cthim

Hörde att Västtrafik skulle spara 25 miljoner och skulle då spara in 3 buss linjer i Lidköping...

BMJ

Nu är det inte bara i Lisch som det föreslås indragningar, men just där är det linje 2 i stadstrafiken samt linjerna 133 & 139 ut på Kålland som förslaget gäller.

ResVille

Linje 2 i Stadstrafiken i Lidköping går med 20 minuters trafik. Jag kan inte tänka mig att linjen läggs ner möjligen att de föreslår en glesare tidtabell.
Linje 1 har halvtimmas trafik och den nya linje 9 som kom vid tidtabellskiftet 9 december har en timmas trafik.
På linje 2 går 4 bussar, på linje 1 går 2 bussar och på linje 9 går 1 buss.

Linje 133 går till Läckö Slott och körs enbart under skollovet på sommaren. Går en lite annan väg sista biten ut ur Lidköping än linje 132 men efter det är det samma väg. Linjen går endera via Spiken ut till Läckö Slott eller in mot Lidköping. Resenärerna är ortsbefolkningen och turister. Även här är det svårt att se att de lägger ner linjen helt utan mer troligen kan det bli en utglesning av turerna.

Linje 139 är ju en linje med enbart skolturer förutom de anropsstyrda turerna. Är tanken att stryka den ur tidtabellen och en bart trafikera den med skolbussar?

Men som över allt på andra håll finns det även andra linjer eller turer om har glest med resenärer. Vi får se vad som blir det slutgiltiga beslutet från Västtrafik. Det skulle förvåna mig om man inte tittar på fler linjer.
Plockar man bort hela linjer eller glesar ut turerna påverkar det också arbetstillfällena. Bara på stadstrafiken går det åt en hel del förare för att hålla igång trafiken med 7 bussar måndag till lördag.

Bernt Talbrant

Citat från: ResVille skrivet 21 januari 2013, 00:12:14 AM
Linje 2 i Stadstrafiken i Lidköping går med 20 minuters trafik. Jag kan inte tänka mig att linjen läggs ner möjligen att de föreslår en glesare tidtabell.
Linje 1 har halvtimmas trafik och den nya linje 9 som kom vid tidtabellskiftet 9 december har en timmas trafik.
På linje 2 går 4 bussar, på linje 1 går 2 bussar och på linje 9 går 1 buss.


Det var väl inte så värst länge sedan man utökade trafiken från 30-minuters till 20-minuters på 2:an och tankar har funnits på att göra likadant på 1:an så vitt jag förstått.

Olof Lagerkvist

Det verkar finnas styrelsebeslut på att försöka se över om det går att spara 25 miljoner på de mest olönsamma linjerna sett i hela regionen. Har det verkligen uttryckts så specifikt hur det kommer att påverka just Lidköping? Om det kommer att påverka tre linjer bör det nog röra sig om minskad trafik på tre linjer, inte tre helt indragna linjer. Men visa gärna var Västtrafik eller kommunen skrivit något om just Lidköping!

Själv tror jag att det finns linjer på andra håll som kan ligga mer väldigt farligt till än i Lidköping. Bland annat några i Sjuhärad och Fyrbodal. Visst kan det säkert finnas en och annan i Skaraborg också. Men att någon stadstrafik skulle drabbas av några större minskningar någonstans har jag faktiskt lite svårt att tro på tills jag ser det.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

I Borås är det flera av linjerna 10-16, alltså det som brukar kallas servicelinjerna även om de inte längre kallas så officiellt, som är hotade. Vidare har det talats om att dra in linje 157 Dalsjöfors-Äspered som går med några turer under högtrafik. Några av linjerna runt Herrjunga (Annelund) har det också talats om. Gemensamt är att det rör sig om avgångar som har färre än åtta resenärer på någon del av sträckan i snitt.

Det är naturligtvis tråkigt för dem som drabbas. Förutom skolelever, som väl får alternativ skjuts om linjerna läggs ned, rör det sig till stor del om sådana som tar bussen när bilen är på verkstad. Alternativet är ju dock att minska trafiken på välutnyttjade linjer och det skulle drabba många fler.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2013, 08:54:12 AM
I Borås är det flera av linjerna 10-16, alltså det som brukar kallas servicelinjerna även om de inte längre kallas så officiellt, som är hotade. Vidare har det talats om att dra in linje 157 Dalsjöfors-Äspered som går med några turer under högtrafik. Några av linjerna runt Herrjunga (Annelund) har det också talats om. Gemensamt är att det rör sig om avgångar som har färre än åtta resenärer på någon del av sträckan i snitt.

Det är naturligtvis tråkigt för dem som drabbas. Förutom skolelever, som väl får alternativ skjuts om linjerna läggs ned, rör det sig till stor del om sådana som tar bussen när bilen är på verkstad. Alternativet är ju dock att minska trafiken på välutnyttjade linjer och det skulle drabba många fler.

Linje 4 i Borås torde ligga illa till också... Åkte nyss hem med den efter att ha lämnat in bilen för service och då var vi två på bussen medan den i motsatt riktning var tom.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 januari 2013, 18:40:36 PM
Linje 4 i Borås torde ligga illa till också... Åkte nyss hem med den efter att ha lämnat in bilen för service och då var vi två på bussen medan den i motsatt riktning var tom.

Antagligen så, ja. Men linjen i nuvarande utformning är ju så ny att det inte gärna finnas någon statistik på den.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Olof Lagerkvist

Citat från: Knallhatt skrivet 22 januari 2013, 11:58:48 AM
Listan.....

http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/125/13259.pdf

Stort tack för länken!

Vad gäller just Lidköping verkar det väl inte som några större överraskande ändringar. Exempelvis inga reduceringar av stadstrafiken, snarare verkar man öppna för utökningar framöver, om utvecklingen håller i sig. Men idéerna om sammanslagning av linje 132 och 133 som det talats om tidigare verkar finnas kvar. Dock finns det ju alltid en ytterligare möjlighet, att kommunen skjuter till pengar för att köra linjen i mer liknande dagens utformning, alltså även till Läckö slott.

Reflektioner allmänt: Inga större överraskningar. I stort sett sammanfattning av vad som talats om ganska länge, men nu lite mer konkret så att säga. Positivt är att man låter bli att peta på linjer som visserligen har få resenärer, men som nyligen lagts om på olika vis. Man verkar helt enkelt vilja ha odentlig statistik som underlag för besluten. Det verkar till exempel som att linje 4 i Borås och landsbygdstrafiken kring Hjo och Tidaholm klarar sig (den här gången) på det här viset.

En intressant sak måste jag säga är att det finns en kommentar om att linje 403 i Bollebygd kan ha dålig popularitet för att det inte framgår att linjen egentligen bara är en förlängning av linjen till Borås och att det alltså går att åka Erikstorp-Borås utan byte. Det var väl en väldigt bra reflektion. Jag vill inte säga "vad var det jag sa", men här är det väldigt nära...  ;) (Det finns en liknande kommentar om situationen med linje 830/831 i Munkedal.)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 22 januari 2013, 16:56:02 PM

En intressant sak måste jag säga är att det finns en kommentar om att linje 403 i Bollebygd kan ha dålig popularitet för att det inte framgår att linjen egentligen bara är en förlängning av linjen till Borås och att det alltså går att åka Erikstorp-Borås utan byte. Det var väl en väldigt bra reflektion. Jag vill inte säga "vad var det jag sa", men här är det väldigt nära...  ;) (Det finns en liknande kommentar om situationen med linje 830/831 i Munkedal.)

Gäller även för linje 4 i Borås. Ingenstans framgår att det är bussen på linje 2 som vid Husbondegatan byter linje och blir nummer 4. Därav vågar många som skall till hållplatserna fram till Högagärdsgatan med bussen eftersom linje 2:s punktlighet lämnar mycket att önska och de vill naturligtvis inte riskera att 4-an kör från dem vid Husbondegatan. Motsvarande i andra riktningen. Men det är alltså i verkligheten ingen risk eftersom det är samma buss.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

men frågan är väl hur mycket som sparas ??  Tar man bort vissa turer men har kvar i högtrafik  så blir det ju än fler bussar som bara går enstaka turer vilket gör dessa turer ännu dyrare .. Det som kostar är ju att ta ut en buss men är den väl på rull så kostar ju några turer till inte så mycket.  Och ur förarsynpunkt så skapar ju såna neddragningar ännu fler delade tjänster..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

ResVille

"133 Lidköping – Otterstad – Läckö  
Berörda kommuner: Lidköping
Linjen är en sommarlinje med trafik till/från Läckö slott som är ett stort turistmål. Kommunen har
köpt till viss trafik för att underlätta för besökare att ta sig till Läckö i samband med bl a Läcköoperan.
Linjen har dock haft ett lågt resande.
Andel skolresor: 0 %
Effekter: Ingen busstrafik kommer att gå till Läckö utan resenärerna får gå från Spiken där linje 132
stannar.  Neddragning av trafik som finns för att utveckla turismen att åka kollektivt." 


Både Läckö och Spiken är stora turistmål. Men det är bilen som gäller för turisterna.
Ser man på resandet med buss brukar de "turister" som tar bussen oftast besöka både Läckö och Spiken. Om linjen heter 132 eller 133 spelar ingen roll då den går samma väg förutom genom en del av Lidköping (där går nu även linje 9 inom stadstrafiken måndag till lördag). Men det är inte så många kilometer extra det handlar om att låta linjen gå fram till Läckö så frågan om den besparingen blir så stor.
De sena turerna som gått de dagar som det varit operaföreställningar på Läckö Slott har inte haft allt för många resenärer. Konstigt nog har det varit fler som rest ut med bussen innan föreställningarna än de som åkt hem med bussen efter föreställningarna.