Völvo bussar lägger ner i Säffle

Startat av Clabbe, 03 oktober 2012, 10:51:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ronald M. Jannesson

En undran då? Renova i Göteborg har åtminstone en "sopbil" med emblemet "DENNIS" i fronten. Är detta en karosstillverkare till bussar och lastbilar då undras?? Har aldrig hört talas om detta märke tidigare men nu i.o.m. du nämner Alexander Dennis?? "Sopbilen" har dessutom "vikdörrar" i hytten för in och utgång!!! Som en buss alltså! :o ??? ???

Ersa

Citat från: Citybus skrivet 11 oktober 2012, 10:22:58 AM
För mig verkar det väldigt konstigt att du anser Säffle bussar som dålig kvalitet. Du bör vara mycket glad du inte är i Storbritannien med läckerheter Alexander Dennis och Optare.

Du skulle då veta vad en dåligt byggd buss är som!

Måhända, men skramlet och rasslet i en bristfälligt byggd buss blir ju inte bättre bara för att det råkar finnas ännu sämre bussar i ett annat land många mil bort. Det är ju inte direkt någon tröst.

Ersa

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 11 oktober 2012, 19:28:15 PM
En undran då? Renova i Göteborg har åtminstone en "sopbil" med emblemet "DENNIS" i fronten. Är detta en karosstillverkare till bussar och lastbilar då undras?? Har aldrig hört talas om detta märke tidigare men nu i.o.m. du nämner Alexander Dennis?? "Sopbilen" har dessutom "vikdörrar" i hytten för in och utgång!!! Som en buss alltså! :o ??? ???

Ja, Volvo Lastvagnar har börjat ta hem Dennislastbilar (sopbilar) med Volvoinredning. De kan ses på många Volvo Truck Center runtom landet.
http://www.alexander-dennis.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Dennis

Ronald M. Jannesson

Tack för info om Alexander Dennis, hade jag ingen aaaning om!!! ;)

bisquit

Nu är det så att Säffle Karosser av typ system 2000 är knappast sämre än en omniexpress. Beror snarare på hur bussen är specad ifrån början. Samt att många nya bussar har brister i kvaliteten.  8)

homer

Citat från: bisquit skrivet 11 oktober 2012, 21:05:31 PM
Nu är det så att Säffle Karosser av typ system 2000 är knappast sämre än en omniexpress. Beror snarare på hur bussen är specad ifrån början. Samt att många nya bussar har brister i kvaliteten.  8)

sen är de så att säffle har nått som INGEN annan busstillverkare har, nämligen en bra förarplats, och då menar jag inte bara instrumenteringen, utan hela platsen.

Setra Tok

Bra förarplats????? Ja om man vill sitta som ett arsel! Vet inte hur man kan lyckas göra en förarplats som är stor som en 5 rummare på Östermalm, där man ändå inte får plats! B9S, Vilken idiot kom på att man sätter pedalerna så man ska trampa som en orgeltrampare. Man har ju lämnat 2 dm framför pedalerna där dom skulle sitta egentligen!

Riktig förarplats finns i Setra 400 serie samt Mercedes Nyare Tourismo o Travego modeller.
Även Volvo 9700/9900 har en rätt hyffsad förarplats....

Nico

Där ser man att smaken som sagt ofta är helt olika. Hade inget emot förarplatserna på nyare Säffle-byggen tills dess att de satte dit ö-panelerna. Dessa slår jag dock lätt knäna i vilket är irriterande. Pedalplaceringen har jag dock aldrig ens tänkt på, än mindre sett som ett problem.

Mercedes förarplatser är jag dock inte förtjust i, men så har jag mest sådana erfarenheter från Citaro och de är kanske inte helt representativa för Mercedes i stort.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Citat från: homer skrivet 11 oktober 2012, 21:31:29 PM
sen är de så att säffle har nått som INGEN annan busstillverkare har, nämligen en bra förarplats, och då menar jag inte bara instrumenteringen, utan hela platsen.



Då får jag påminna om Scania MaxCi som har en bra förarplats oxå  med vettig uppdelning av knappar som hör ihop... Bästa förarplatsen jag jobbat med är den vi hade i Borås på Wiima när vi själva kunde speca lite större plats än normalt..  Säffle har väl aldrig varit så där väldigt rymliga ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cyklisten

Angående Dennis, fast under ett annat namn: Några engelska konsulter var nere i min hemstad Warszawa vid början på 90-talet och skulle lösa stadens trafikproblem genom att få dem att köpa deras då moderna Dennis-Lance bussar: http://en.wikipedia.org/wiki/Dennis_Lance Tur att det bara blev tre stycken... Skulle hellre ha Säfflevagnar, men de var minst lika exotiska plus att man fick en egen Carusfabrik i Wrocław.

Hagri

Bussar har inte varit den stora vinstmaskinen inom Volvo utan har pendlat mellan små vinster och förluster under många år. Så mot bakgrund av det är det konstigt att man inte gjort något tidigare. Volvo köpte under ett antal år en hel del karosserier i olika länder, antagligen i tron att få marknadsandelar, men ingen av dessa finns kvar utan tillverkningen har hamnat i Polen. Volvo var även med och finansierade ett Engelskt företags verksamhet inom bussbyggandet i Storbritannien och USA. Efter år av förluster gick företaget i konkurs och Volvo tog över ett par bolag de var delägare i (Prevost och Nova Buss i Canada och USA).
Att man har tillverkat olika typer av bussar, 8500 i Säffle och 8700 i Polen har säkert inte varit positivt för ekonomin utan det borde utvecklats en gemensam modell långt tidigare.
Så en hel del saker borde säkerligen gjorts annorlunda inom företaget och av ledningen. Men det kunde även inneburit att Säfflefabriken varit borta långt tidigare.

Som förare har man alltid sina favoriter bland bussarna och även de vagnar man varken vill se eller köra. Får jag välja mellan en 8500 och en Polsk 8700 tar jag 8500. Båda har för och nackdelar men det som stör mig när det gäller 8700 är sikten i sidled från förarplats samt att solgardinen skymmer högerspegeln.
Värmen funkar lika bra eller lika dåligt i båda typerna eller som det brukar vara i bussar, varmt på sommaren och kallt på vintern . Men hur värme och annat funkar i bussarna beror inte bara på tillverkaren utan även på verkstad och vad förarkollegorna är och pillar på.
Den utrustning som "Länstrafiken" plockar i bussarna hjälper ofta till att skapa skrammel och vibrationer.

Ersa

Citat från: homer skrivet 11 oktober 2012, 21:31:29 PM
sen är de så att säffle har nått som INGEN annan busstillverkare har, nämligen en bra förarplats, och då menar jag inte bara instrumenteringen, utan hela platsen.

Medan jag tycker att köra en Carrus Vega är som att sitta på en näst intill perfekt förarplats, jämfört med en "Säffle 8500" där alla invändiga avstånd känns mindre, samtidigt som många reglage känns svårare att nå.

Citat från: Setra Tok skrivet 11 oktober 2012, 22:47:30 PM
Vilken idiot kom på att man sätter pedalerna så man ska trampa som en orgeltrampare. Man har ju lämnat 2 dm framför pedalerna där dom skulle sitta egentligen!

Något typiskt svenskt kanske? Vidare kan denna bakåtdragna pedalplacering kombineras med (stående) pedaler i en så kraftig vinkel att den är på gränsen till onaturlig för fötterna. Nej, då föredrar även jag den tyska (och polska i form av Solaris) standarden med hängande pedaler rätt långt fram - i en ergonomisk vinkel.

yngrot

Citat från: Hagri skrivet 14 oktober 2012, 10:09:22 AM
Bussar har inte varit den stora vinstmaskinen inom Volvo utan har pendlat mellan små vinster och förluster under många år. Så mot bakgrund av det är det konstigt att man inte gjort något tidigare. Volvo köpte under ett antal år en hel del karosserier i olika länder, antagligen i tron att få marknadsandelar, men ingen av dessa finns kvar utan tillverkningen har hamnat i Polen. Volvo var även med och finansierade ett Engelskt företags verksamhet inom bussbyggandet i Storbritannien och USA. Efter år av förluster gick företaget i konkurs och Volvo tog över ett par bolag de var delägare i (Prevost och Nova Buss i Canada och USA).
Att man har tillverkat olika typer av bussar, 8500 i Säffle och 8700 i Polen har säkert inte varit positivt för ekonomin utan det borde utvecklats en gemensam modell långt tidigare.
Så en hel del saker borde säkerligen gjorts annorlunda inom företaget och av ledningen. Men det kunde även inneburit att Säfflefabriken varit borta långt tidigare.

Som förare har man alltid sina favoriter bland bussarna och även de vagnar man varken vill se eller köra. Får jag välja mellan en 8500 och en Polsk 8700 tar jag 8500. Båda har för och nackdelar men det som stör mig när det gäller 8700 är sikten i sidled från förarplats samt att solgardinen skymmer högerspegeln.
Värmen funkar lika bra eller lika dåligt i båda typerna eller som det brukar vara i bussar, varmt på sommaren och kallt på vintern . Men hur värme och annat funkar i bussarna beror inte bara på tillverkaren utan även på verkstad och vad förarkollegorna är och pillar på.
Den utrustning som "Länstrafiken" plockar i bussarna hjälper ofta till att skapa skrammel och vibrationer.



Håller inte med dig att värmen är lika bra i 8500 som i 8700 där förlorar 8500 stort    8700 har ju fler utblås via defroster och den inbyggda fläkten i element funkar mycket bättre än i 8500 drä den tyvärr oftast blåser kallt och jag uplever att den är mer högljud i 8500. Däremot är siketn från förarplats något sämre i 8700 eftersom förarrutan är kortare ..   men å andra sidan slipper man enkelglas med värmetrådar som finns i 8500 och dessa tycker jag stör sikten
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina