Ny i bussbranschen... Och besviken...

Startat av MTD, 07 juli 2012, 16:37:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Problemet med 6 timmars jobb b.la i bussbranchen är att det leder till ännu fler timgubbar, ännu fler som inte kan leva på sin lön.
I storstäderna med sin trafik (som nämnts tidigare i tråden) fungerar det, om man nu lyckas rekrytera det antal förare som krävs medan det på alla övriga ställen blir problem, skoilbusschauffören som kör sina 7 tim 15 min idag, vem ska köra den timme o kvart som blir över?
Eller landsbygdsbussen som rullar från landet in till stan där man idag jobbar 9,5 timme, vem ska lösa av på linjen och köra de sista timmarna alternativt köra en extremt delad tur med 1 tim 45 min tidig morgon o em?

Större delen av de "extra" arbetstillfällen som blir kommer det inte att gå att hitta intressenter till.

Detta gäller även många andra mobila yrkesgrupper

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 17 juli 2012, 00:32:30 AM
Problemet med 6 timmars jobb b.la i bussbranchen är att det leder till ännu fler timgubbar, ännu fler som inte kan leva på sin lön.
I storstäderna med sin trafik (som nämnts tidigare i tråden) fungerar det, om man nu lyckas rekrytera det antal förare som krävs medan det på alla övriga ställen blir problem, skoilbusschauffören som kör sina 7 tim 15 min idag, vem ska köra den timme o kvart som blir över?
Eller landsbygdsbussen som rullar från landet in till stan där man idag jobbar 9,5 timme, vem ska lösa av på linjen och köra de sista timmarna alternativt köra en extremt delad tur med 1 tim 45 min tidig morgon o em?

Större delen av de "extra" arbetstillfällen som blir kommer det inte att gå att hitta intressenter till.

Detta gäller även många andra mobila yrkesgrupper

Dessutom: De som i dessa fall då ska köra bara 1 timme och 15-45 minuter, ska väl dessutom ha betalt för minst 4 timmar?

deinflu

Det låter som att de flesta av er inte förstår helheten utan bara tänker på bussförare.

Det ska vara 6 timmars arbetsdag för alla.

6 timmar för kontors och industriarbetare betyder att det behövs färre lokaler. 2 st 6 timmars arbetslag utnyttjar lokalerna 12-14 timmar. Det behövs ca 50 % mindre lokalyta.
Elförbrukningen sprids ut och förbrukningstopparna blir lägre. Topparna kostar alltid mest.
Flera kommer ut i arbete. Lägre kostnader för a-kassa, försörjningsstöd mm.

Människors resande till o från jobbet sprids ut över flera timmar av dygnet. Ett arbetslag börjar jobba sina 6 timmar på morgonen. Det andra arbetslaget börjar tidig eftermiddag.

Den som inte ser möjligheterna till bättre/kortare arbetspass för en bussförare i ett sånt samhälle har egenskaper som i vart fall jag saknar.

Bussnissen

Citat från: deinflu skrivet 17 juli 2012, 08:41:57 AM
Det låter som att de flesta av er inte förstår helheten utan bara tänker på bussförare.

Det ska vara 6 timmars arbetsdag för alla.

6 timmar för kontors och industriarbetare betyder att det behövs färre lokaler. 2 st 6 timmars arbetslag utnyttjar lokalerna 12-14 timmar. Det behövs ca 50 % mindre lokalyta.
Elförbrukningen sprids ut och förbrukningstopparna blir lägre. Topparna kostar alltid mest.
Flera kommer ut i arbete. Lägre kostnader för a-kassa, försörjningsstöd mm.

Människors resande till o från jobbet sprids ut över flera timmar av dygnet. Ett arbetslag börjar jobba sina 6 timmar på morgonen. Det andra arbetslaget börjar tidig eftermiddag.

Den som inte ser möjligheterna till bättre/kortare arbetspass för en bussförare i ett sånt samhälle har egenskaper som i vart fall jag saknar.
Instämmer!  Ett av problemen i bussbranschen är att folk i ledande positioner inte är några visionärer.
Det gäller länstrafikbolagen och bussbolagen. Man har inte förmågan att se bortom horisonten.
Dom sitter bara och förvaltar ett gammalt arv med minimala förändringar.
Då är det inte konstigt att det ser ut som det gör.
För att använda ett gammalt politiskt uttryck, det är bara betongrumpor som sitter på sina bakdelar.

admin

Tråden låses då den fråga som den från början gällde nu har övergått till en rent politisk diskussion, dessutom förd i hätsk ton. Det finns andra forum för sådant.

Frågan om bussförarnas villkor lär återkomma och det är inget som hindrar det så länge det stannar vid kärnämnet.

/admin