Bussar överbeskattas

Startat av 1896, 06 juli 2012, 14:42:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=156881

Här är man nog ute efter att företagen ska tjäna mer pengar, personligen tycker jag att man kan minska skattetrycket för att använda pengarna till mer busstrafik.  :)

Lars-Håkan_E

Ingen av de fem största företagen tjänar några pengar och den sitsen har man hamnat i av egen kraft, idag betalar kommuner o landsting  i stor utsträckning för lite för den trafik man beställer, samtidigt ställer man hela tiden nya kostnadsdrivande krav på fordon och utförande.

Ökad volym på bekostnad av lönsamhet är ingen framkomlig väg men det tycks hela tiden vara någon som tror att det ska fungera.

Björn Forslund

Citat från: Håkan_E skrivet 06 juli 2012, 15:04:15 PM
Ingen av de fem största företagen tjänar några pengar och den sitsen har man hamnat i av egen kraft, idag betalar kommuner o landsting  i stor utsträckning för lite för den trafik man beställer, samtidigt ställer man hela tiden nya kostnadsdrivande krav på fordon och utförande.

Ökad volym på bekostnad av lönsamhet är ingen framkomlig väg men det tycks hela tiden vara någon som tror att det ska fungera.

Men är det då inte så att de olika operatörerna lägger för låga bud vid upphandlingarna?

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 juli 2012, 15:14:38 PM
Men är det då inte så att de olika operatörerna lägger för låga bud vid upphandlingarna?

Jo det var lite det som åsyftades, många har pressat priserna för att öka sina volymer på bekostnad av lönsamheten, de gäller givetvis de 5 största aktörerna men även mindre åkare i samverkansbolag typ Buss i Väst.
Samtidigt finns det stora aktörer som inte valt den vägen och som klarat sin lönsamhet trots att man växt rejält under 2000 talet.

Att jobba mer och ta ett större risktagande för i slutänden inga pengar är aldrig en bra affär.

Jo

Citat från: Håkan_E skrivet 06 juli 2012, 15:27:43 PM
Jo det var lite det som åsyftades, många har pressat priserna för att öka sina volymer på bekostnad av lönsamheten, de gäller givetvis de 5 största aktörerna men även mindre åkare i samverkansbolag typ Buss i Väst.
Samtidigt finns det stora aktörer som inte valt den vägen och som klarat sin lönsamhet trots att man växt rejält under 2000 talet.

Att jobba mer och ta ett större risktagande för i slutänden inga pengar är aldrig en bra affär.

Fast nu kan man ju se ändring. I upphandlingarna som varit nu senast har de ju i flera fall bara varit två anbudsgivare. På flera av Västtrafiks paket var det ju bara BiV och Nettbus som var med och på Växjö stadstrafik fick man väl också bara två bud. På Skåne nordost var det ju bara Bergkvarabuss som valde att lägga anbud även om det var mer konkurrens om vissa av Skånes stadsbussavtal i och med stadsbussarnas intåg. Länstrafikhuvudmännen har ju på sätt och vis också gynnat stordriften(kanske mer än ekonomiskt sunt) med jättedepåer krav på att alla bussar ska drivas med gas osv. Frågan är om man kommer att fortsätta på den inslagna inriktningen när man ser att man bara får ett eller ett par anbud på det man upphandlar.

ResVille

Det är helt klart att en sänkning av beskattningen av busstrafiken skulle vara bra för resenärerna och länstrafikbolagen. För det är de som i slutändan är med och betalar skatterna på bussarna genom biljetpriser och kostnader i upphandlingen.
Lönsamheten i bussbranschen beror mer på oförmågan att kunna räkna och ta betalt för sina tjänster. Stora volymer kan vara bra om man klarar att utnyttja synergieffekter. Men i många fall kan ett lite företag springa fortare och bättre genom kortare beslutsvägar.

BSB101

Mycket gnäll, ingen har precis tvingat bussföretagen att lägga anbud som gör att tillräcklig lönsamhet inte kan uppnås.