Hastighetshöjning

Startat av 1896, 07 juni 2012, 22:42:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Busstobbe

Skulle vilja säga att det kanske är någon större andel turist, men många är linjebussar - iofs oftast på längre expresslinjer. Det har dock blivit bättre den senaste tiden.
Kör lastbil, så jag bör ha samma hastighet som bussarna.

UglyJazz

Jag skulle nog tycka det var i sin ordning om man tillät polska och ukrainska trailerdragare att börja köra 100 på vägarna för att få kortare transporttider i detta avlånga land...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Lars-Håkan_E

Citat från: Busstobbe skrivet 02 oktober 2012, 20:15:39 PM
Skulle vilja säga att det kanske är någon större andel turist, men många är linjebussar - iofs oftast på längre expresslinjer. Det har dock blivit bättre den senaste tiden.
Kör lastbil, så jag bör ha samma hastighet som bussarna.

Skillnaden är att din bil är spärrad på 90 medans bussarnas spärr ligger på 100-102 upp till 110

Lars

Citat från: Håkan_E skrivet 04 oktober 2012, 22:08:18 PM
Skillnaden är att din bil är spärrad på 90 medans bussarnas spärr ligger på 100-102 upp till 110
Det som gäller är 90 för lastbil och 100 för buss.
Den som vill fördjupa sig i ämnet kan studera vidare i detta dokument TSFS 2009:18 (pdf)

UglyJazz

I praktiken innebär det att spärren ställs på 89 km/h för lastbil och 99 km/h för buss, såvida inte ägaren har önskemål om att frivilligt vilja ställa den på lägre fart.
Säkerligen finns det väl en eller annan som mot ersättning ställer spärren fem eller tio km högre, men det är inte helt i sin ordning...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...