Hastighetshöjning

Startat av 1896, 07 juni 2012, 22:42:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ronald M. Jannesson

Spärrade vid 85??? Det var lyckans ost. Våra nya gasbussar i Göteborg gör inte en km. över 70. Hybriden testade jag idag, gjorde 80. :o

en_dalmas

Citat från: Busstobbe skrivet 11 juni 2012, 20:10:42 PM
Fråga de som redan kör i 100, nån annan hastighet är högst ovanlig på bussar på motorvägen enligt min erfarenhet.

just vad jag tänkte säga, många kör väl redan i 100 så det skulle nog inte bli nån större skillnad. blev själv i förra veckan omkörd av en tysk buss tror jag det var när jag själv höll 90. men har även blivit omkörd av svenska bussar med förstås

Björn Lövdahl

Kör oftast i 90-92km/h och då blir man omkörd av ungefär allt och alla (när det gäller bussar) på motorvägarna
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

1896

Appropå omkörningar, så hade vi en gemensam tur med Linjebuss kl 07.45 från Borlänge till Falun, det blev en sport att varje gång köra förbi Linjebuss i Karlsvikbacken. (Det var stigningsfil där då.)  ;D

Klaverdörr

Hej!

Höjer man högsta hastighet så kommer säkert utväxlingen på bussar för Sverige ändras också...
Kommer ihåg en av Billingens Trafiks bussar (BTA) som redan under 80-talet gjorde över 130km/h utan problem utan att den varvade allt för mycket (detta var mätaren ut och sedan gav det mer på varvmätaren)..
Detta var en Scania 113 denna hade en elektronik 10-växlad låda..
Man åkte denna några ggr på Länspendeln 839 mellan Kristinehamn-Karlstad med gymnasiekot/fritidskort, hela linjen var Jönköping-Mariestad-Karlstad....
Ska tillägga att den gick som ett spjut  ;D ....

Adrian Langemar

Citat från: en_dalmas skrivet 26 juli 2012, 12:54:58 PM
just vad jag tänkte säga, många kör väl redan i 100 så det skulle nog inte bli nån större skillnad. blev själv i förra veckan omkörd av en tysk buss tror jag det var när jag själv höll 90. men har även blivit omkörd av svenska bussar med förstås
Om förarna kör i 100 när hastighetsbegränsningen är 90, kommer de antagligen att köra i 110 om hastighetsbegränsningen blir 100.

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 01 augusti 2012, 11:11:15 AM
Om förarna kör i 100 när hastighetsbegränsningen är 90, kommer de antagligen att köra i 110 om hastighetsbegränsningen blir 100.

Varför skulle hastighetsspärren ökas till 110? Den är väl ställd på 100 inom hela EU, även i t.ex Tyskland där 100 är högsta tillåtna hastighet på motorväg.

1896

Lagförslag om att införa 100 km/h för bussar från våren 2013:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=159422

Olof Lagerkvist

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 september 2012, 18:02:51 PM
Lagförslag om att införa 100 km/h för bussar från våren 2013:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=159422

Sist jag såg något om det här förslaget gällde det enbart motorväg/motortrafikled, bussar med bälten, utan stående passagerare samt någon åldersgräns på bussarna. Nu verkar det som att det slutliga förslaget till regeringen (om jag tolkar allt rätt) går några steg längre. Det verkar inte längre finnas något speciellt om motorväg, utan man verkar mer utgå från att alla vägar som har minst 100 km/h i hastighetsgräns är säkra nog för detta. Det är kanske rimligt, trots allt. Men sedan verkar det inte längre finnas något förbehåll om "utan stående passagerare" längre heller, utan man nöjer sig med att det ska finnas bälten på alla platser. Det tycker jag känns mer märkligt. Vet någon något mer om hur resonemangen har gått på Transportstyrelsen?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Efter bara 18 dagar har rt-forum hittat detta pressmeddelande från Transportstyrelsen.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Transportstyrelsen-foreslar-hojd-hastighet-for-buss/

Under mellantiden har infrastrukturministern gjort tummen upp för förslaget och "skall skyndsamt bereda förslaget", vilket den något snabbare branschtidningen kunde meddela oss 17 september.
http://www.busstidningen.se/2012/09/17/ministerja-till-hojd-fartgrans/

Vi får antagligen avvakta lagberedningen innan vi får svar på frågorna om det gäller även andra vägar med 100 km/tim än motorvägar (och fyrfältsvägar) och om det kommer att bli tillåtet med stående passagerare. Om detta mot förmodan blir fallet i lagen så hoppas jag att bussbolagen inser sitt ansvar och inte tar stående. Allt färre bussbolag tar ju nu stående på motorväg i 90 km/tim.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2012, 22:07:06 PM
Vi får antagligen avvakta lagberedningen innan vi får svar på frågorna om det gäller även andra vägar med 100 km/tim än motorvägar (och fyrfältsvägar) och om det kommer att bli tillåtet med stående passagerare. Om detta mot förmodan blir fallet i lagen så hoppas jag att bussbolagen inser sitt ansvar och inte tar stående. Allt färre bussbolag tar ju nu stående på motorväg i 90 km/tim.

Det är ju även upp till länstrafikhuvudmännen att ändra förutsättningarna under pågående avtal. Det finns ju idag avtal som sträcker sig nästan 10 år framåt i tiden där det idag körs väldigt gott om bussar helt utan bälten, och utan förbud mot stående resenärer. Detta i flera mil på 100-110 vajerförsedda 2+1-motortrafikleder samt motorvägar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2012, 11:48:29 AM
Det är ju även upp till länstrafikhuvudmännen att ändra förutsättningarna under pågående avtal. Det finns ju idag avtal som sträcker sig nästan 10 år framåt i tiden där det idag körs väldigt gott om bussar helt utan bälten, och utan förbud mot stående resenärer. Detta i flera mil på 100-110 vajerförsedda 2+1-motortrafikleder samt motorvägar.

Jo, men skall busarna köra i 100 km/tim måste väl avtalen ändå omförhandlas. Det går ju inte komma ifrån att det innebär högre bränsleförbrukning och högre slitage på bussarna. Men det går ju att komma kring detta genom att bussarna fortsätter att köra i 90 km/tim.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jacob

Sen finns det ju inget som säger att man själv måste öka hastigheten bara för att hastighetsgränsen höjs.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 29 september 2012, 16:13:18 PM
Sen finns det ju inget som säger att man själv måste öka hastigheten bara för att hastighetsgränsen höjs.

Det beror på hur man planerar tidtabellerna. Idag gäller det på flera håll att ligga på hastighetsspärren för att hinna fram. Speciellt motorvägstrafik.

Lars

Citat från: Busstobbe skrivet 11 juni 2012, 20:10:42 PM
Fråga de som redan kör i 100, nån annan hastighet är högst ovanlig på bussar på motorvägen enligt min erfarenhet.
De som håller 100 på motorvägen idag är nog mest turistbussar då de flesta linjebussar är frivilligt spärrade till 90 km/h av många bolag.

Men det som oftast uppstår är att hastighetsmätaren i en buss i de allra flesta fall visar rätt då de i och med färdskrivaren är mycket noggrant kontrollerade.
En mätare i en personbil visar oftast 5-10% högre än den verkliga hastigheten, detta gör att många okunniga tror att bussarna kör fortare än vad de gör i verkligheten.