Hastighetshöjning

Startat av 1896, 07 juni 2012, 22:42:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Läste på TV4 text att man vill höja maxhastigheten för buss från 90 till 100 km/h, "redan till hösten" stod det.

Vad tror ni om det ?

(Finns säkert på nätet också, men jag orkar inte leta rätt på nån länk.)  :P

KG

Härligt om det blir verklighet!

Ankan

Va skumt. Sökte på TV4 text och googlade höjd hastighet för buss. Men icke att jag hitta ett jota. Skulle vara intressant och läsa. Som sagt härligt om det blir verklighet.

Ersa

Nja... ytterst marginell tidsvinst men högre bränsleförbrukning ger inga vidare företagsmässiga vinster. Det som är mest positivt är väl då att man lagligt kan köra om långtradare snabbare på motorvägarna, utan att blockera vänsterfilen onödigt länge.

I Norge är det väl fortfarande maxhastighet 80 km/t som gäller för alla bussar. Oavsett om det står 90 eller högre på skyltarna.

Detta medan nästan alla tyska bussar är utväxlade så att högsta växeln anpassad till 100 km/t. Sänker man till 90 km/t vill den intelligenta lådan (PowerShift, AS-tronic m.fl) gärna växla ner till 11:an från 12:an.



Jan

Finns det verkligen ett behov att öka hastigheten?
I branschen 37 år

KG

Citat från: Jan skrivet 09 juni 2012, 11:13:00 AM
Finns det verkligen ett behov att öka hastigheten?

Ja! Bussarna är ju gjorda för det dessutom så varför inte?

Affe/Märsta

Det får inte vi på Arriva uppleva, alla vagnar är
spärrade på 85.
/Affe Märsta
Affe Märsta.

Jan

Citat från: KG skrivet 09 juni 2012, 12:11:54 PM
Ja! Bussarna är ju gjorda för det dessutom så varför inte?
Här tänker vi miljövänligt samt olycksstatistriken bland bussar är den grupp som ökat mest de sista 10 åren. Nej det finns ingen anledning till att öka hastigheten på bussar, då tidvinsten är så liten.
I branschen 37 år

Lars-Håkan_E

Det är väl en anpassning till andra länder, typ Tyskland o Frankrike, för bussar i lokaltrafik så blir det ju ingen tidsvinst, däremot så kan det bli lättare att klara de snäva tidtabellerna på expressbussarnas långväga linjer utan att bli lagbrytare.

Vad göller olycksstatistiken så är det ytterst få olyckor som sker på landsväg o motorväg, huvuddelen inträffar i tätortstrafik i låga hastigheter.

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 09 juni 2012, 23:12:47 PM
däremot så kan det bli lättare att klara de snäva tidtabellerna på expressbussarnas långväga linjer utan att bli lagbrytare.

Eller så blir expressbussarnas tidtabeller ännu något snävare, så att man knappt klarar av att hålla tiderna ens i 100 km/t.

1896

Citat från: Affe/Märsta skrivet 09 juni 2012, 13:44:55 PM
Det får inte vi på Arriva uppleva, alla vagnar är
spärrade på 85.
/Affe Märsta

Det är väl bara att verkstan justerar det ?

I övrigt har ju 90 gällt som max länge nu, så jag tycker nog att det är dax att höja.

UglyJazz

Varför vill alla köra fortare?
Restiderna blir inte kortare av det och privatbilister med glädjevisande hastighetsmätare svär ju redan idag galla över bussarna som kommer bakifrån "i minst 110-120" och dessutom gasar litegrann vid omkörning för att det är "så otäckt " med en stor buss i bakre kofångaren...

Omkörningarna blir ju inte heller kortare med högre fart eftersom övrig trafik har en förmåga att anpassa sig till allmänflödet.
Jag kör sällan fortare än ca 83km/h med min lastbil, och ytterst sällan över 90 km/h med bussen. (Trots/tack vare mina 23 år i branschen...)
Däckslitaget ökar liksom bränsleförbrukningen och marginalerna minskar med höjd hastighet, samtidigt som konsekvenserna av en taskig bedömning blir värre.

Utan att ta mer ställning än så, anser jag att Arriva är rätt ute, både ur säkerhetssynvinkel, som av miljöskäl.

(Nu är jag redo för mothugg, men jag tror inte det kommer några direkt vettiga skäl för höjd hastighet..?)
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Busstobbe

Citat från: UglyJazz skrivet 11 juni 2012, 19:27:30 PM
Varför vill alla köra fortare?
Fråga de som redan kör i 100, nån annan hastighet är högst ovanlig på bussar på motorvägen enligt min erfarenhet.