Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen

Startat av Janne Rickman, 10 maj 2012, 21:06:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: BSB101 skrivet 23 maj 2012, 21:27:53 PM
Själv ser jag en stor förväxlingsrisk. En SL-blå buss med texten "Djurgården" eller något liknande som stannar på hållplatser där SL-bussar mot Djurgården stannar och så gäller inte SL-taxan. Med tanke på att folk verkar ha allmänt svårt att ta sig till information i kollektivtrafiken så hjälper nog ingen liten lapp i fönstret som informerar om att SL-taxa inte gäller.

Med tanke på att dubbeldäckaren ska gå Kungsgatan och över Stureplan lär det inte bli alltför många hållplatser som delas med SL:s spårvägslinje 7. För de flesta "vanliga" SL-resenärer som ska till Djurgården åker väl spårvagn från området mellan Sergels torg-Nybroplan?

Annars kan man ju alltid lacka om ett antal dubbeldäckare i vitt med stor Nobinalogga på sidan. Eller är firmalack på vissa avgångar på t.ex linje 676 fortfarande ett otänkbart science-fictionkoncept i Stockholms län? ;)

BSB101

Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2012, 05:34:16 AM
Med tanke på att dubbeldäckaren ska gå Kungsgatan och över Stureplan lär det inte bli alltför många hållplatser som delas med SL:s spårvägslinje 7. För de flesta "vanliga" SL-resenärer som ska till Djurgården åker väl spårvagn från området mellan Sergels torg-Nybroplan?


Det jag tänkte på är att man kommer dela ett antal hållplatser med spårvägen. Samtidigt kommer man skylta Djurgården samt ha en biss i SL-färger, vilket är som uppgjort att missförstånd ska uppstå. Jag tror nog inte att folk tänker så mycket på om det är en spårvagn eller en buss som kommer så länge båda har SL-färger. Det händer även då och då att bussar försträcker efter linje sju.

Carl Eric

Nu har tidtabellen kommit ut på www.djurgardsbussen.se. Tidtabellen hittar ni här: http://www.nobina.com/Global/Files/Nobina%20Sverige%20AB/Produkter/tidtabell_Djurg%C3%A5rdsbussen_webb-juni%202012.pdf


Enligt Google Maps tar det 11 minuter att köra sträckan CT - Skansen via de destinationer som Nobina har valt, vilket ger dem 6 minuter tillgodo för reseutbyte. På vägen tillbaka är motsvarade tid 5 minuter.

Personligen tycker jag att det låter lite tajt, men det beror ju helt på hur tjänsterna är upplagda. Skall bli intressant att följa detta projekt i sommar. Men givetvis önskar jag Nobina lycka till, alltid roligt med konkurrens och nya idéer!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

virtual1

Citat från: Carl Eric skrivet 28 maj 2012, 19:39:52 PM
Nu har tidtabellen kommit ut på www.djurgardsbussen.se. Tidtabellen hittar ni här: http://www.nobina.com/Global/Files/Nobina%20Sverige%20AB/Produkter/tidtabell_Djurg%C3%A5rdsbussen_webb-juni%202012.pdf


Enligt Google Maps tar det 11 minuter att köra sträckan CT - Skansen via de destinationer som Nobina har valt, vilket ger dem 6 minuter tillgodo för reseutbyte. På vägen tillbaka är motsvarade tid 5 minuter.

Personligen tycker jag att det låter lite tajt, men det beror ju helt på hur tjänsterna är upplagda. Skall bli intressant att följa detta projekt i sommar. Men givetvis önskar jag Nobina lycka till, alltid roligt med konkurrens och nya idéer!

Tidtabellen finns även nu uppsatt tillsammans med massa dekaler längs med linjen. Det lustiga är att man väljer att köra längs kungsgatan på vägen dit, och faktiskt fr. Hpl centralen! Trots att man skriver citytermkbalen. Och på vägen tillbaka går man via sergels torg, uh???? Fick världens sämsta och suddigaste bild på bussen som var ute på presstur idag, men väljer att inte lägga upp den då den inte visar så mycket. Stora plastdekaler sitter på bakstammen och sidorna för att dölja slloggan. Och baktill åtminstone (såg inte framdelen) så var den skyltad nobina.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Dörrbroms

Från http://www.busstidningen.se/2012/05/10/nobina-startar-kommersiell-trafik-i-stockholm/:

"Förare och kundvärdar  utvalda med fokus på trevligt kundbemötande, bra Stockholmskännedom och utmärkta språkkunskaper."

Undrar hur det där kommer att funka i praktiken? Norrtälje är ju inte ett under av vare sig ordning eller planering. Och det finns gott om förare som vare sig kan engelska eller hittar i Stockholm. Och räknar man med andra turistspråk blir det mycket få.

Men det kanske räcker med kunniga - och billiga - kundvärdar?

bjorn_k

Citat från: Dörrbroms skrivet 29 maj 2012, 17:57:52 PM
Från http://www.busstidningen.se/2012/05/10/nobina-startar-kommersiell-trafik-i-stockholm/:

"Förare och kundvärdar  utvalda med fokus på trevligt kundbemötande, bra Stockholmskännedom och utmärkta språkkunskaper."

Undrar hur det där kommer att funka i praktiken? Norrtälje är ju inte ett under av vare sig ordning eller planering. Och det finns gott om förare som vare sig kan engelska eller hittar i Stockholm. Och räknar man med andra turistspråk blir det mycket få.

Men det kanske räcker med kunniga - och billiga - kundvärdar?
Påhoppet "hoppar" vi över.

Angående val av förare/värdar:
Det är en helt ny tjänstegrupp konstruerad, 9 rader med sökning som till vilka andra tjänster som helst. Det kommer förmodligen fungera alldeles utmärkt. :-O


På ajFån

Dörrbroms

Citat från: bjorn_k skrivet 29 maj 2012, 19:34:32 PM
Påhoppet "hoppar" vi över.

Ta det inte personligt. Det var mest en reflektion från en som jobbat där och inte längre gör det men har kvar lite kontakter med gamla kollegor. Reklamsnacket i tidningen låter som just det, men ska det uppfyllas så kan man inte kasta in vem som helst plötsligt och då behövs det ordning på torpet. Så därav min fundering om hur det kommer att fungera i praktiken.

Annars har det gått åt rätt håll för Nobina Norrtälje jämfört med läget i somras, så jag kan skriva positivt också. :-)

Ersa

Vidare har ju systerföretaget Swebus lång vana av att utbilda duktiga trevliga terminalvärdar.

bjorn_k

Citat från: Dörrbroms skrivet 29 maj 2012, 20:23:54 PM
Ta det inte personligt. Det var mest en reflektion från en som jobbat där och inte längre gör det men har kvar lite kontakter med gamla kollegor. Reklamsnacket i tidningen låter som just det, men ska det uppfyllas så kan man inte kasta in vem som helst plötsligt och då behövs det ordning på torpet. Så därav min fundering om hur det kommer att fungera i praktiken.

Annars har det gått åt rätt håll för Nobina Norrtälje jämfört med läget i somras, så jag kan skriva positivt också. :-)
Det gjorde jag inte heller :-) Kom in i ftg i oktober och ja, saker och ting har blivit bättre på många fronter precis som du säger!


På ajFån

Carl Eric

Uppdatering om skyltningen: "Djurgårdsbussen" (utan nolla) finns inlagd i BussPCn enligt mina rapporter.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

virtual1

Tog chansen att testa bussen idag då den var gratis att åka med. Vädret var ju inte på linjens sida och 7 grader samt regn lockade nog inte så många. Trots gratistur dock var vi bara sju stycken som hoppade på en 15! Minuter sen buss vid centralens övre del. Efter några minuters färd insåg man rätt snabbt att med den väg man valt så är tidtabellen enbart en dröm. Vid kungsgatans nedfart mot stureplan är det alltid kö, och inget undantag nu. Det tog totalt 17 minuter att åka bara till nybroplan! Och då var det ändå ingen som gick av eller på på mellanliggande hållplatser. Det kanske är för tidigt att döma ut det hela redan, men detta motbevisade ju inte direkt mina tidigare farhågor...

Björn Forslund

Ingen bra start för sommaren heller, vem vill åka till Djurgården en kall regnig dag som denna?
Bättre att vänta och kolla hur det ser ut med beläggningen en vacker dag när stan är full med turister.

Carl Eric

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 juni 2012, 12:14:35 PM
Ingen bra start för sommaren heller, vem vill åka till Djurgården en kall regnig dag som denna?
Bättre att vänta och kolla hur det ser ut med beläggningen en vacker dag när stan är full med turister.

Men tidtabellen blir ju bättre av att fler åker?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jonas1968

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 juni 2012, 12:14:35 PM
Ingen bra start för sommaren heller, vem vill åka till Djurgården en kall regnig dag som denna?
Bättre att vänta och kolla hur det ser ut med beläggningen en vacker dag när stan är full med turister.
Fast bättre beläggning och när man dessutom skall ta betalt och förklara för alla varför SL kortet inte gäller kommer ju innebära att bussen får ännu svårare att hålla tiderna. Det känns ju inte bra att det redan nu när man kör gratis och med bara 7 passagerare redan har så pass stora förseningar.