SL och hösttidtabellen 2011

Startat av rengmark, 23 juli 2011, 11:32:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calipo

Hej!

Jag är ny här på Forumet och tänkte bidra med två tidtabellsnyheter som jag har hittat:

160 får ökad turtäthet i rusningstrafiken. Mellan GUP och ÅSB går buss var 4e minut på morgonen och var 5e minut på eftermiddagen. Turerna som går LIH-ÅSB-GUP (med kortvagn) läggs in mellan dessa turer. Det gör alltså att det stundtals är 2-3 minuter mellan bussarna i rusningen. Detta är bra då kortvagnarna på 160 ofta blir väldigt trånga i rusningen.

Linje 848 får lite ökad turtäthet i "rusningen". Buss varje halvtimme före 18.

172 och 173 tycker jag verkar som att de får viss utökning av turtätheten och trafik senare på kvällen.

virtual1

Citat från: Calipo skrivet 12 augusti 2011, 09:51:25 AM
Hej!

Jag är ny här på Forumet och tänkte bidra med två tidtabellsnyheter som jag har hittat:

160 får ökad turtäthet i rusningstrafiken. Mellan GUP och ÅSB går buss var 4e minut på morgonen och var 5e minut på eftermiddagen. Turerna som går LIH-ÅSB-GUP (med kortvagn) läggs in mellan dessa turer. Det gör alltså att det stundtals är 2-3 minuter mellan bussarna i rusningen. Detta är bra då kortvagnarna på 160 ofta blir väldigt trånga i rusningen.


Men 160 har bra länge körts med 2-3 minuter mellan bussarna, räknade som mest tror jag till 22 bussar på en timme under morgonrusningen som
avgick för ett par år sen/förra året, så ingen nyhet. Däremot är det ju givet färre bussar i rusningen under sommaren, så på det sättet ser det ju ut som en ökning i vintertidtabellen.

F.Å

Kan väl bidraga med en nyhet från Järfällas hösttabell då:
Linje 550 (Jakobsberg-Viksjö-(Barkarby-)Tensta Allé) upphör och ersätts av förändrad linjesträckning på 546 som dras via Byleden-Bergslagsvägen-Hjulsta -Tensta till E18 och vidare ordinarie sträckning till Karolinska Institutet.

Ted Selander

Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2011, 10:52:34 AM
Men 160 har bra länge körts med 2-3 minuter mellan bussarna, räknade som mest tror jag till 22 bussar på en timme under morgonrusningen som
avgick för ett par år sen/förra året, så ingen nyhet. Däremot är det ju givet färre bussar i rusningen under sommaren, så på det sättet ser det ju ut som en ökning i vintertidtabellen.

Ja nu blir det 19 (15 led och 4 normal). Vi få hoppas att Nybodas 12 Scanior (OmniLink) tursätts i första hand på ledvagnsomloppen, det kan nog inte undvikas att det kommer att vråla fram Volvo B9S, som också kommer att finnas i Nyboda (det ska bli 29 st. så småningom). OmniCity är det slut med från ca. oktober.

/Ted

Omnilasse

Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2011, 10:52:34 AM
Men 160 har bra länge körts med 2-3 minuter mellan bussarna, räknade som mest tror jag till 22 bussar på en timme under morgonrusningen som
avgick för ett par år sen/förra året, så ingen nyhet. Däremot är det ju givet färre bussar i rusningen under sommaren, så på det sättet ser det ju ut som en ökning i vintertidtabellen.
Nja, inte tidtabellslagda iaf - det har varit var 4:e minut de senaste åren i morgonrusningen och jag tror aldrig man haft tätare än var 5:e  minut i eftermiddagsrusningen. Tillsammans med 164 har det ju förvisso varit något tätare trafik och dessa avgångar har väl i regel lagts för att kunna hjälpa turerna med normalbussar på sista gemensamma sträckan till Gullmarsplan. Däremot har det ju till och från väl alltid förekommit viss förstärkning i morgonrusningen...



rengmark

Citat från: F.Å skrivet 12 augusti 2011, 11:27:00 AM
Kan väl bidraga med en nyhet från Järfällas hösttabell då:
Linje 550 (Jakobsberg-Viksjö-(Barkarby-)Tensta Allé) upphör och ersätts av förändrad linjesträckning på 546 som dras via Byleden-Bergslagsvägen-Hjulsta -Tensta till E18 och vidare ordinarie sträckning till Karolinska Institutet.
Det går utför. Linje 546 var en av de fyra första direktbusslinjerna. På sträckan Karolinska-Jakobsberg kommer man nu upp i en körtid på hela 1 timme och 19 minuter. 

virtual1

Citat från: Omnilasse skrivet 12 augusti 2011, 18:46:56 PM
Nja, inte tidtabellslagda iaf - det har varit var 4:e minut de senaste åren i morgonrusningen och jag tror aldrig man haft tätare än var 5:e  minut i eftermiddagsrusningen. Tillsammans med 164 har det ju förvisso varit något tätare trafik och dessa avgångar har väl i regel lagts för att kunna hjälpa turerna med normalbussar på sista gemensamma sträckan till Gullmarsplan. Däremot har det ju till och från väl alltid förekommit viss förstärkning i morgonrusningen...




Tidtabellslagda absolut! Kollade man på en hållplatstidtabell för 160 fick knappt tiderna plats, så många avgångar var det på en timme!


Andreas91

I en annan del av Stor-Stockholm, i Norrtälje kommun, så har man gjort reduceringar av trafiken på en linje som redan har väldigt få turer, nämligen 652. Linjen har idag 2 vardagsturer (tre på fredagar), två på lördagar samt en på söndagar. Visst, det kanske är mycket jämfört med andra linjer i landet, men...

Förändringen innebär att söndagsturen dras in 7/10 - 18/4 nästa år. Långsamt försämrande av trafiken tills det blir nedläggning alt. att det blir en ny linje a la modell 625? Nej, just det - 652 har ju ingen alternativlinje på en stor del av sträckan Röksta - Byle Vägskäl och rusningslinje blir kanske inget alternativ... Man blir och mer beroende av bil eller annat fordon för att kunna leva däruppe.

Karsten

Men är du säker på att du inte blandar ihop 652 med någon annan linje nu. Jag vill minnas att det är just detta utbud 652 har haft i typ 20 år.

Omnilasse

Förra året drogs den sena fredagsturen respektive söndagsturen in först den 8 november - så det är en månads försämring. Vad nu motivet till detta kan ha varit, låter faktiskt lite konstigt, kanske bara tryckfelsnisse som varit framme? - andra linjer går ju i andra trafikområden fram till 7 november även i år (om än trafiken uppstartas lite olika tider i olika trafikområden av någon konstig anledning).


Bussmicke

Citat från: Karsten skrivet 16 augusti 2011, 16:43:15 PM
Men är du säker på att du inte blandar ihop 652 med någon annan linje nu. Jag vill minnas att det är just detta utbud 652 har haft i typ 20 år.

Stäämer så bra så, 652 har alltid haft samma utbud vad jag kan minnas.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas91

Mycket möjligt att det är så när det gäller 652. Det kanske bara är jag som har ett minne av att man bl.a. hade 4 vardagsturer en gång i tiden... Hur som, utbudet är på ren svenska ganska risigt.  :-\

rengmark

Idag har SL lagt ut en längre sammanställning på sin hemsida över förändringarna på måndag. http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Nya-tider-och-andra-nyheter-i-SL-trafiken/
Men man undrar om SL har någon trafikplanering kvar. Egentligen är det väldigt få förändringar i sådant stort område.

Ersa

Citat från: rengmark skrivet 19 augusti 2011, 00:14:22 AM
Idag har SL lagt ut en längre sammanställning på sin hemsida över förändringarna på måndag. http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Nya-tider-och-andra-nyheter-i-SL-trafiken/

Norrtälje:

  • Linje 650 läggs ned och ersätts av linje 657.
  • Linje 656 får ny linjesträckning och går Campus Roslagen - Norrtälje sjukhus - Norrtälje busstation - Tunvägen - Grinds servicehus - Kvisthamra - Norrtälje busstation - Lommarskolan.

Men när ska det komma ut en vanlig linjekarta för Norrtälje stadstrafik? Senast jag såg en sådan i en tidtabell var omkring 2004 eller kanske så sent som 2005. Jag har aldrig fått grepp över vilka vägar Norrtälje stadsbusslinjer går på, pga avsaknaden av en helt vanlig karta.

Den dagen jag blir akut utkommenderad på en sån linje blir det intressant! Visst kan jag säkert gräva fram kartor via Nobina Norrtälje i så fall, men hur göra om man som enbart resenär och nyinflyttad i staden vill veta mera?