Huvudmeny

Avtalet

Startat av 1896, 24 maj 2011, 17:50:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

forthemoment

Jag tycker avtalet är ett skämt! (Nivåerna iaf.) Jag har inte läst hela avtalet ännu. Pedagogiskt kommer det bli stora problem för mig som fackligt ombud att berätta för folk. Jag tycker den höjningen i år på 200 i månaden skulle legat nästa år och den största höjningen legat i år. 600 först och 200 andra året tycker jag. Folk skrattar ju när dom får hör att vi får en höjning på 200/månad i år!!  Och innan har det väl alltid blivit en löneökning direkt när det gamla avtalet gått ut. OB:t är fortfarande alldeles för lågt. Företagen lär kunna fortsätta ha timanställda utan att fastanställa dom (när dom ligger på schema heltid i månader men ändå är timanställda) som det är här på Veolia.

Men Bussarbetsgivarna är nog väldigt nöjda med det här avtalet!!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

buskörare

Citat från: forthemoment skrivet 26 maj 2011, 23:29:24 PM
Jag tycker avtalet är ett skämt! (Nivåerna iaf.) Jag har inte läst hela avtalet ännu. Pedagogiskt kommer det bli stora problem för mig som fackligt ombud att berätta för folk. Jag tycker den höjningen i år på 200 i månaden skulle legat nästa år och den största höjningen legat i år. 600 först och 200 andra året tycker jag. Folk skrattar ju när dom får hör att vi får en höjning på 200/månad i år!!  Och innan har det väl alltid blivit en löneökning direkt när det gamla avtalet gått ut. OB:t är fortfarande alldeles för lågt. Företagen lär kunna fortsätta ha timanställda utan att fastanställa dom (när dom ligger på schema heltid i månader men ändå är timanställda) som det är här på Veolia.

Men Bussarbetsgivarna är nog väldigt nöjda med det här avtalet!!

Vet du varför avtalet är 2-årigt? Brukar väl vara 3-årigt åtminstone? Du fårgärna berätta mer vad avtalet innebär och om du hör nått om varför höjningarna blev så låga. Finns det nån baktanke liksom?

Bjarne-W

Jag tycker avtalet är ett skämt! (Nivåerna iaf.)
Jag måste säga att jag blir en smula nyfiken - vad gör ni som bussförare för att "motivera" en lönehöjning över huvud taget? Vari består er "produktionshöjning" som gör att er arbetsgivare tjänar (kan tjäna) mer pengar för att betala de höjda lönerna? Kör ni mer, kör ni fortare, kör ni bättre? Eller vad då?
undrar den nyfikna okunniga flickan "Prettan Schös"

RoggaBoy

Citat från: forthemoment skrivet 26 maj 2011, 23:29:24 PM
Jag tycker avtalet är ett skämt! (Nivåerna iaf.) Jag har inte läst hela avtalet ännu. Pedagogiskt kommer det bli stora problem för mig som fackligt ombud att berätta för folk. Jag tycker den höjningen i år på 200 i månaden skulle legat nästa år och den största höjningen legat i år. 600 först och 200 andra året tycker jag. Folk skrattar ju när dom får hör att vi får en höjning på 200/månad i år!!  Och innan har det väl alltid blivit en löneökning direkt när det gamla avtalet gått ut. OB:t är fortfarande alldeles för lågt. Företagen lär kunna fortsätta ha timanställda utan att fastanställa dom (när dom ligger på schema heltid i månader men ändå är timanställda) som det är här på Veolia.

Men Bussarbetsgivarna är nog väldigt nöjda med det här avtalet!!

1/6 2010 fick vi inom spårtrafiken en 173kr i löneökning på månadslön! I år får vi ungefär 600kr, medan de flesta inom spårtrafiken slog ihop två lönerevisioner till en!

Det jag vill säga är att man inte ska klaga på 200kr, de är bättre än inget!

Mikael Ringmarck

Citat från: Bjarne-W skrivet 27 maj 2011, 21:06:10 PM
Jag tycker avtalet är ett skämt! (Nivåerna iaf.)
Jag måste säga att jag blir en smula nyfiken - vad gör ni som bussförare för att "motivera" en lönehöjning över huvud taget? Vari består er "produktionshöjning" som gör att er arbetsgivare tjänar (kan tjäna) mer pengar för att betala de höjda lönerna? Kör ni mer, kör ni fortare, kör ni bättre? Eller vad då?
undrar den nyfikna okunniga flickan "Prettan Schös"

!!!!!!!!!!!!!!!! Ett exempel !!!!!!!!!!!!!!!!

Att det varje år försvinner minuter från tomkörningstider och regleringstider gör att chaufförerna får det stressigare och riskerar psykisk ohälsa på jobbet. Förtjänsten kan räknas i både kronor och ören. Det är väl tack vare vissa chaufförer?  ;D

Men seriöst; vad ska de som kör lagligt och vill ha en dräglig arbetsmiljö göra? Att "alltid" ligga sen tär på en.

buskörare

Citat från: Bjarne-W skrivet 27 maj 2011, 21:06:10 PM
Jag tycker avtalet är ett skämt! (Nivåerna iaf.)
Jag måste säga att jag blir en smula nyfiken - vad gör ni som bussförare för att "motivera" en lönehöjning över huvud taget? Vari består er "produktionshöjning" som gör att er arbetsgivare tjänar (kan tjäna) mer pengar för att betala de höjda lönerna? Kör ni mer, kör ni fortare, kör ni bättre? Eller vad då?
undrar den nyfikna okunniga flickan "Prettan Schös"

De årliga lönehöjningarna har ju inget med produktionshöjning att göra. Hyror höjs, matpriser går upp. Bensin går upp. Självklart måste lönen följa det, precis som det gör för alla andra yrken? Varför skulle just bussförare vara undantagna höjning av lön när alla andra yrken får det menar du?

swedebear

Citat från: buskörare skrivet 28 maj 2011, 00:07:13 AM
De årliga lönehöjningarna har ju inget med produktionshöjning att göra. Hyror höjs, matpriser går upp. Bensin går upp. Självklart måste lönen följa det, precis som det gör för alla andra yrken? Varför skulle just bussförare vara undantagna höjning av lön när alla andra yrken får det menar du?

Nu känner jag att risken är att tråden spårar ur, men det är egentligen helt rätt att löneförhöjningar har med produktionshöjningar att göra, hur skall annars företaget kunna betala högre löner? Sedan att det i verkligheten inte är så är en annan sak. Ett företag måste ju trots allt kunna täcka sina kostnader annars kommer företaget att gå under i slutändan
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

KG

Citat från: swedebear skrivet 28 maj 2011, 08:35:43 AM
Nu känner jag att risken är att tråden spårar ur, men det är egentligen helt rätt att löneförhöjningar har med produktionshöjningar att göra, hur skall annars företaget kunna betala högre löner? Sedan att det i verkligheten inte är så är en annan sak. Ett företag måste ju trots allt kunna täcka sina kostnader annars kommer företaget att gå under i slutändan

Hört talas om inflation?  :)

Men du kanske tycker vi borde legat kvar på en lön om ca 5kr timmen, så alla busschaufförer får bo på gatan?

swedebear

Citat från: KG skrivet 28 maj 2011, 08:52:06 AM
Hört talas om inflation?  :)

Japps det har jag, något som skapas genom att staten trycker upp nya sedlar så att de sedlar man har blir mindre värda och därigenom skapar prishöjningar. Att inflation enbart är prishöjningar är felaktigt eftersom prishöjningar i huvudsak är en följd av inflation och inte inflation i sig

Citat från: KG skrivet 28 maj 2011, 08:52:06 AM
Men du kanske tycker vi borde legat kvar på en lön om ca 5kr timmen, så alla busschaufförer får bo på gatan?

Absolut inte, men jag vill bara påpeka att om man höjer lönerna för mycket (Och det spelar ingen roll vilken bransch vi pratar om) så kommer företagen inte att överleva om den överstiger produktionshöjning eller intäktshöjning för företagen, det är en enkel företagsekonomi
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Jonas

Citat från: swedebear skrivet 28 maj 2011, 08:35:43 AM
Nu känner jag att risken är att tråden spårar ur, men det är egentligen helt rätt att löneförhöjningar har med produktionshöjningar att göra, hur skall annars företaget kunna betala högre löner?

Nu är det väl så att i bussbranschen räknas ersättningen till åkerierna enligt avtalen upp enligt ett visst index, just för att kompensera för högre utgifter, t.ex ökade bränslepriser och löner.

Sedan finns det ju ett antal andra yrken som inte heller kan öka sin produktion, i princip de flesta inom tjänstesektorn skulle jag tro, men som likväl får löneökningar de med.

T.ex en frisör kan ju inte klippa mer folk bara för att han/hon får mer betalt. Detta löser troligen frisörsalongen genom att höja priserna för en klippning, men i bussbranschen är det inte upp till åkerierna att sätta biljettpriserna(undantag finns kanske), där av det ovan nämda indexet.

Sedan är ju grundprincipen i dagens kapitalistiskasamhälle kunsumtion, om ingen kunsumerar varor och tjänster(pga dålig hushållsekonomi) rasar tillslut hela systemet ihop...

Wetjo

Vad jag vet följer ersättningen från Länshuvudman till utförare löneökningarna i avtalet.
Jag tycker att löneökning på 200 pix (som första delen är på), kunde jag både ha o mista.

Viktigare att komma åt en Ökad OB-ersättning.
Kanske svårt att komma åt längden på arbetstiden, men ramtiden kunde man ju alltid försöka få ner lite.
Risken är att antalet timmisar på garagen ökar alternativt att alla inte får 100% anställning, utan det bli många på 80 & 75%

RoggaBoy

Som jag skrev tidigare så är det fritt fram för arbetsgivare och kommunal lokalt att komma överrens, och då kanske få endast EN lönerevision så det blir ca 808kr direkt så ni blir nöjda, men då får ni ju stå ut med nuvarande lön i ett år till.

Mittlinje

Jag känner till en arbetsplats där chaufförerna själv sköter städ och tvätt efter utkörd körning. En del av dessa chaufförer lyckas alltid att gå hem några minuter före avsatt tid. Minskar man tiden med två minuter på denna arbetsplats så lyckas ändå samma chaufförer att gå hem några minuter före avsatt tid. Så visst går det att öka produktiviteten. Eller utförs inte alla arbetsuppgifter utan de skötsamma får betala detta genom sämre avtal?

Mitt förslag för att få högre status på yrket är att kommunal (och andra fackföreningar) slår näven i bordet och slutar försvara alla som inte sköter sitt arbete utan ser till att de försvinner från branschen. Som någon skrev ovan - facket är vi! Acceptera inte att vissa av dina medarbetare missköter sig.

Kvar har man en yrkeskår som ger bättre produktivitet och därmed också kan ställa högre krav - oavsett det gäller lön eller andra arbetsvillkor. Min arbetsgivare ger frihet under ansvar, d v s tittar inte på exakt minutantal vid alla moment utan accepterar den tid jag behöver för att nå ett bra resultat, i slutändan en vinst för oss båda.

Bussnissen

Citat från: Mittlinje skrivet 28 maj 2011, 12:14:50 PM
Jag känner till en arbetsplats där chaufförerna själv sköter städ och tvätt efter utkörd körning. En del av dessa chaufförer lyckas alltid att gå hem några minuter före avsatt tid. Minskar man tiden med två minuter på denna arbetsplats så lyckas ändå samma chaufförer att gå hem några minuter före avsatt tid. Så visst går det att öka produktiviteten. Eller utförs inte alla arbetsuppgifter utan de skötsamma får betala detta genom sämre avtal?

Mitt förslag för att få högre status på yrket är att kommunal (och andra fackföreningar) slår näven i bordet och slutar försvara alla som inte sköter sitt arbete utan ser till att de försvinner från branschen. Som någon skrev ovan - facket är vi! Acceptera inte att vissa av dina medarbetare missköter sig.

Kvar har man en yrkeskår som ger bättre produktivitet och därmed också kan ställa högre krav - oavsett det gäller lön eller andra arbetsvillkor. Min arbetsgivare ger frihet under ansvar, d v s tittar inte på exakt minutantal vid alla moment utan accepterar den tid jag behöver för att nå ett bra resultat, i slutändan en vinst för oss båda.
Jag vill påstå att produktiviteten i dag är mycket bra, åtminstone i Umeå som jag känner till.
Däremot finns det inget här som heter frihet under ansvar här är det misstroendet som härskar.
Platschefen satt till och med i AD och erkände att alkolåset användes som stämpelur för att kolla personalen.
Förmodligen inte meningen men han var inte klassens ljus om man uttrycker det så, då slant tungan.
Men produktiviteten är det inget fel på, vi jobbar ca 10-20 min gratis åt Nobina varje dag beroende på
tjänst. Det är knappast många branscher där detta sker.
Pratet om att facket är vi känner jag inte igen. Det har kommit in många förslag men det mesta ignoreras
både lokalt och centralt.
Vad bussförarna skulle behöva är ett eget fack där våra intressen tas till vara och inte någon annans.
Kommunal har av tradition suttit i knät på socialdemokraterna. Vem man sitter i knät på i dag vet jag inte.
I alla fall är det inte medlemmarnas bästa när man tecknar skitavtal efter skitavtal.
Senaste är att betrakta som värsta bottennappet.
Statusen på ett yrke kan bara höjas med bättre arbetsvillkor och framförallt högre löner.
Se bara hur lärarna resonerar, där är det bara löner som gäller i stort.
Att ge sig på förare som "missköter" sig leder ingen vart det skapar bara en vi och dom mentalitet som
Nobina skapat i Umeå. Här har vi platschefen som Storpåve och hans Småpåvar. De sk närmaste chefer, 6-7 fd
bussförare som glömt sitt ursprung och bara ängsligt och räddhågset bevakar sin lilla stol på kontoret.
De har en sak gemensamt, de vill inte köra buss!!


buskörare

#44
Citat från: Mittlinje skrivet 28 maj 2011, 12:14:50 PM
Jag känner till en arbetsplats där chaufförerna själv sköter städ och tvätt efter utkörd körning. En del av dessa chaufförer lyckas alltid att gå hem några minuter före avsatt tid. Minskar man tiden med två minuter på denna arbetsplats så lyckas ändå samma chaufförer att gå hem några minuter före avsatt tid. Så visst går det att öka produktiviteten. Eller utförs inte alla arbetsuppgifter utan de skötsamma får betala detta genom sämre avtal?

Mitt förslag för att få högre status på yrket är att kommunal (och andra fackföreningar) slår näven i bordet och slutar försvara alla som inte sköter sitt arbete utan ser till att de försvinner från branschen. Som någon skrev ovan - facket är vi! Acceptera inte att vissa av dina medarbetare missköter sig.

Kvar har man en yrkeskår som ger bättre produktivitet och därmed också kan ställa högre krav - oavsett det gäller lön eller andra arbetsvillkor. Min arbetsgivare ger frihet under ansvar, d v s tittar inte på exakt minutantal vid alla moment utan accepterar den tid jag behöver för att nå ett bra resultat, i slutändan en vinst för oss båda.

Var ligger gränsen för att sköta sig och inte sköta sig?