Veolia får ultimatum av Västtrafik...

Startat av Knallhatt, 15 mars 2011, 09:02:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans J

En liten följdfråga, kanske någon har svaret?

Veolia disponerar ju de tio dubbellederna för linje 16 som tidigare kördes av GS.
Dubbellederna har blivit mer och mer sällsynta i trafik.
Under högtrafik kan det stå 4-5 dubbelleder uppställda, fördelat på Frihamnen och Kville.
Turerna körs sedan en längre tid till största delen enkelleder.
Det sägs att dubbellederna har dålig tillgänglighet av tekniska skäl. Är det någon som vet lite mer?

HansJ     
     


Hans J

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 mars 2011, 10:14:07 AM
Bara en andrahandsuppgift. som säger att Volvo som har underhållet på uppdrag av Västtrafik? har eller har haft problem med att hålla dessa rullande och att det fanns ett extremt stort uppdämt underhållsbehov när kontraktet startade.
Tror att Volvo även hade det tidigare. Någon som kan bekräfta eller dementera?

HansJ       

yngrot

Dubbelleder slits extremt mkt enligt vår enhetschef som hoppa in i Gbg ett tag så kräver de väldigt mkt underhåll och det hinns väl inte alltid med .Som vägar ser ut i stadstrafik och det hoppar och stusdar hit och dit så blir det till slut för mkt och då det inte finns vagnreserver så blir de stående . V issa delar är väl svåra att få tag i oxå om jag fatta det rätt..Sen är det ju fler dörrar som kan krångla
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johnny

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2011, 17:59:41 PM
Det är tillåtet att också lägga in kvalitetsaspekter i en upphandling. Problemet brukar dock vara att hitta en grund för att objektivt värdera dessa. Men i varje fall i tågupphandlingen lade Västtrafik in kvalitetsaspekter och tog inte det lägsta anbudet. Fast jag är rätt övertygad om att det skulle blivit bättre om de gjort det.

;)


Calle

Citat från: Johan B skrivet 15 mars 2011, 15:44:11 PM
Ja de gjorde ju succé sist de körde i Göteborgs stadstrafik  :-X. Minns inte om de hann få en varning på slutet men uppsägning av avtalet hängde i luften vill jag minnas. Nej personligen hoppas jag att Veolia får foten (om nu Västtrafik vågar visa att man har lite ryggrad) och att Keolis står som vinnare i ny upphandling. Är ju bara att jämföra de jämngamla bussarna från Veolia resp. Keolis så ser man vem som har ordning på underhållet och personalen...

Vissa av Veolias bussar är under all kritik. Bland annat så nyttjar man sina äldre fordon på en del linjer, istället för att köra med nya bussar. Och då kan man ju fråga sig hur Västtrafik ställer sig till det? Men se på Busslink t.ex; där blev det en helt ny flotta för att dom var en helt ny aktör i Göteborg med omnejd.

Bengt Jönsson

Citat från: Calle skrivet 16 mars 2011, 17:55:51 PM
Vissa av Veolias bussar är under all kritik. Bland annat så nyttjar man sina äldre fordon på en del linjer, istället för att köra med nya bussar. Och då kan man ju fråga sig hur Västtrafik ställer sig till det? Men se på Busslink t.ex; där blev det en helt ny flotta för att dom var en helt ny aktör i Göteborg med omnejd.


Alla försöker väl att disponera sina fordon på ekonomiskaste sätt.  Ett fordon som fallit för ålders eller miljöskäl på en plats kan mycket väl rulla ytterligare några mil på "landsorten" innan det kanske exporteras till någon f.d Sovjetrepublik i centralasien.

/B

Peter L

Citat från: Calle skrivet 16 mars 2011, 17:55:51 PM
Vissa av Veolias bussar är under all kritik. Bland annat så nyttjar man sina äldre fordon på en del linjer, istället för att köra med nya bussar. Och då kan man ju fråga sig hur Västtrafik ställer sig till det? Men se på Busslink t.ex; där blev det en helt ny flotta för att dom var en helt ny aktör i Göteborg med omnejd.

Vill inte tro att detta är en helt rättvis jämförelse. Om Busslink/Keolis hade haft bussar över från andra delar av Sverige som uppfyllt avtalskraven hade man givetvis flyttat dem till Göteborg istället för att köpa nya.


BussMats

Keolis ville bara ha nya bussar i Göteborg för att göra en snygg entré och en så bra trafikstart som möjligt , keolis har massor med gamla bussar men valde att inte skicka dom till Göteborg.

Ps jobbar på Keolis Ds

BussMats

Ser man i fordonslistan så finns det iallafall ett 20 tal bussar som skulle klara kraven i Göteborg med RME

BussMats

Jo keolis har 1 gammal scania med RME som reservbuss i Partille som bara går på kort omlopp den kommer från
Östgötatrafiken

Peter L

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 mars 2011, 21:07:17 PM
Problemet ;) är bara att man isåfall hade behövt ersätta dessa med lika många nya bussar så vad har du tjänat då?
+ kostnader för anpassning till ett annat trafikavtals krav och lackering?

Nä det där är bara snack av PR folket  ;D

Instämmer helt med Lars. Förutsättningen var att man hade bussar över att flytta, t.ex. när man tappat ett avtal eller måste förnya vagnparken i ett annat område p.g.a. hårdare krav i nyligen vunnen upphandling.

Att Keolis har en gammal Scania i Partille från Östgötatrafiken visar väl om något att man flyttar det man kan istället för att köpa nytt, uppenbarligen behövdes den inte där längre.

Att påstå att man köper nya bussar enbart för att göra en snygg entré och bra trafikstart är inte sant, det är inte välgörenhet man ägnar sig åt utan affärer...  ;)

Johan B

Citat från: BussMats skrivet 16 mars 2011, 21:07:40 PM
Jo keolis har 1 gammal scania med RME som reservbuss i Partille som bara går på kort omlopp den kommer från
Östgötatrafiken

Behöver ju inte vara något fel på äldre bussar om de bara är välhållna. Just i Veolias fall är de äldre bussarna i många fall tyvärr  att betrakta som likkistor. För att jämförelsen skall bli så rättvis som möjligt valde jag dock att jämföra Veolias nya bussar med Keolis bussar eftersom de är jämngamla och det är inget snack om att det är stor skillnad till Keolis fördel. Deras bussar är både helare och renare både utvändigt och invändigt.

Jonas Gustafsson

Citat från: Johan B skrivet 16 mars 2011, 22:04:27 PM
Behöver ju inte vara något fel på äldre bussar om de bara är välhållna. Just i Veolias fall är de äldre bussarna i många fall tyvärr  att betrakta som likkistor. För att jämförelsen skall bli så rättvis som möjligt valde jag dock att jämföra Veolias nya bussar med Keolis bussar eftersom de är jämngamla och det är inget snack om att det är stor skillnad till Keolis fördel. Deras bussar är både helare och renare både utvändigt och invändigt.

Den omtalade äldre Scanian hos Keolis (2368) var hur fräsch som helst när jag åkte den för några veckor sedan.
Däremot hyr Keolis också en Den Oudsten från Terminal G, och det kanske är en annan visa...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Uffe D

Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2011, 08:36:10 AM
Ja man kan ju undra vad polisen i resten av landet sysslar med för ingen skall inbilla mig att bussar i Skåne eller Norrland eller Sthlm skulle kunna klara sig så mkt bättre än här i Västra delen..   


Det är nog så att polisen i övriga landet fortfarande är upptagna med att kolla så att inte lastbilarna har en eller två ljuspunkter för mycket åt något håll och att inte chauffören har kört 3-4 minuter för länge.
Rent generellt kan jag ju säga att merparten av alla lastbilschaufförer i Gbg är tacksamma för att tunga gruppen nu inriktar sig på bussarna, nu får vi lite andrum ett tag.
Men med tanke på vilket gott resultat polisen i Gbg har haft i sina kontroller av bussarna så är det ju bara en tidsfråga innan det sprider sig till andra delar av landet.

PG

På temat kvalitetskrav i anbuden så innehöll väster-upphandlingen en andel kvalitet, fördelningen var 30% kvalitet och 70% pris. Av samtliga deltagare fick Veolia högst kvalitetspoäng i utvärderingen, medan Keolis däremot fick sämst poäng så det som skrivits ovan om att kvalitet är svår att utvärdera på pappret stämmer kanske rätt väl  ;)