Huvudmeny

Super Shuttle

Startat av 1896, 21 januari 2011, 15:13:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Ny affärside från flygbussarna, billigare än Taxi....

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=132279

Lusan

Varför är Vallentuna inte inräknat?

Omnilasse

Citat från: Lusan skrivet 21 januari 2011, 15:34:18 PM
Varför är Vallentuna inte inräknat?
Någonstans måste man ju dra en gräns. Idén är ju att en buss ska åka inom ett relativt begränsat upptagningsområde - ifall "runtturen" för lång tid mellan adresserna förlorar man ju en del av attraktiviteten. Man har väl alltså bedömt att avstånden blir för stora om Vallentuna ska inkluderas - sedan hur många bussar och hur omfattande man ska börja med är väl en annan sak. Kan nog komma till Vallentuna med tiden också...

groenis

Stod och tittade på en av de första på Kungsbron idag.
Stort lastutrymme i två plan i övrigt skåpbilskomfort.

/Lennart

Omnilasse

Det ska bli intressant att se om det blir någon succé. Det är förstås helt klart att det finns en rätt stor potentiell marknad för detta - men det tar lång tid att sälja in ett nytt koncept. Det är ju främst "turisttrafiken" som kan förväntas lockas av detta. Normalsvensken kanske flyger 2 gånger per år i genomsnitt och det är inte så lätt att nå fram med budskapet att denma möjlighet finns. Man får nog räkna med att det tar ett drygt år eller två innan systemet börjar hittas av resenärerna och då gäller det att ha lite tålamod som investerare. Har man bara det, kan det dock kanske gå bra - fast å andra sidan får man ju då räkna med konkurrens - inte minst från taxinäringen. Så frågan är om det är något man någonsin kommer att göra stora pengar på...Den gamla regeln gäller nog som alltid - ju minde investering som krävs för att starta en verksamhet - ju minde blir den procentuella vinsten.

Lusan

Jo men Vallentuna gränsar ändå både till Täby och Upplands Väsby. Har man hämtning i både Täby och Upplands Väsby passerar man många gånger genom Vallentuna. Upplands Väsby har redan bra förbindelse till Arlanda via Upptåget.

SimonB

Spännande idé! Jag letade på hemsidan utan resultat, så jag frågar här istället. Vad kommer det att kosta?

Magnus

Citat från: SimonB skrivet 22 januari 2011, 16:50:04 PM
Spännande idé! Jag letade på hemsidan utan resultat, så jag frågar här istället. Vad kommer det att kosta?

Jag provade att söka lite och det verkar bli olika priser beroende på vart man ska åka. Jag fick upp 180-240kr. Hur mycket kostar en taxi?

Peter Elmheden

Citat från: SimonB skrivet 22 januari 2011, 16:50:04 PM
Spännande idé! Jag letade på hemsidan utan resultat, så jag frågar här istället. Vad kommer det att kosta?

http://www.supershuttle.se/

Skriv in en adress och du ser vad det kommer att kosta

Carl Eric

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 januari 2011, 15:13:47 PM
Ny affärside från flygbussarna, billigare än Taxi....

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=132279

Nu så kan jag vara helt ute och cykla, men längst ner på sidan så finns det en Veolia Transport logga... Har de ett finger med i spelet?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Peter Elmheden

Citat från: calken skrivet 22 januari 2011, 20:31:45 PM
Nu så kan jag vara helt ute och cykla, men längst ner på sidan så finns det en Veolia Transport logga... Har de ett finger med i spelet?

http://veolia.se/tmpl/ExtensionPage____41306.aspx?epslanguage=ML

Ersa

Citat från: calken skrivet 22 januari 2011, 20:31:45 PM
Nu så kan jag vara helt ute och cykla, men längst ner på sidan så finns det en Veolia Transport logga... Har de ett finger med i spelet?

Nu ska vi se om jag får allt i rätt följd:
Veolia Transport äger People Travel Group, som i sin tur äger Flygbussarna och Flygbussarna Charter.

för alla

Vad jag hört ska de vara bussreggade
Körs av Veolia/Flygbussarna med anställda i ett halvår
o sedan lägger man ut körningen av bussarna på egna företagare efter ett halvår

Omnilasse

Citat från: Lusan skrivet 22 januari 2011, 14:41:25 PM
Jo men Vallentuna gränsar ändå både till Täby och Upplands Väsby. Har man hämtning i både Täby och Upplands Väsby passerar man många gånger genom Vallentuna. Upplands Väsby har redan bra förbindelse till Arlanda via Upptåget.
Jo, men antagligen kör man inte Upplands Väsby och Täby-resenärerna med samma bil. Har du fyra som ska av i närheten av Upplands Väsby och en som ska av i Vallentuna - ja då blir det ju ändå lika dyrt som att åka taxi för den som bor i Vallentuna. Vinsten är ju så länge du har några resenärer som ska åka till ungefär samma destination. Blir avståndet för långt blir det alltså för dyrt. Fast du har ju helt rätt i att om någon ska av i Täby Kyrkby och den andra i Kragstalund - är ju avståndet rätt kort, men man har nog tyckt det varit för krångligt att ta vissa delar av kommuner med i försöket (undantaget Stockholm) Vallentuna är väl säkert också ett område som är intressant längre fram om det visar sig vara en god affärsidé.

Lusan

En taxi kostar mellen 450 kr och 500 kr om man åker ifrån Stockholm (inom Tullarna).