Norrlands kust gnäll

Startat av 1896, 09 januari 2011, 14:11:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Centrala buss känner sig inte välkommna....

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=131456

Ersa

#1
Märklig rubrik du valt. Detta är väl på inget sätt signifikant för trafikhuvudmännen norr om Dalälven? Eller hur menar du?

Citat från: RT Forum– Det handlar om att trafikhuvudmannen vill hindra oss att angöra terminaler, trafikytor och busstationer mellan Luleå och Piteå – de försöker blockera dem för oss vilket är helt ofattbart. Det är ju inte länstrafikens egendom utan kommunenernas, finansierade av skattepengar. Jag hoppas att det har löst sig tills vi kör igång trafiken på måndag, säger Leif Drugge.

Detta påminner mig snarare om hur Swebus, Bus4you och andra privata aktörer behandlas av trafikhuvudmän i större delen av Svealand. Långfärdsbussarna i egen regi hänvisas till ytor en bra bit från resecentrumen, utan vindskydd eller väntsalar. Se bara på Uppsala "resecentrum", Uppsalas "fjärrbussterminal" 2 km från centrum och Norrköpings gamla busstation.

Greger Larsson

Felvald rubrik, helt klart, eftersom kritiken endast berör Norrbottens län. I Västerbotten har man från Länstrafikens håll uttalat sig positivt för satsningen. Y-buss kommer att angöra busstationen i Skellefteå fr o m måndag, och i Umeå liksom i Västernorrland har man ju funnits sedan många år.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Vad var det som var "gnäll" förresten? Ska man som privat företagare inte ha rätt att kritisera när en trafikhuvudmans motvillighet drabbar resenärerna negativt? Dessa resenärer struntar ju fullständigt i vilken trafik som är skattefinansierad/upphandlad eller inte. De vill bara ha så mycket trafik som möjligt på viktiga knutpunkter, så deras byten blir så smidiga som möjligt.

Bör man inte planera ur resenärens synvinkel och behov när man planerar kollektivtrafik?

Jan

Det är bara att strunta i att bry sig. Personligen tror jag inte alls på denna trafik lika lite som jag gjorde med Y+.
I branschen 37 år

RoggaBoy

Citat från: Jan skrivet 10 januari 2011, 16:25:44 PM
Det är bara att strunta i att bry sig. Personligen tror jag inte alls på denna trafik lika lite som jag gjorde med Y+.

Håller med, hade varit kul å testa men föredrar då Veolia/Skelleftebuss mellan Umeå - Skellefteå pga länskortet.

yngrot

Jag tolka rubriken som att det var gnäll på den nya linje 100 där uppe...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Greger Larsson

Citat från: yngrot skrivet 10 januari 2011, 20:34:08 PM
Jag tolka rubriken som att det var gnäll på den nya linje 100 där uppe...

Jodå, det finns sådant också. I alla fall åsikter:

http://norran.se/asikter/insandare/article1122970.ece#

RoggaBoy

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 januari 2011, 20:48:31 PM
Jodå, det finns sådant också. I alla fall åsikter:

http://norran.se/asikter/insandare/article1122970.ece#

Bara att flika in i den länkade sidan, även Umeå - Sundsvall hade bussar i trafik utan fungerande toalett.