Det börjar hetta till uppe i Umeå - Slipstvång

Startat av Bussnissen, 25 februari 2010, 13:05:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

En artikel i Folkbladet idag med synpunkter från Kommunal och Nobina utifrån gårdagens möte, bl.a. om de utdelade varningarna:

http://www.folkbladet.nu/?p=168894

/Jessika

Jo

Man kan ju undra både hur demonstranten och chefen tänker. Kan ju inte vara lätt för dem att få en ny anställning efter det som hänt om de skulle vilja. Vem skulle anställa någon som står på torget och demonstrerar mot sin arbetsgivare? Och chefen som inte lyckats styra upp det hela kan ju inte heller få högsta betyg.

Mittlinje

Nobina har väl precis haft annons ute gällande driftchef i Umeå? Så någon förändring är väl på G. Dock ett jobb man nog skulle akta sig för, hade behövts stora ändringar - kanske rensat ut allt och nystart.

RoggaBoy

Citat från: Mittlinje skrivet 04 mars 2010, 13:08:31 PM
Nobina har väl precis haft annons ute gällande driftchef i Umeå? Så någon förändring är väl på G. Dock ett jobb man nog skulle akta sig för, hade behövts stora ändringar - kanske rensat ut allt och nystart.

Det stämmer, och en annons om en mekaniker.

Jessika

Igår (eller iförrgår?) var det två olika insändare i VK om lokalbussarna: Den ena handlade om chauffören som varnades efter medborgarförslaget (som diskuteras på annan plats på BussSnack); den andra handlade om slipstvånget där skribenten hade letat i reglementet och hävdade att det bara står att man ska "ha" slips, inte hur slipsen ska vara knuten eller att den ska vara knuten överhuvudtaget. Han uppmanade därmed Umeås chaufförer att friskt laborera med olika sätt att ha slips, t.ex. med knuten en bra bit ner på bröstet. Så nog stormar det här uppe i norr. Utan att ta ställning i frågan så kan jag personligen tycka att nu är poängen gjord och då får man återgå till att vara professionell gentemot resenärerna.

/Jessika

Ulf Rådeström

haha..jaa...va ska man säga.
Alltså...den som skrev insändaren som hade letat i regelverket och trodde sig ha hittat att man bara behövde ha den, inte ha den knuten han måste vara extremt korkad tycker jag.

Men alltså - egentligen handlar väl sådana här diskussioner egentligen om en enda sak oavsett om det är slips, shorts, t-shirt eller o köra ordentligt och uppföra sig:

VARFÖR måste VISSA alltid obstruera och benhårt hålla på DERAS åsikt i frågan. Ibland kan man faktiskt inte göra precis som man tycker, utan måste rätta sig efter det som gäller - vad är det som är så förbannat svårt med det?
Är det inte bättre och bara acceptera dom regler som gäller på det arbete man har sålänge dom är fastslagna av företag och fack tillsammans?

Finns det verkligen inte viktigare saker att lägga sin tid på än om att bråka om en slips som tex att göra ett proffessionellt jobb istället?

Alltså....ursäkta tonen....men det börjar faktiskt bli både löljligt och tröttsamt dom här diskussionerna....

Mittlinje

Håller med Ulf ovan. Men kunde dock inte låta bli att slå upp ordet slips på Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Slips och fick mig ett gott skratt  ;D gällande den 18 oktober i kombination med Umeå - vilket skräcksenario  :o  ???

Ersa

#67
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 mars 2010, 14:10:28 PM
haha..jaa...va ska man säga.
Alltså...den som skrev insändaren som hade letat i regelverket och trodde sig ha hittat att man bara behövde ha den, inte ha den knuten han måste vara extremt korkad tycker jag.

Enbart korkat? Varken sarkastiskt eller ironiskt då?

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 mars 2010, 14:10:28 PM
Finns det verkligen inte viktigare saker att lägga sin tid på än om att bråka om en slips som tex att göra ett professionellt jobb istället?

Nu handlar ju inte debatten egentligen inte om kläder, utan om att förarna anser sig inte kunna utföra ett professionellt arbete pga de indragningar och besparingar de anser har skett efter privatiseringen från 2006 fram till idag. Även resenärerna verkar bli mer och mer irriterade över många olika saker. Aldrig någonsin har Umeå stad har en så ung och fräsch vagnpark som idag, detta efter att B9S-vagnarna kom i december 2008. Men trots detta påstår en massa resenärer (som bott i Umeå i många år) att det rent kvalitetsmässigt aldrig varit så illa som nu. Jag får då inte riktigt ihop detta.

Citat från: Mittlinje skrivet 04 mars 2010, 13:08:31 PM
Nobina har väl precis haft annons ute gällande driftchef i Umeå? Så någon förändring är väl på G. Dock ett jobb man nog skulle akta sig för, hade behövts stora ändringar - kanske rensat ut allt och nystart.

Var titeln driftchef? I så fall är det inte samma sak som trafikchef.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 04 mars 2010, 19:47:16 PM
Enbart korkat? Varken sarkastiskt eller ironiskt då?

Nu handlar ju inte debatten egentligen inte om kläder, utan om att förarna anser sig inte kunna utföra ett professionellt arbete pga de indragningar och besparingar de anser har skett efter privatiseringen från 2006 fram till idag. Även resenärerna verkar bli mer och mer irriterade över många olika saker. Aldrig någonsin har Umeå stad har en så ung och fräsch vagnpark som idag, detta efter att B9S-vagnarna kom i december 2008. Men trots detta påstår en massa resenärer (som bott i Umeå i många år) att det rent kvalitetsmässigt aldrig varit så illa som nu. Jag får då inte riktigt ihop detta.

Var titeln driftchef? I så fall är det inte samma sak som trafikchef.

Det var en driftchef dom sökte, plus en mekaniker. Driftledaren är den som kommer efter driftchef eller? B9S är de bästa som hänt Umeå sen man flyttade till stan 2004!

sukkeri

Citat från: Mittlinje skrivet 04 mars 2010, 13:08:31 PM
Nobina har väl precis haft annons ute gällande driftchef i Umeå? Så någon förändring är väl på G. Dock ett jobb man nog skulle akta sig för, hade behövts stora ändringar - kanske rensat ut allt och nystart.
Torbjörn passar bra till uppgiften som driftchef. Behöver vara en som står för sin åsikt och ingen
r_ _ slickare.

groenis

Efter att ha läst alla inlägg vilket många tydligen inte har gjort så var nog slipsen bara droppen som fick bägaren att rinna över,
Nu har tydligen alla andra problem börjat krypa fram.
Det kan inte vara kul för förarkåren att inte göra sitt jobb till 100% om det är som rörmpular'n säger "det är skit i ledningen".
Jag tror nog att förarna vill göra ett bra jobb men blir motarbetade tydligen från flera håll.
Uniformskravet och den nu ökanda slipsen var nog bara ett sätt att försöka få undan personal som har försökt påtala problemen och kanske även kommit med alternativ för att lösa detta.


/Lennart

Nico


Visst är slipsen kanske toppen på ett isberg, men samtidigt är det inte direkt en stridsfråga som leder framåt. Sen ka man som sagt även undra hur mycket som är konkreta problem i sig och hur mycket som är relaterat till att saker och ting måste göras annorlunda (oavsett entreprenör) för att kontraktskraven blivit tuffare?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 05 mars 2010, 00:12:47 AM
Sen ka man som sagt även undra hur mycket som är konkreta problem i sig och hur mycket som är relaterat till att saker och ting måste göras annorlunda (oavsett entreprenör) för att kontraktskraven blivit tuffare?

Det är ju alltid lätt att gnälla på trafikutövaren för allt som går snett - särskilt i Umeå. Att rikta kritik mot huvudman och/eller det övriga politiska etablissemanget är dock tyvärr inget gemene man på nämnda ort är van vid.

RoggaBoy

Såg i fredags en gul B10M(?) från Värmland i Umeå som Nobina körde söderut på E4:an. Ska denna vara kvar i Umeå eller är den bara inlånad?