Huvudmeny

Nattbusstillägg

Startat av RoTe, 24 juni 2009, 00:48:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Finns det några som har nattbusstillägg idag bland svenska bussföretag?

Hos oss är det ungefär hälften av förarna som blankt vägrar köra nattbuss pga olika anledningar.
Främst undrar man varför man ska ta all den skiten och inte få något annat än standard OB tillägg.

Nupski

Vi i Göteborg får 50kronor extra per dag när man jobbar efter 24:00.

RoTe

Citat från: Tomas skrivet 24 juni 2009, 02:34:32 AM
Vi i Göteborg får 50kronor extra per dag när man jobbar efter 24:00.

Då kan man lika gärna vara utan...  ;)

Jag skulle vilja ha ett par hundra extra för att känna att det är värt att stå ut med "skiten".

Karsten

Citat från: Tomas skrivet 24 juni 2009, 02:34:32 AM
Vi i Göteborg får 50kronor extra per dag när man jobbar efter 24:00.

Ett tillägg per arbetspass efter 24:00 utöver ob-tillägg alltså?

ch

Förstår jag frågan rätt, om du vill ha lön + ob-ersättning + ytterligare ersättning utöver de två förstnämnda?

RoTe

Citat från: ch skrivet 24 juni 2009, 10:14:38 AM
Förstår jag frågan rätt, om du vill ha lön + ob-ersättning + ytterligare ersättning utöver de två förstnämnda?


Japp, för att stå ut med våra två nattbussar.

JDS

Så länge den andra hälften av personalen går med på att köra nattbuss så bör det väl räcka gott och väl? Jag förstår problemet men försöker se det ur en tillgång-efterfrågan-synpunkt. Eller har man svårt att få personalen att räcka till?

ch


Jonas

Här i Uppsala så har vi ett ganska så bra tillägg på de listor som kör nattrafik.
Är osäker på den exakta summan men det rör sig om rätt mycket så dessa listor är aldrig svåra att fylla.

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2009, 11:55:04 AM
Så mkt trubbel?

Gävlebussen har tidigare haft så mycket bråk och misshandel plus misshandelförsök av förarna att de haft väktare på den avgången. Numera är det något lugnare iaf.
Det är som regel alltid spyor som vi förare tar hand om själva.
Det är ett j***a fuskåkande, folk som bara går förbi chauffören utan att bry sig. Vi låter dom åka för att inte bli misshandlade...
Man får ständigt stå och tjafsa med folk om allt möjligt, betalning, lyset i bussen, pisspaus, var folk ska av osv osv osv.

Citat från: JDS skrivet 24 juni 2009, 12:26:18 PM
Så länge den andra hälften av personalen går med på att köra nattbuss så bör det väl räcka gott och väl? Jag förstår problemet men försöker se det ur en tillgång-efterfrågan-synpunkt. Eller har man svårt att få personalen att räcka till?

Problemet är, varför ska den lilla skaran av personalen köra all skit för att vissa anser sig för "fina" för att göra det?

Det är inte ens hälften av personalen som kör. Vi är 80 förare och det är 10 pers som kör nattbuss.

Jonas

Citat från: Z skrivet 24 juni 2009, 14:06:45 PM
Här i Uppsala så har vi ett ganska så bra tillägg på de listor som kör nattrafik.
Är osäker på den exakta summan men det rör sig om rätt mycket så dessa listor är aldrig svåra att fylla.

Efter kontroll visade det sig att de som går på en nattlista har 500kr/natt då de kör nattrafik(utöver ob).
Timanställda har 300kr.

Karsten

Citat från: Z skrivet 24 juni 2009, 19:25:43 PM
Efter kontroll visade det sig att de som går på en nattlista har 500kr/natt då de kör nattrafik(utöver ob).
Timanställda har 300kr.

Och hur mycket natt kör man då? Varannat veckoslut?

Jonas

Citat från: Karsten skrivet 24 juni 2009, 19:41:33 PM
Och hur mycket natt kör man då? Varannat veckoslut?

Nej, de har ett löpande 3-2 systen, dvs. jobba 3 ledig 2 som rullar på oavsett veckodag.

76

Det blir väl cirka fyra nätter i månaden om jag inte minns fel.

ch

Jag förstår fortfarande inte vitsen med att just nattpersonal ska få extra betalt utöver OB-ersättning. Då kan ju dagpersonal också kräva extra betalt för att de har en tuff trafiksituation med köer, rattfulla människor, folk som ska bära ombord IKEA-möbler som de har handlat, barnvagnar osv osv... ;-)