Huvudmeny

Beboligt hus

Startat av Hans Fredriksson, 29 juli 2007, 21:03:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Jag har tidigare visat risiga och fallfärdiga hus.
Nu är det dags att visa ett beboligt hus. Trots skicket har det inte använts som bostad efter 1690-talet.
Staffan har tidigare visat och berättat och nu var det dags för mig att ta mig in i huset.
Det var här kung Gustav hämtade sin tredje drottning. Namnet var Gustav Eriksson och han tilltalades kung Gustav. Nämner man Vasa så uppstår det väl en "Ekeby-diskussion" igen då Vasa är en efterhandskonstruktion.
Sängen som kung Gustav lär har används är kort, men det beror på att redan då var kunskapen stor i anatomi. Kroppen bestod av olika kroppsvätskor som kunde blandas och risken trodde man då var att man kunde drunkna om låg raklång med lågt huvud. Man halvsatt i sängen och sov.
Väggarna torde nog inte vara nakna som nu. Textilier med vävda bilder (gobelänger) prydde väggarna.
Svårt att gissa var jag har varit?












Stefan Lindberg


Simon Bertilsson

Oj, vilken byggnad.
Jag föll särskilt för den lilla gemytliga kyrksalen.

Staffan Sävenfjord

Trevligt att återse detta igen och det påminner mig om att jag är skyldig läsekretsen att visa mina bilder från gårdarna runt sjön. Men till detta och Birgit Th Sparre och hennes romansvit "Gårdarna runt sjön" ber jag att få återkomma. Under tiden kan ni ju fundera på vilken sjön är.
Det är synnerligen ovisst om Kung Gustav (han kallades väl för övrigt Kung Gösta, i de här trakterna åtminstone) verkligen var vid Torpa stenhus. Antagligen skickade han bara efter den då blott 17-åriga Katarina Stenbock, som väl inte kan ha tyckt det varit alltför trevligt att gifta sig med den illaluktande och cirka 50 år äldre gubben.
Det är också synnerligen ovisst om Gustav Vasa (låt oss kalla honom så) åkte skidor i Dalarna. Med all sannolikhet kunde han inte ens åka skidor och det är nog troligare att det gick till som TV visade för ett par år sedan, nämligen att det var Nisse Hult som gjorde den där skidturen. På barmark och allt.
Det är heller inte sant att det var han som började baka knäckebröd i Filipstad.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

Tandalös, någon form av benröta, ett rinnande öra och ständiga diareer ger odörer och skapar ej några romantiska drömmar hos en ung flicka

Hans Fredriksson

Ser fram mot "Gårdarna runt sjön".
Birgit Th Sparre var ju gift ett tag med med "Åsa-Nisses" fader Gösta Cederholm. Ingen drömprins det heller. Ryktet var att en kung var far till Birgit. Dock ej Kung Gösta.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 29 juli 2007, 21:52:44 PM
Ser fram mot "Gårdarna runt sjön".
Birgit Th Sparre var ju gift ett tag med med "Åsa-Nisses" fader Gösta Cederholm. Ingen drömprins det heller. Ryktet var att en kung var far till Birgit. Dock ej Kung Gösta.



Jo, en annan kung Gösta. Nämligen Gösta VI Adolf. Fast han var väl bara arvprins när Birgit kom till. Hon föddes nämligen 1903. Sedan adopterades hon av greve Carl Georg Sparre och hans hustru Signe, född Thomæus (därav Th. i Birgits namn) och växte upp på Sjöred, en annan av gårdarna runt sjön. Greven dog tidigt och hennes fostermor kom på obestånd, varför de flyttade till det som i dag är Åsundsholm. Sjöred ägdes ett tag av Ingemar Stenmark, men han gav det till sin dåvarande sambo Anna-Karin Linde (bördig från trakten) när deras förhållande tog slut. Det sägs att Ingemar bara var där en enda gång, nämligen när han köpte det av Daniel och Birgitta Gunnardo. Men familjen Gunnardo köpte sedan tillbaka det igen och är i dag också ägare till Åsundsholm, som under många år ägdes av Svenska kyrkan.
Daniel Gunnardo är för övrigt bror till sångerskan Christina Gunnardo, mest känd för sina andliga sånger och Dan Andersson-tolkningar. Tyvärr gick hon bort alltför tidigt, blott 52 år gammal år 2005.
Det kommer mera... Jag åkte Gårdarna runt sjön förra hösten med den fantastiska Lisbeth Rosén som guide. Hon som avslutade sin guidning med orden "Och vet ni vad det bästa är med att guida Gårdarna runt sjön? Man får betalt för det också."
Den som inte vill vänta kan rota fram ett nummer av Bussbranschen från i höstas där jag skrev om den bussresan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)