Sl's nya bussbiljett

Startat av homer, 25 september 2008, 21:05:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Är de någon som har mer information om den "biljett" Sl har infört i Södertälje och Nynäshamn?

de enda jag har hört är att det är den den blåa landstingsmajoritetens sätt införa "kontantbetalning" på bussarna

systemet går alltså ut på att bussförarna har postgirolappar/ inbetalningskort och den som inte kan betala måste legitimera sig så att föraren kan skriva upp personnummer och namn sedan får man då normala 30 dagar(antar jag) på sig att betala fakturan på 80 kr
"biljetten"eller fakturan vad man nu vill kalla den, ska gälla inom 1 timme i alla Zoner

Förarna ska sedan lämna in en kopia till sin Chef som i sin tur ska skicka uppgifterna vidare till Sl

visst låter de underbar? de är helt sant, jag lovar.

Yujin Zhang

Och biljetten går under namnet Reservbiljett.

Magnus_J

Försöket skall omfatta Nynäshamn och Norrtälje.
skall pågå under 6 månader.

Reservbiljetten kommer att fungera som ett komplement till vanliga resekort, remsor och SMS-biljetter och utfärdas till resenärer som saknar resehandling ombord på bussen,

Leif D

Citat från: homer skrivet 25 september 2008, 21:05:15 PM
Är de någon som har mer information om den "biljett" Sl har infört i Södertälje och Nynäshamn?

de enda jag har hört är att det är den den blåa landstingsmajoritetens sätt införa "kontantbetalning" på bussarna

systemet går alltså ut på att bussförarna har postgirolappar/ inbetalningskort och den som inte kan betala måste legitimera sig så att föraren kan skriva upp personnummer och namn sedan får man då normala 30 dagar(antar jag) på sig att betala fakturan på 80 kr
"biljetten"eller fakturan vad man nu vill kalla den, ska gälla inom 1 timme i alla Zoner

Förarna ska sedan lämna in en kopia till sin Chef som i sin tur ska skicka uppgifterna vidare till Sl

visst låter de underbar? de är helt sant, jag lovar.

Motsvarar väl iofs det förfarande som används på tågen (SJ AB). Men särskilt praktiskt är det ju inte direkt och dessutom används det ju där restrektivt. T.ex. kan man aldrig be om en faktura, det är lixom bara en undantagslösning.
;-)