Skolbussupphandlingen på Gotland klar

Startat av Lars Ödlund, 24 september 2008, 15:24:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ulf Rådeström


yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

rätta mig om jag har fel, men är de inte dem gamla skolbussföretagen som nu är de nybildade företag som ska köra kollektivtrafiken, de bildades för att man ville ha kvar trafiken, nu förlorar man sin "kärnverksamhet" och får då bara köra den nyvunna trafiken? kommer ägarna av Gotlandsbuss nu att bli anställda av Bergkvara, för de är väl mest enmansföretagare??? och samtidigt vara chefer för swebus gamla personal som kör kollektivtrafiken???

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 september 2008, 22:54:35 PM
Varför Bergkvarabuss skulle anställa några bussägare förstår jag inte hur du menar?

Jag tänkte att dem hade sin buss men förlorade den i upphandlingen, för att få behålla jobbet måste dem kanske börja jobba åt den konkurrent som gjorde att dem blev av med sin skolbusslinje

givetvis är de inget som säger att så måste vara fallet men förare lär behövas lika många i framtiden som de har behövs tills nu.

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Fredde

Då kan man vänta sig både Scala och Citaro på ön framöver...


Fredde

CitatScala ja, Citaro knappast.

Kan hända att jag missuppfattar något, men vad ska då Bergkvara köra med?


Sundås

Man kanske kan tänka sig Integro istället då.. ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bussmicke

Hmm, alla gamla klassiska bolagen försvinner och variationen minskar.
Synd.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hagri

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 oktober 2008, 04:06:46 AM
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4293853

Är lite frågande när jag läser artikeln?
Har Bergkvara buss i sitt anbud specificerat fordon som avviker från upphandlingskraven? Eller hur kan annars Gottlandsbuss veta vilka fordon som Bergkvara buss kommer att använda på linjerna om ett år? 


Ersa

Citat från: en kommentar i tidningenvi ska gynna företagen/företagarna på Gotland! då tycker jag att Gotlandsbuss borde få skolskjutsarna!!

Det var ett evigt tjat om Gotlänningar resp "fastlänningar". Kan man inte acceptera upphandlingar? Tydligen räknar man även SJ/Swebus som fastlänningar trots att de kört busstrafik på ön i rätt många år. Om företaget Gotlandsbuss AB skulle vinna all trafik på ön, och först sedan undan för undan köpas upp av Orusttrafiken/Netbuss som KR Trafik blivit med åren... skulle man även då klaga, eller är det då helt okej?

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 oktober 2008, 19:35:45 PM
Om jag ska kommentera liknelsen med KR Trafik så är det nog fortfarande så bland de flesta "Svensson:s" soch även hos många av de anställda att KR är Gunnars Sahléns egna privata firma, andelen som verkligen vet att Stadsbussarna är majoritetsägt av Norska staten och att själva KR ägs till 25% av samma stat är inte lika känt, devisen "utan statliga bidrag" som alltid avslutar pressmeddelandena kan väl sägas vara väl inaktuell. visserligen är inte svenska skattepengar till trafiken men väl norska sådana.

De är snälla våra grannar i väster. Nu får vi ju enligt SJ också sponsrad järnväg i sydsverige.


Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 oktober 2008, 19:35:45 PM

Vad gäller själva ärendet i sig tänker jag inte kommentera vidare men att det drar ut på tiden är ju väldigt tråkigt för öns 100 tal bussförare som slits mellan hopp o förtvivlan, blir det arbetslöshet eller kommer jag att få något jobb framöver och isåfall var, hos vilken arbetsgivare och till vilken lön, just nu är det främst Swebus chaufförer som sitter med svarte petter efter Gotlandsbuss uttalande tidigare i veckan.

Du menar att det lutar åt att många av skolbussförarna går över till att köra linjetrafik ifall Bergkvarbuss slutligen vinner trafiken? Antalet jobb är väl relativt konstant i vilket fall som helst och Bergkvarabuss kommer väl inte ta med sig förare från fastlandet för att köra skolbussarna. Visst kanske några förare får gå/upp ner i tid och dessutom annan utstationeringsort men för de som är motiverade och gör ett bra jobb brukar det ordna sig för i slutändan.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 oktober 2008, 21:12:30 PM
Några förare kommer nog att köra sina sista år innan pension vid Swebus på fastlandet, andra kanske slutar för att syssla med annat och det oavsett vilken trafik man kör idag.

Var det inte några av de äldsta förarna som måste stanna de sista åren på Swebus (dvs flytta till fastlandet) för att inte gå miste om någon "SJ Buss-pension"?