Huvudmeny

Tidsökning

Startat av Lung To, 19 september 2008, 22:15:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lung To

Klippt ur www.slussen.nu:
"Tidsökning | Majoritet vill ha valfrihet     
18 juni 2008 
88% vill behålla valfrihet,
med både tidsökning och fasta tjänstegrupper på Söderhallen. Endast 11,5% vill ha det nya datoriserade tidsökningsystemet på hela Söderhallen. Det visar resulat av den medlemsomröstning som Kommunal Söderhallen genomfört efter diskussion på medlemsmöte den 3 juni. Mötet uppmanade Busslink att ingå en överenskommelse med fackföreningen som har frivillighet som ledstjärna "

Varför försöker Busslink på oss nånting som vi vill inte ha. Kanske vill de bli av med förare som har varit länge anställda? Det är klart företaget sparar några tusenlappar när långtidsanställd slutar.
Annars har väldigt svårt att hur ledningen tänker.............

Lung To

Hade väntat lite kommentarer :(. Det berör ju alla Busslinks bussförare i SL.

JDS

Tidsökning innebär i praktiken att arbetsgivaren överlåter en stor del av ansvaret för att leda och fördela arbetet på automatiken, men samtidigt tar de anställda som gisslan genom att göra dem delaktiga i beslutsprocessen. På så sätt blir det omöjligt att anklaga företaget när något blivit fel.

Tidsökning är jättebra för en anställd som är målmedveten och bra på att ta för sig, men trafikpersonalen utgörs inte av sådana människor i någon större utsträckning och därför vill de inte ha det. Ska det vara så svårt att begripa, undrar man? SL Tunnelbanan lär ha försökt införa det här redan för tio år sedan, men mötte svåra protester och såvitt jag vet blev det ingenting av det.

Nico

#3

Tja, kan ju säga som så att informationen finns tillgänglig för alla Busslinkförare via internsidan Blinknet. Sedan är det ju upp till var och en att kika lite närmare på det. Saken har väl även diskuterats på flera garage och inte bara på Söderhallen då man tänker erbjuda det över hela linjen. Personligen ser jag positivt på det, men å andra sidan har jag ju inte så många år i bagaget. Lite tror jag dock att det handlar om något nytt och sådant ses ju initialt ofta med ganska så stor misstänksamhet. Allt enligt principen att man vet vad man har, men inte vad man får. Till viss del handlar det nog även lite om personlig inställning á la filosofin om man ser ett glas som halvfullt eller halvtomt, dvs. om man försöker se lite objektivt på något eller direkt och per automatik betraktar och avfärdar något såsom negativt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Varför är ni så rädda för att prova det här systemet? Det ger ett lite bakåtsträvande intryck att rösta ner något som inte provats och som man därför inte vet utfallet av. Jag förstår inte heller rubriken, vad är det för tidsökning det talas om? Jag hittade tyvärr ingen info om detta på sidan Lung To länkade till..

JDS

Citat från: Karsten skrivet 22 september 2008, 11:23:23 AM
Varför är ni så rädda för att prova det här systemet?

Det kan bli för många variabler. På en vårdavdelning med 50 anställda eller så kan man nog upprätthålla ett någorlunda förutsägbart liv med ett sådant system, men det känns inte lika lätt att använda det på ett jättestort bussgarage.

En länk i mängden: http://www.so.sekotomteboda.se/time_care.htm

76

Vad innebär tidssökning respektive fasta tjänstegrupper? Att det handlar om arbetstider samt vad man ska köra har jag fattat, men vad är skillnaden mellan de två? Är det som dagkommendering? Det är svårt att diskutera något utan att veta vad det innebär.

Citat från: Nico skrivet 22 september 2008, 11:12:41 AM
Lite tror jag dock att det handlar om något nytt och sådant ses ju initialt ofta med ganska så stor misstänksamhet.

Word!

Karsten

Citat från: JDS skrivet 22 september 2008, 12:04:10 PM
Det kan bli för många variabler. På en vårdavdelning med 50 anställda eller så kan man nog upprätthålla ett någorlunda förutsägbart liv med ett sådant system, men det känns inte lika lätt att använda det på ett jättestort bussgarage.

En länk i mängden: http://www.so.sekotomteboda.se/time_care.htm

Jag misstänker att du menar att det är lätt att fler blir missnöjda med sina arbetstider än i dag? Det kanske blir några fler, men det blir troligtvis inte samma människor som alltid blir missnöjda (de senast anställda) och inte heller under en hel listperiod. Det hela bygger i princip på att göra de olika tjänstetyperna så bra så att det är lika många intresserade av t.ex. delat som det krävs för att täcka de delade tjänsterna, precis som med dagens system.

Yujin Zhang

Pratade själv med några förare idag om tidssökningen och alla var emot det, främst p.g.a. anställningstiden kommer spela absolut noll roll så att någon som ligger i top-tio-listan har lika små (eller stor) chans som sommarbarnet att få den och den tjänstegruppen/fridagsgrupp hXn önskar.

JDS

Citat från: Yujin Zhang skrivet 22 september 2008, 22:02:00 PM
Pratade själv med några förare idag om tidssökningen och alla var emot det, främst p.g.a. anställningstiden kommer spela absolut noll roll så att någon som ligger i top-tio-listan har lika små (eller stor) chans som sommarbarnet att få den och den tjänstegruppen/fridagsgrupp hXn önskar.

Det är i och för sig ett gott skäl till att införa systemet åtminstone i en viss del av verksamheten. Ett av skälen till att det är så svårt att behålla personalen är förmodligen att det tar sån tid att få acceptabla tjänster. Men som sagt, man kan nog inte avskaffa den fasta placeringen helt. En variant vore kanske att låta typ två-tre platser i varje tjänstegrupp ingå i omplaceringen och de övriga fördelas med tidsökningssystemet. Men det låter säkert alldeles för fantasifullt för både företaget och facket...

Hagri

Citat från: JDS skrivet 22 september 2008, 12:04:10 PM

En länk i mängden: http://www.so.sekotomteboda.se/time_care.htm
Kollade in länken och tycker idén verkar vara rätt vettigt. Att kunna påverka när man vill jobba och när man inte vill jobba är ju ett önskemål för många grupper på arbetsmarknaden. Skulle gärna testa systemet själv om jag haft möjlighet. Tror även att systemet kan bidra till att minska personalomsättningen då fler kan få arbetstider som stämmer bättre med deras önskemål.
Kan bara instämma med Nico:s inlägg om varför det är klackarna i backen för nytänkande.

Lung To

Om tidsökning införs blir alla förare i praktiken dagkommenderade. Och för Dk-anställda gäller ej 11 timmars dygnsvila som den senaste konflikten gällde. Misstänker att företaget försöker kringgå regeln.

Magnus_J

fast tidsökning har ju pågått lång innan strejken mm.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 september 2008, 10:36:22 AM
I Söderhallens trafik har man från arbetsgivarhåll lite o inget att tjäna på att korta nattvilan ner mot 9 timmar, däremot kan jag väl tänka mig att det finns delar av förarkollektivet som vill ha mer oslolika arbetstider och det kan man ju "söka" med tidssökningsmodellen

Det känns som ett klart gränsfall att som arbetsgivare uppmuntra personalen att minska dygnsvilan på ett sådant sätt. Det innebär ju i princip en underförstådd signal från arbetsgivaren om att man förväntas gå med på sådana idéer när det är till firmans förtjänst, under skydd av svårigheterna att utreda vem som kom med idén. Urk!

Karsten

Citat från: JDS skrivet 23 september 2008, 12:55:08 PM
Det känns som ett klart gränsfall att som arbetsgivare uppmuntra personalen att minska dygnsvilan på ett sådant sätt. Det innebär ju i princip en underförstådd signal från arbetsgivaren om att man förväntas gå med på sådana idéer när det är till firmans förtjänst, under skydd av svårigheterna att utreda vem som kom med idén. Urk!

Yes! Min erfarenhet säger mig också att de som förespråkar Oslosystem är de som alltid har gått på Oslosystem och inte insett att det faktiskt går att vara utvilad och pigg på jobbet, just genom att avskaffa Oslosystemet.