SMS-biljetten [SL]

Startat av Fredde, 19 september 2008, 15:15:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Man kommer prata om detta på Radio Stockholm nu om bara en liten stund! Angående fusk etc.

På med Radion (103,3) eller Webradion http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=live&Id=701&BroadcastDate=&IsBlock=1


Jonas

Man kan ju undra varför man inte satsar på säkrare former av sms-biljetter, typ sådana med en EAN-kod som läses av maskinellt...
Merkostnaderna för ett sådant system lär lugnt täckas av att man får de intäkter man har rätt till!

Fredde

Alla system är gjorda för att någon ska försöka fuska, varför inte har man inte varje timme & ett ord typ kl.13-Groda. kl.14-regn osv varje ord står på maskinen för föraren så han kan kolla dvs timmens ord & föreg timmes ord. sedan krävs mer kontroller på detta även.. är det för mycket fusk kommer detta betalmedel försvinna på sikt istället. bästa vore om fuskare på sikt blev portade dvs kliver dom ombord räknas det som olaga intrång, dock är det svårt att kontollera ...

Magnus_J

eftersom jag var nyfiken på hur det fungerade så laddade jag ner programmet och testade.

först skriver man in telefonnummer
sen en ruta där man kan välja zon
A
AB
ABC

sen vilken typ av visning man vill ha.. I min nokia står program namnet längst upp när man genererar biljettkoden direkt i rutan.
skall man skicka den till sig själv så skickar programmet 2 sms. fast man får bara 1 tillbaka.. var det andra tar vägen kan man ju fundera över.

för att rätt kod ska visas får man ju lägga in 72150 i adressboken för sitt eget nummer men då kommer inte kontrollkoden med.
verkar inte avra allt för svårt att se skillnaden om man granskar det.

ch

Tja, jag kan ju egentligen fuska hur lätt som helst också. Har ett SMS-program i datorn där jag kan sätta vad som helst som avsändare (namn, telenr eller vilka tecken som helst). Om du köper en biljett, och sen visar upp den för mig så kan jag SMS:a ut exakt samma information till vem som helst med samma avsändare (till synes), från t.ex min laptop. Detta kan ju vem som helst göra, SMS och mail är inga säkra system. Busenkelt att fejka avsändare.


Magnus_J

jo visst är det så..
antar att det går att lura smsläsarna också.

Jonas

Citat från: Magnus_J skrivet 21 september 2008, 13:16:38 PM
jo visst är det så..
antar att det går att lura smsläsarna också.

Om systemet är uppbyggt så att en EAN-kod skickas som svar och samtidigt läggs in i systemet så borde det inte gå att fuska.
Under förutsättning att koderna inte finns i sytemet förräns biljetten är köpt och att den sedan tas bort så fort den är använd.

Jonas1968

Citat från: Z skrivet 21 september 2008, 17:07:02 PM
Om systemet är uppbyggt så att en EAN-kod skickas som svar och samtidigt läggs in i systemet så borde det inte gå att fuska.
Under förutsättning att koderna inte finns i sytemet förräns biljetten är köpt och att den sedan tas bort så fort den är använd.
Kan SMS överföra Eankoder och visa dem som streckkoder som kan läsas av en EAN läsare?

JDS

Citat från: Jonas1968 skrivet 21 september 2008, 19:10:15 PM
Kan SMS överföra Eankoder och visa dem som streckkoder som kan läsas av en EAN läsare?

En EAN-kod är ju en sifferkod som visas som en streckkod. SMS består av tecken men man kan kanske skicka en bild av streckkoden med MMS, det verkar dock som en alldeles för långsam metod. Man skulle i och för sig kunna tänka sig att mobilen, första gången man köper en sms-biljett, laddar ned ett program som gör om sifferkoden till en streckkod. Men det känns nu som en väldigt komplicerad omväg. Då kan ju läsaren lika gärna läsa av siffrorna. Men om apparaten som ska läsa av sms-biljetten dessutom är kopplad till ett system som vet om att en sms-biljett har sänts ut, så behövs ju egentligen inte ens själva sms:et ombord på bussen utan det räcker med telefonnumret. I och för sig vet jag inte hur detta skulle verifieras, jag är lite trögtänkt idag...

Jonas

Citat från: Jonas1968 skrivet 21 september 2008, 19:10:15 PM
Kan SMS överföra Eankoder och visa dem som streckkoder som kan läsas av en EAN läsare?

Enligt de uppgifter jag har så finns redan ett sådan system på bl.a Irland.

Problemet med de biljetter som finns nu är ju att den information som föraren ska kolla är hur lätt som helst att förfalska.
Du kan tom skriva den själv i telefonen!!
Att det sedan finns vissa säkerhetskoder inbyggda i biljetten hjälper ju bara vid en kontroll, och då kan man ju alltid skicka efter en ny biljett när man ser att kontrollanterna kliver på!
Kort sagt, vill man åka på en falsk biljett är det inga problem och ingen risk att åka fast!!

Sedan kan man ju undra om de som förfalskar sina sms-biljetter vet att det är ett betydligt större brott än att "bara" planka?
Brottet i fråga(förvanskning) kan ge upp till 6 mån fängelse, och man får således göra ett "envarsgripande" på en person med en förfalskad sms-biljett!
Det skulle nog ge folk en tankeställare om det kom upp ett sådan fall i media: "Person fick fängelse för falsk biljett!".
Men det lär nog aldrig inträffa i vårt lama "rättsamhälle".... ::)


Jonas

Hoppas vi får sådana i Uppsala oxå  :D

Zella

CitatJarl Klang ställer sig frågande till uppgifterna och säger att SL:s regler är glasklara.

- Biljetterna ska kontrolleras. Den som inte har ett giltigt färdbevis ska inte släppas igenom. Så enkelt är det, säger han.

Hoppas det kommer till gbg också... viseringen på buss är urkass... där det saknas direktiv från högre ort.