Huvudmeny

Vad säger man.

Startat av Janne Rickman, 26 mars 2008, 20:21:55 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.


Clabbe

Rent praktiskt, så är inte bussarna anpassade för det som monteras i.
På tex MB Sprinter mm monteras ett extra batteri numer, när den förses med lift.
Det görs inte på Nissan, det har vi märkt konsekvenserna av.

Dessutom gäller inte samma garantier på batterier när lift taxameter osv är monterade.


Niclas Wennerlid

Tja, inte är det bra i alla fall men jag måste ta Dagge i försvar på en punkt.
Det tillkommer mer och mer elförbrukare i bussarna som tyvärr ger bussoperatörerna en massa problem. Buss-pc och övervakningskameror är bara två exempel på utrustning som gör att bussens elförbrukning ökar mångfalt.

På Busslink har vi märkt av ett ökat underhåll på batterierna i samband med denna ökade utrustning, även känsligheten för att stå med elförbrukare på med avstängd motor har ökat risken för batteritorsk ute på "byn"
Men givetvis måste man ju hitta andra lösningar än att stå på tomgång flera timmar för att lösa detta.

/Niclas

Clabbe

Tja det var just detta som jag menade, men lite enkelt.

Cero

Här förefaller det ju som att kedjan från tankeverkstan hos SL (i detta fall) inte har hängt ihop ut till verkligheten. Jag kan förstå att fler elförbrukare ställer högre krav på såväl batterier som elutrustning i övrigt, men är det någon som har gjort kalkylen för hur alla nya prylar ska strömförsörjas relativt hur bussars elsystem ser ut? Är kraven ställda gentemot tillverkarna? Gör någon hos SL motsvarande beräkningar eller sitter man bara och kommer på pryl efter pryl?

Bussarna på bilden förefaller vara uppåt tio år gamla eller mer och man kan kanske inte begära att de ska klara alla nya grejor, men att nya kanske borde göra det. Då gäller det att ha en plan i beredskap för hur kravet på mer utrustning ska matchas mot det faktum att en hel del gammalt rullar därute. Känns som att man inte gjort hemläxan från SL:s sida.

Sedan är inte Swebus förfarande försvarbart. Behöver man laddare köper man laddare. Dock har jag svårt att tro att SL skulle agerat om de känt till detta förfarande tidigare (kan det verkligen stämma att de inte gjorde det?). SL har väl aldrig agerat med kraft mot någon entreprenör.

Clabbe

Citat från: Cero skrivet 26 mars 2008, 20:44:59 PM


Bussarna på bilden förefaller vara uppåt tio år gamla eller mer och man kan kanske inte begära att de ska klara alla nya grejor, men att nya kanske borde göra det. Då gäller det att ha en plan i beredskap för hur kravet på mer utrustning ska matchas mot det faktum att en hel del gammalt rullar därute. Känns som att man inte gjort hemläxan från SL:s sida.

Sedan är inte Swebus förfarande försvarbart. Behöver man laddare köper man laddare. Dock har jag svårt att tro att SL skulle agerat om de känt till detta förfarande tidigare (kan det verkligen stämma att de inte gjorde det?). SL har väl aldrig agerat med kraft mot någon entreprenör.

Tillfogas att: Hur ofta står en entreprenör emot huvudmannen ??

nimbra

Ett batterisystem med skilda batterier för motor/förbrukare typ det som finns på i stort sett alla fritidsbåtar och kostar några hundringar i produktionen  borde vara standard.

Karsten

Och inte är det bara Tyresö. I N/V står även verkstadsvagnar och går i timtal på helgerna, troligtvis för att ladda batterierna. Senast jag jobbade startade inte den buss jag skulle ha, på min lunchrast var den startad och stod på tomgång på plan och så gjorde den även 4 timmar senare när jag slutat för dagen.

Clabbe

Ja men det där skon klämmer, har man även en mindre buss som inte dieselvärmaren fungerar på, är man tvungen att gå ut en stund före för att kunna hälla imman borta.

Optimal

Som ex. Busslink Hornsbergs Maxci som står utomhus, har ju enbart rampkoppling, och iof så fungerar inte batteriladdaren i varje handske. Sen blåvagnarna, som har enbart luft, Dom startar hur lätt som helst på morgonen

Optimal

Citat från: Cero skrivet 26 mars 2008, 20:44:59 PM
Här förefaller det ju som att kedjan från tankeverkstan hos SL (i detta fall) inte har hängt ihop ut till verkligheten. Jag kan förstå att fler elförbrukare ställer högre krav på såväl batterier som elutrustning i övrigt, men är det någon som har gjort kalkylen för hur alla nya prylar ska strömförsörjas relativt hur bussars elsystem ser ut? Är kraven ställda gentemot tillverkarna? Gör någon hos SL motsvarande beräkningar eller sitter man bara och kommer på pryl efter pryl?

Bussarna på bilden förefaller vara uppåt tio år gamla eller mer och man kan kanske inte begära att de ska klara alla nya grejor, men att nya kanske borde göra det. Då gäller det att ha en plan i beredskap för hur kravet på mer utrustning ska matchas mot det faktum att en hel del gammalt rullar därute. Känns som att man inte gjort hemläxan från SL:s sida.

Sedan är inte Swebus förfarande försvarbart. Behöver man laddare köper man laddare. Dock har jag svårt att tro att SL skulle agerat om de känt till detta förfarande tidigare (kan det verkligen stämma att de inte gjorde det?). SL har väl aldrig agerat med kraft mot någon entreprenör.

Bussarna på bilden är ju Säffle New Look. Dom är väll årsmodell 2000 eller senare

Björn Forslund

#12
Kan all elektronik dra så mycket kräm att generatorn inte orkar hålla batterierna laddade? Eller är det dåliga batterier som borde bytts ut?
Om det hängs på så pass mycket förbrukare att generatorn inte klarar att försörja allt måste man sätta in större generator och batterier med mera kapacitet. Eller så är det dags att höja spänningen till typ 48V i systemet på framtida fordon?

Yujin Zhang

Citat från: Optimal skrivet 26 mars 2008, 21:42:45 PM
Som ex. Busslink Hornsbergs Maxci som står utomhus, har ju enbart rampkoppling, och iof så fungerar inte batteriladdaren i varje handske. Sen blåvagnarna, som har enbart luft, Dom startar hur lätt som helst på morgonen

Kanske för att blåvagnar står inne i hallen där det inte är minusgrader? (Är väl +10 eller +12 inne i röda rummet).

Niclas Wennerlid

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 mars 2008, 21:48:20 PM
Kan all elektronik dra så mycket kräm att generatorn inte orkar hålla batterierna laddade? Eller är det dåliga batterier som borde bytts ut?
Om det hängs på så pass mycket förbrukare att generatorn inte klarar att försörja allt måste man sätta in större generator och batterier med mera kapacitet. Eller så är det dags att höja spänningen till typ 48V i systemet på framtida fordon?


Största problemet är nog att batterierna blir utmattade i förtid eftersom många förare står vid ändhållplatserna med full belysning, värmefläktar, buss-pc, kameraövervakningen och dyl med avstängd motor. Sen startas bussen upp och batterierna laddas upp igen för att sedan göra om samma procedur igen.
Om denna procedur upprepas upp till 20 ggr om dagen kan man förstå att batterierna inte håller måttet ganska snart.

Precis som Lars skriver vill ju samtidigt bussägaren att bränsleekonomin skall sjunka, oftast genom mindre vikt på fordonet vilket gör att bla batterier od. inte specas upp till verklighetens krav utan bara hur det borde fungera i teorin.

//Niclas