Citat från: elliot skrivet 10 april 2024, 12:04:50 PMSå 54:an slutar alltså därmed trafikera fridhemsplan och blir bara en kort o nördig linje?Nej, 54:an ska gå Reimersholme-Västerbron-Fridhemsplan och sedan via Kungsholmsstrand till Hornsberg. Jag skulle gissa att den kör Fleminggatan och sedan ned till Kungsholmsstrand var 65:an kör ned idag (65:an får som nämnt ny ändhållplats vid Centralen).
Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 april 2024, 19:15:07 PMHmm...Det lär inte vara kapacitetsbrist i sig, men antalet sittplatser minskar kraftigt vartefter de nya tågen på Roslagsbanan tas i drift.
Nu låg väl inte T baneindragningarna i"huvudavtalet",så det är väl inget som hindrar att dessa återinförs?
Efter coronatiden har ju resandeantalet minskat ö h t överallt och med tågutökningarna senaste åren till Åkersberga lär alla komma med /Ulf
Citat från: Daniel L skrivet 21 december 2023, 21:38:44 PMJag försöker skaka liv i detta slumrande underforum. Vilken är egentligen Sveriges vackraste väg? E4 längs Vättern? Italienska vägen nära Båstad? Stekenjokkvägen?Varför kallas den"Italienska vägen"/Ulf
Citat från: 846 skrivet 09 april 2024, 16:43:19 PMTrafikförändringarna för innerstaden ska klubbas nästa vecka och gälla efter att sommartidtabellen övergår till den vanliga tidtabellen igen i augusti. Detta enligt uppgifter i media: https://www.mitti.se/nyheter/regionen-svanger-tva-bussar-i-innerstan-blir-kvar-6.3.214304.3f3b2e93e9
Om uppgifterna är sanna, vilket de väl rimligen är, så innebär det alltså bl.a. följande:
Linje 54 slutar gå till Hjorthagen och går istället Reimersholme - Hornsberg.
Linje 56 slutar att trafikera Stora Essingen och de hållplatser var 56:an är enda linje dras alltså in helt.
Linje 57 tar över 54:ans sträcka norr om Gamla stan och får ändhållplats i Hjorthagen. Detta innebär att inga innerstadslinjer överhuvudtaget kommer att trafikera Sveavägen i fortsättningen, d.v.s. hållplatserna från Sergels torg fram till Stadsbiblioteket dras in helt för lokalt resande. Resenärerna som rest med 57:an från Frösundavik till stan hänvisas till en buss som går till Hallonbergen istället (!?).
Linje 65 blir återigen en kortlinje och går endast Centralen - Skeppsholmen. Hållplatserna på Kungsholmsgatan dras därmed in helt då 54:an får ändrad rutt.
Linje 72 och linje 75 kommer endast att gå i rusningstrafik vardagar med totalt sex turer per förmiddag resp. eftermiddag. Resenärer mellan Norra Djurgårdsstan och Stureplan/Hötorget/Cityterminalen får därmed under merparten av dagen en restid som blir 2 - 3 ggr längre.
I övrigt blir det minskad turtäthet på många linjer, såväl stombussnätet som "vanliga" linjer. Linje 1 - 3 kommer t.ex. endast att gå var 20:e min i lågtrafik, 53:an kommer att gå var 20:e minut i mellantrafik och 55:an var 30:e min i mellantrafik för att nämna några linjer.