Nu kör KE:s bussar hela trafiken i Kungsbacka
Nobina kör inte längre i Kungsbacka
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Adminåtgärd: Rubrik förtydligad med hänvisning till regel # 15.
Vilket kanske beror på att KE:s ägs av Nobina :-)
Tur att jag var där då tidigare. Blir det någon förändring av reg. ägare och märkningen av bussarna?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Det enda som ändras är att de ändrar namn på Nobinas bussar i Kungsbacka till
KE:s bussar.
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Bor du där i Kungsbacka? I så fall får du gärna hålla koll på vad som händer.
Inget mer har hänt än att bussarna fått nya dekaler o förarna ny uniform.
3814 står fortfarande på Nobina. Måhända man tycker det är enklare med en organisation på plats än två.
Ja jag bor i Kungsbacka tror inte kommer hända något mer kommer en till buss till Kungsbacka en Volvo 8500 som extra buss vet inte exakt när den ska komma
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Numreras bussarna om eller behåller de Nobinanummer?
//Jonas
Enligt biluppgifter.se via merinfo.se har endast 4 av Scaniorna övergått i KE's ägo: 3813, 3818, 3820, 3935.
//Jonas
Det där är nog bara en pappersgrej i o m att de är inom koncernen.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Nu har fler Scanior bytt ägare formellt, har inte kollat om det är samtliga än.
//Jonas
Begriper inte varför bussarna byter "ägare"...
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Kan väl vara allt från att underlätta redovisningen till att man får bättre försäkringspremier och sånt?
Nu har jag kollat biluppgifter.se ordentligt, och alla Scania Citywide i Kungsbacka (3808-3822, 3935) har nu övergått till Karl Erik Elofsson Buss AB (KE's bussar). Övergångsdatum 220301 anges på alla.
//Jonas
Citat från: Bältes-Assar skrivet 05 april 2022, 20:40:35 PM
Kan väl vara allt från att underlätta redovisningen till att man får bättre försäkringspremier och sånt?
Det flyttades väl bussar i bilregistret mellan Nobina och Fridströms för trafiken de senare körde som UE i Norrtälje. Nu ägde inte Nobina det företaget så det är en skillnad mot detta exempel men antar bussarna ska höra till rätt företag för försäkringarna.
I bilregister står det om att fordonen brukas vilket innebär att de inte ägs. På senare år har detta inneburit att bussar som står skrivna på bilhandlare inte skrivs in i bilregister. Det hela är en förskjutning av en hel del jämfört med för cirka 70 år sedan. Ser man på t ex felparkeringsavgifter, användning av fordon så är det brukarna som står för det hela.
Vad gäller försäkring är jag inte helt säker. När det gäller sådan är det i princip ägaren som svarar för kasus,dvs olycksfall men jag antar att detta går att avtala bort. Svensk sakrätt är präglad av en lärobok som Östen Undén skrev tidigt. Han var expert på folkrätt och sakrätt och i sakrätten sattes brukandet över ägandet. Och även i dag är det svårt att se ägandet av ett fordon som något som står över brukandet. Undén blev med åren knuten till UD som folkrättsexpert och utrikesminister och några år emellan var han universitetskansler. Läroböckerna har givits ut i nya upplagor långt fram. För övrigt hör till brukandet även godtros förvärv.
Vad jag fö kan utläsa så ägs Nobina bussar av separata företag.
Fordonen måste vara registrerade på den som innehar trafiktillståndet, det har ju ingen betydelse när det gäller s.k undernummer (typ om bussen är registrerad på Nobina i Uppland eller Nobina i Sörmland eftersom det i grunden är samma företag) men i fallet i tråden är det ett annat företag i koncernen som har eget trafiktillstånd.