Buss-Snack
Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: VästSverige skrivet 31 januari 2022, 16:54:17 PM
-
Nån som vet vad dem nästa X linjer kommer heta och varför inte 100 heter X5.
-
Det jag menar är att varför 100 inte är en expresslinje.
-
Det står Express på 100-bussarna i alla fall.
-
Ok
-
Och bussarna har ju den nya expressbussmålningen med rosa framhörn.
Man anser kanske att linje 100 är ett så etablerat och expressbussmässigt nummer att det inte behövs något X.
-
Okej men jag undrar vad 1 Express kommer heta.
-
Västtrafik har i anbuden olika trafikkoncept, Områdesbuss, Metrobuss, Express och för linje 100 Regionexpress.
Områdesbuss är de vanliga i blå design, Metrobuss (eller stombuss) är bussarna med grön front (linje 16, 58 med flera) och Expressbuss är de nya X-linjerna med rosa front.
Regionexpress ingick inte i Expresskonceptet (X-linjer) och skulle ha lila front. Vid trafikstart har VT dock inte genomfört detta utan de fick också rosa front (men inte X-nummer).
- Kommande linje X5 är en ny linje som delvis tar över nuvarande Svart Express och skall gå Frölunda - Vallhamra. Linje 50 försvinner då på sträckan Frölunda - Brunnsparken.
- Kommande linje X6 är en ny linje som tar över nuvarande Röd Express och skall gå Lilla Varholmen - Landvetter.
- Kommande linje X76 är en ny linje som delvis tar över nuvarande linje 176 och skall gå Rannebergen - Lundby.
- Kommande linje X77 är en ny linje som delvis tar över nuvarande linje 177 och skall gå Lövgärdet - Volvo Torslanda.
- Kommande linje X90 är en ny linje som tar över nuvarande Lila Express och skall gå Torslanda - Mölndal.
-
Nu har det blivit två olika länkar om expressbussar !
Det finns ett teoretisk resonerande om vad det hela betyder. Man kan rita in detta och det handlar om att enbart vissa platser och inte alla utmed en väg kan åka med busslinjen.
Som jag skrivit tidigare är Västtrafik en sammanslagning av länshuvudmännen i Göteborg-och Bohus län, Älvsborgs län och Skaraborgs län. Därtill fanns ett kommunalförbund,Göteborgsregionens kommunalförbund som hade trafik GL /senare GLAB,samt länshuvudman i Halland som hade hand om trafik i Halland där Kungsbacka tillhör men även delar av Älvsborg och andra kommuner i Halland t ex delvis Varberg, ingick.
Att då jämföra expressbussar i de olika delarna med olika bakgrund kan helt enkelt inte göras. GL expresser fanns emellan Uddevalla och Varberg 1990-01-07 till cirka 1992-08-18 eller 19. Då Kungsbackapendeln började köra kördes röd x till Rävlanda även om den fortfarande på pappret fortfarande gick till Kungsbacka. Var inställd pga politiska problem.
I Skaraborg inrättades "Länspendel" och linje 1 gick emellan Karlsborg och Lidköping ordinarie riksvägar. Linje 200 gick Skövde-Lidköping och gjorde en visit i Varnhem. Detta anges ofta av Västtrafik att folk väljer att åka en snabbare busslinje. Min uppfattning är att det är andra delar som gör att folk väljer om det finns möjlighet att välja. Linje 300 drogs det in hållplatser med motivering att mer folk skulle välja åka buss. Men jag tror inte detta är något skäl. Jag märkte i alla fall inte detta. Även linje 330(430) skulle det dras in hållplatser men kommunen lyckades hindra detta.
Fn vill Västtrafik dra in Mollaryd och Torpåkra på delen Borås-Herrljunga med tåg. Det är lite resenärer men med tanke på att busslinjen drogs in så kan det inte vara svårt att köra tåg. Dock kostnad för att bygga ut plattformen.
Det kan vara bra att expresslinjen inom Göteborg. Det var 1974 som man började utreda och sedan genomföra även om det delvis inte var så mycket express. Flera nuvarande X-linjer härstammar därifrån. Sedan finns delar av GL express kvar på vissa delar t ex L Varholmen-Göteborg. Torslanda kommundel har fått en stor befolkningsökning och några personer har verkat för att bilda egen kommun. Jag tror det var ett misstag att inte fortsätta driva kollektiv i Kommunalförbundets regi. Den nuvarande taxekonstruktionen med en zon i närområdet är bra.
Men vad tror Ni om bilåkandet i framtiden. Att ha egna laddstolpar verkar bli dyrt. Även för kommunerna är detta dyrt. Sedan är väl dieselpriset lika högt för bussar som privatbilar. Jag minns hur folk jan 1974 gick över till att åka buss. Kommer folk att göra samma om några månader i år 2022 ?
-
Knallhatt
Tack men hur hitta du dem X linjerna har letat på Västtrafiks hemsida
-
Tack men hur hitta du dem X linjerna har letat på Västtrafiks hemsida
Dom är inte på VT hemsida än, det är en del i en pågående upphandling
-
Dom är inte på VT hemsida än, det är en del i en pågående upphandling
Vart hittar man upphandlingen?
-
Nån som vet nånting om stombusslinjer i Göteborg.
Eller nya busslinjer.
Eller nån som har förslag på nya busslinjer i Västra Götaland.
-
Det här expresslinjerna som jag vet än så länge som går på EL
• X1 Partile-Lindholmen-Torslanda
• X2 Gerrebacka-Operan-Billdal
• X3 Gråbo-Göteborg-Särö
• X4 Kungälv-Göteborg-Mölnlycke
• X5 Frölunda-Vallhamra
• X6 Lilla Varholmen-Landvetter
• X76 Rannebergen-Lundby
• X77 Lövgärdet-Volvo Torslanda
• X90 Torslanda-Mölndal
Undrar dock till exempel vad Stenungsund Express kommer få för X nummer
Västtrafik har i anbuden olika trafikkoncept, Områdesbuss, Metrobuss, Express och för linje 100 Regionexpress.
Områdesbuss är de vanliga i blå design, Metrobuss (eller stombuss) är bussarna med grön front (linje 16, 58 med flera) och Expressbuss är de nya X-linjerna med rosa front.
Regionexpress ingick inte i Expresskonceptet (X-linjer) och skulle ha lila front. Vid trafikstart har VT dock inte genomfört detta utan de fick också rosa front (men inte X-nummer).
- Kommande linje X5 är en ny linje som delvis tar över nuvarande Svart Express och skall gå Frölunda - Vallhamra. Linje 50 försvinner då på sträckan Frölunda - Brunnsparken.
- Kommande linje X6 är en ny linje som tar över nuvarande Röd Express och skall gå Lilla Varholmen - Landvetter.
- Kommande linje X76 är en ny linje som delvis tar över nuvarande linje 176 och skall gå Rannebergen - Lundby.
- Kommande linje X77 är en ny linje som delvis tar över nuvarande linje 177 och skall gå Lövgärdet - Volvo Torslanda.
- Kommande linje X90 är en ny linje som tar över nuvarande Lila Express och skall gå Torslanda - Mölndal.
-
Nu har det blivit två olika länkar om expressbussar !
Det finns ett teoretisk resonerande om vad det hela betyder. Man kan rita in detta och det handlar om att enbart vissa platser och inte alla utmed en väg kan åka med busslinjen.
Som jag skrivit tidigare är Västtrafik en sammanslagning av länshuvudmännen i Göteborg-och Bohus län, Älvsborgs län och Skaraborgs län. Därtill fanns ett kommunalförbund,Göteborgsregionens kommunalförbund som hade trafik GL /senare GLAB,samt länshuvudman i Halland som hade hand om trafik i Halland där Kungsbacka tillhör men även delar av Älvsborg och andra kommuner i Halland t ex delvis Varberg, ingick.
Att då jämföra expressbussar i de olika delarna med olika bakgrund kan helt enkelt inte göras. GL expresser fanns emellan Uddevalla och Varberg 1990-01-07 till cirka 1992-08-18 eller 19. Då Kungsbackapendeln började köra kördes röd x till Rävlanda även om den fortfarande på pappret fortfarande gick till Kungsbacka. Var inställd pga politiska problem.
I Skaraborg inrättades "Länspendel" och linje 1 gick emellan Karlsborg och Lidköping ordinarie riksvägar. Linje 200 gick Skövde-Lidköping och gjorde en visit i Varnhem. Detta anges ofta av Västtrafik att folk väljer att åka en snabbare busslinje. Min uppfattning är att det är andra delar som gör att folk väljer om det finns möjlighet att välja. Linje 300 drogs det in hållplatser med motivering att mer folk skulle välja åka buss. Men jag tror inte detta är något skäl. Jag märkte i alla fall inte detta. Även linje 330(430) skulle det dras in hållplatser men kommunen lyckades hindra detta.
Fn vill Västtrafik dra in Mollaryd och Torpåkra på delen Borås-Herrljunga med tåg. Det är lite resenärer men med tanke på att busslinjen drogs in så kan det inte vara svårt att köra tåg. Dock kostnad för att bygga ut plattformen.
Det kan vara bra att expresslinjen inom Göteborg. Det var 1974 som man började utreda och sedan genomföra även om det delvis inte var så mycket express. Flera nuvarande X-linjer härstammar därifrån. Sedan finns delar av GL express kvar på vissa delar t ex L Varholmen-Göteborg. Torslanda kommundel har fått en stor befolkningsökning och några personer har verkat för att bilda egen kommun. Jag tror det var ett misstag att inte fortsätta driva kollektiv i Kommunalförbundets regi. Den nuvarande taxekonstruktionen med en zon i närområdet är bra.
Men vad tror Ni om bilåkandet i framtiden. Att ha egna laddstolpar verkar bli dyrt. Även för kommunerna är detta dyrt. Sedan är väl dieselpriset lika högt för bussar som privatbilar. Jag minns hur folk jan 1974 gick över till att åka buss. Kommer folk att göra samma om några månader i år 2022 ?
Tack för ditt långa inlägg det kanske kommer hända att många åker buss.
-
Kommer en del ändringar 2023 men har dem inte tillgängliga nu
-
Det här expresslinjerna som jag vet än så länge som går på EL
Om du med detta menar att det är elektriska bussar så är det fel.
X1 till X4 körs med MAN boggibuss som drivs med biogas.
Även på de övriga linjerna är kravet biogas eller biodiesel (RME/HVO).
Linje 100 körs på biodiesel (RME/HVO).
-
Okej
-
Om du med detta menar att det är elektriska bussar så är det fel.
X1 till X4 körs med MAN boggibuss som drivs med biogas.
Även på de övriga linjerna är kravet biogas eller biodiesel (RME/HVO).
Linje 100 körs på biodiesel (RME/HVO).
Okej det står electric på bussarna.
Vet du nånting om vad som kommer hända med till exempel Stenungsund Express
-
Det står inte "electric" på MAN-bussarna som går på X1-4, däremot står det "express".
-
Okej det står electric på bussarna.
Det står electric på ledbussarna som kör i Partille, Mölndal och Frölunda (dock ej linje 16 & 50).
-
Hej
I juni 2023 kommer linje 25 kortas och bara gå till Mölndal, inte till Balltorp.
Linje 17 och 16X är orörda.
Linje 19 försvinner på sträckan Brunnsparken - Fredriksdal.
Linje 18 kommer gå till Backa - Kallebäck och linje 50 läggs ner.
-
Det står electric på ledbussarna som kör i Partille, Mölndal och Frölunda (dock ej linje 16 & 50).
Okej
-
Vilken linje på den sträckan för 19 Fredriksdal-Centrum kommer ersätta linjen?
Vart hittar du dessa linje ändringar?
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
-
Linjesträckningen City-Fredriksdal återgår till linje 60 fr o m 2023. Det innebär att Masthugget ersätts genom linjerna 61 och 63 som planeringen ser ut. Men i det avseendet kan nog ett antal protester så småningom infinna sig!
-
Vad kommer hända med linje 19 mot Backa?
Och var hittar du informationen om linjer i Västra Götaland?
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
-
Iom L18 flyttar till kallebäck så gissar jag L19 tar över avenyn o pilbågsgatan
-
Linjesträckningen City-Fredriksdal återgår till linje 60 fr o m 2023. Det innebär att Masthugget ersätts genom linjerna 61 och 63 som planeringen ser ut. Men i det avseendet kan nog ett antal protester så småningom infinna sig!
Hmm, tänker man fortsätta köra med kortbussar på linje 60 då? Kommer definitivt inte att räcka.
-
Iom L18 flyttar till kallebäck så gissar jag L19 tar över avenyn o pilbågsgatan
Nej, sträckan till Pilbågsgatan (Fredriksdal) anses inte vara av ”stombusstandard”.
Det pågår diskussioner om linje 18 och 19.
-
Rubriken vet jag inte om dem passar men jag skriver in och hänvisar till ett pressmeddelande från Västtrafik:
https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/presstjanst/pressmeddelande/3315440/
De länge omtalade och efterlängtade sommarbiljetten verkar komma. Vi som har ett kort med område C kommer vi få åka i A och B då eller måste vi köpa komplettering ?
-
Sören vi som har kort för Zon C kommer vad jag förstår även i framtiden betala Zon A och B själva..
-
Nej, sträckan till Pilbågsgatan (Fredriksdal) anses inte vara av ”stombusstandard”.
Det pågår diskussioner om linje 18 och 19.
Okej
Antar 19 läggs ner eftersom den går samma sträckning som linje 18
Det räcker med ett inlägg (plus citat) för att svara. Gör inte en nytt inlägg (med citat) för varje mening. // Admin
-
Tråkigt att det inte finns Tryckta Tidtabeller samlade på Västtrafiks tidtabeller
-
Du kan beställa här:
https://vasttrafik.shop.infab.io/bestall
-
Inga tryckta tyvärr det är utskrivna dem sluta med tryckta 2020
-
Skillnaden i kvalitet mellan en modern skrivare av bättre kvalitet, och en tryckpress, är inte så stor idag. Skillnaden har definitivt ingen påverkan på användbarheten av tidtabellen. Med de små upplagor som förbrukas av tidtabellerna är det knappast en försvarbar merkostnad med klassisk tryckteknik istället för print-on-demand.
-
Man hade bara minskat lita så att endast dem som beställer tidtabeller får så det kan ta 7-10 dagar
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
-
Nej, sträckan till Pilbågsgatan (Fredriksdal) anses inte vara av ”stombusstandard”.
Det pågår diskussioner om linje 18 och 19.
Jag menade aldrig den delen utan att L19 tar över dagens sträcka över avenyn o Johanneberg till Pilgågsgatan, o aldrig delen ner till Sörgårdskolan
-
Linjesträckningen City-Fredriksdal återgår till linje 60 fr o m 2023. Det innebär att Masthugget ersätts genom linjerna 61 och 63 som planeringen ser ut. Men i det avseendet kan nog ett antal protester så småningom infinna sig!
Spännande! När du nämner protester, planeras inte någon av dessa linjer att gå lika centralt, utan vända vid Stenpiren exempelvis?
-
Som den ursprungliga planeringen såg ut i samband med upphandlingen av trafikavtalen TÅ21 och TÅ22 innebär förändringen av linje 60 att såväl Lunden som Masthugget förlorar direktförbindelsen västerut respektive österut i nämnd ordning. För Masthugget blir förändringen mest kännbar eftersom byte kommer att krävas för resa till Brunnsparken/Centralen och vidare österut. För Lunden gäller att byte krävs för resa till Stenpiren/Järntorget och vidare västerut.
Men, Västtrafiks ekonomiska bekymmer till följd av Coronapandemin jämte stora intäktsförluster där det statliga stödet inte täcker fullt ut, kan förstås innebära förändringar med utgångspunkt från ursprunglig planering.
-
Vart hittar ni ändringarna skulle varit bra att veta.
Men föresten vad kommer hända med Johanneberg ska den tas över av linje 40 skulle varit roligt om det var så har linjekarta från 94.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
-
Föresten vad kommer hända med tillexempel Stenungsund Express och Tjörn Express
-
Trafikstart på StenungsundExpress och TjörnExpress var i juni 2016.
Kontraktet är på åtta år plus två optionsår.
Utan optionsår går kontraktet ut i juni 2023, löses optionsåren ut går kontraktet ut i juni 2025.
En ny upphandling kommer preliminärt under hösten 2024 om optionerna löses ut.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
-
Jag menar kommer dem få X nummer?
Men kan du skriva vart du hittar upphandlingar hittar dem inte här i allafall https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/upphandlingar/
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
-
Men föresten vad kommer hända med Johanneberg ska den tas över av linje 40 skulle varit roligt om det var så har linjekarta från 94.
I upphandlingsunderlaget är det linje 60 som skall trafikera Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Valand - Johanneberg - Pilbågsgatan - Fredriksdal från 2023.
Genomgående är att man vill minska trafiken i Brunnsparken, områdesbussar (som linje 60) lyfts bort.
- Linje 60 trafikerar Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Järntorget - Masthugget (till juni 2023).
- Linje 60 trafikerar Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Valand - Johanneberg - Pilbågsgatan - Fredriksdal (från juni 2023).
- Linje 61 trafikerar Masthugget - Järntorget - Stenpiren - Domkyrkan - Gibraltargatan - Korsvägen - Scandinavium
- Linje 63 trafikerar Djurgårdsplatsen - Linnéplatsen - Pilgårdsgatan - Korsvägen - Scandinavium.
Linjerna skall trafikeras med normalbuss (helelektriska fordon).
Sedan vad som faktiskt startar är en annan sak... :)
-
Jag menar kommer dem få X nummer?
Men kan du skriva vart du hittar upphandlingar hittar dem inte här i allafall https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/upphandlingar/
Bra fråga, för tidigt att säga.
Men troligen blir det så.
Upphandlingar kan du hitta här...
https://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/svenskkollektivtrafik/dokument/fakta/branschfakta/upphandlingsschema-2018-2024.pdf (https://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/svenskkollektivtrafik/dokument/fakta/branschfakta/upphandlingsschema-2018-2024.pdf)
-
I upphandlingsunderlaget är det linje 60 som skall trafikera Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Valand - Johanneberg - Pilbågsgatan - Fredriksdal från 2023.
Genomgående är att man vill minska trafiken i Brunnsparken, områdesbussar (som linje 60) lyfts bort.
- Linje 60 trafikerar Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Järntorget - Masthugget (till juni 2023).
- Linje 60 trafikerar Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Valand - Johanneberg - Pilbågsgatan - Fredriksdal (från juni 2023).
- Linje 61 trafikerar Masthugget - Järntorget - Stenpiren - Domkyrkan - Gibraltargatan - Korsvägen - Scandinavium
- Linje 63 trafikerar Djurgårdsplatsen - Linnéplatsen - Pilgårdsgatan - Korsvägen - Scandinavium.
Linjerna skall trafikeras med normalbuss (helelektriska fordon).
Sedan vad som faktiskt startar är en annan sak... :)
Konstigt att dem går till Scandinavium hade kunnat gå till Mölndal eller nån annan hållplats i Göteborg
-
Bra fråga, för tidigt att säga.
Men troligen blir det så.
Upphandlingar kan du hitta här...
https://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/svenskkollektivtrafik/dokument/fakta/branschfakta/upphandlingsschema-2018-2024.pdf (https://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/svenskkollektivtrafik/dokument/fakta/branschfakta/upphandlingsschema-2018-2024.pdf)
Jag menar sträckningar för dem ny västtrafiklinjerna och ändringar och linjer som ska läggas ner.
-
I upphandlingsunderlaget är det linje 60 som skall trafikera Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Valand - Johanneberg - Pilbågsgatan - Fredriksdal från 2023.
Genomgående är att man vill minska trafiken i Brunnsparken, områdesbussar (som linje 60) lyfts bort.
- Linje 60 trafikerar Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Järntorget - Masthugget (till juni 2023).
- Linje 60 trafikerar Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Valand - Johanneberg - Pilbågsgatan - Fredriksdal (från juni 2023).
- Linje 61 trafikerar Masthugget - Järntorget - Stenpiren - Domkyrkan - Gibraltargatan - Korsvägen - Scandinavium
- Linje 63 trafikerar Djurgårdsplatsen - Linnéplatsen - Pilgårdsgatan - Korsvägen - Scandinavium.
Linjerna skall trafikeras med normalbuss (helelektriska fordon).
Sedan vad som faktiskt startar är en annan sak... :)
Pilbågsgatan ligger i Johanneberg
-
Det här är expressbusslinjer kommande och nuvarande kommer skriva en om Stombussar i Göteborg.
• X1 Partile-Lindholmen-Torslanda
• X2 Gerrebacka-Operan-Billdal
• X3 Gråbo-Göteborg-Särö
• X4 Kungälv-Göteborg-Mölnlycke
• X5 Frölunda-Vallhamra
• X6 Lilla Varholmen-Landvetter
• X76 Rannebergen-Lundby
• X77 Lövgärdet-Volvo Torslanda
• X90 Torslanda-Mölndal
-
Västtrafik har i anbuden olika trafikkoncept, Områdesbuss, Metrobuss, Express och för linje 100 Regionexpress.
Områdesbuss är de vanliga i blå design, Metrobuss (eller stombuss) är bussarna med grön front (linje 16, 58 med flera) och Expressbuss är de nya X-linjerna med rosa front.
Regionexpress ingick inte i Expresskonceptet (X-linjer) och skulle ha lila front. Vid trafikstart har VT dock inte genomfört detta utan de fick också rosa front (men inte X-nummer).
Kommande linje X5 är en ny linje som delvis tar över nuvarande Svart Express och skall gå Frölunda - Vallhamra. Linje 50 försvinner då på sträckan Frölunda - Brunnsparken.
Kommande linje X6 är en ny linje som tar över nuvarande Röd Express och skall gå Lilla Varholmen - Landvetter.
Kommande linje X76 är en ny linje som delvis tar över nuvarande linje 176 och skall gå Rannebergen - Lundby.
Kommande linje X77 är en ny linje som delvis tar över nuvarande linje 177 och skall gå Lövgärdet - Volvo Torslanda.
Kommande linje X90 är en ny linje som tar över nuvarande Lila Express och skall gå Torslanda - Mölndal.
Nu har det blivit två olika länkar om expressbussar !
Det finns ett teoretisk resonerande om vad det hela betyder. Man kan rita in detta och det handlar om att enbart vissa platser och inte alla utmed en väg kan åka med busslinjen.
Som jag skrivit tidigare är Västtrafik en sammanslagning av länshuvudmännen i Göteborg-och Bohus län, Älvsborgs län och Skaraborgs län. Därtill fanns ett kommunalförbund,Göteborgsregionens kommunalförbund som hade trafik GL /senare GLAB,samt länshuvudman i Halland som hade hand om trafik i Halland där Kungsbacka tillhör men även delar av Älvsborg och andra kommuner i Halland t ex delvis Varberg, ingick.
Att då jämföra expressbussar i de olika delarna med olika bakgrund kan helt enkelt inte göras. GL expresser fanns emellan Uddevalla och Varberg 1990-01-07 till cirka 1992-08-18 eller 19. Då Kungsbackapendeln började köra kördes röd x till Rävlanda även om den fortfarande på pappret fortfarande gick till Kungsbacka. Var inställd pga politiska problem.
I Skaraborg inrättades "Länspendel" och linje 1 gick emellan Karlsborg och Lidköping ordinarie riksvägar. Linje 200 gick Skövde-Lidköping och gjorde en visit i Varnhem. Detta anges ofta av Västtrafik att folk väljer att åka en snabbare busslinje. Min uppfattning är att det är andra delar som gör att folk väljer om det finns möjlighet att välja. Linje 300 drogs det in hållplatser med motivering att mer folk skulle välja åka buss. Men jag tror inte detta är något skäl. Jag märkte i alla fall inte detta. Även linje 330(430) skulle det dras in hållplatser men kommunen lyckades hindra detta.
Fn vill Västtrafik dra in Mollaryd och Torpåkra på delen Borås-Herrljunga med tåg. Det är lite resenärer men med tanke på att busslinjen drogs in så kan det inte vara svårt att köra tåg. Dock kostnad för att bygga ut plattformen.
Det kan vara bra att expresslinjen inom Göteborg. Det var 1974 som man började utreda och sedan genomföra även om det delvis inte var så mycket express. Flera nuvarande X-linjer härstammar därifrån. Sedan finns delar av GL express kvar på vissa delar t ex L Varholmen-Göteborg. Torslanda kommundel har fått en stor befolkningsökning och några personer har verkat för att bilda egen kommun. Jag tror det var ett misstag att inte fortsätta driva kollektiv i Kommunalförbundets regi. Den nuvarande taxekonstruktionen med en zon i närområdet är bra.
Men vad tror Ni om bilåkandet i framtiden. Att ha egna laddstolpar verkar bli dyrt. Även för kommunerna är detta dyrt. Sedan är väl dieselpriset lika högt för bussar som privatbilar. Jag minns hur folk jan 1974 gick över till att åka buss. Kommer folk att göra samma om några månader i år 2022 ?
Det här är lite från ämnet Expressbussar i Västra Götaland
-
På förekommen anledning så påminner vi om vad som bl.a. står i regel # 9 och som nu lett till flera korrigeringar enbart i denna tråd!
"Att på ren slentrian hela tiden gå via citatfunktionen (och att samma bilder och text kanske visas om och om igen i en tråd) är inte lyckat. Citering kräver en viss eftertanke, väldigt ofta är det bara en enstaka bild eller en enskild del av ett inlägg som behöver citeras för ev. kommentar."
Det blir ganska jobbigt efter ett tag att sitta och scrolla igenom samma inlägg flera gånger och det gör det även att det blir allmänt svårläst. Om man verkligen måste citera något så ta ut just det, men inte all text etc.
// Admin
-
Ett av skälen till att förändra linje 60 är bl a behovet av ledbussar. Det innebär att linje 60 fr o m 2023 kommer att köras med ledbussar samtidigt som viss justering av turutbudet är tänkt.
-
I upphandlingsunderlaget är det linje 60 som skall trafikera Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Valand - Johanneberg - Pilbågsgatan - Fredriksdal från 2023.
Gick inte 60 så tidigare? Innan 60 ändrades till Masthugget var det linje 85 som gick dit upp, minns inte var på Hisingen 85 vände då. Backaplan?
Genomgående är att man vill minska trafiken i Brunnsparken, områdesbussar (som linje 60) lyfts bort.
Tycket inte man gjort annat än att plocka bort bussar därifrån. Är ju ingenting nu mot tidigare, På 90-talet levde platsen upp med alla linje som då gick där.
- Linje 60 trafikerar Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Järntorget - Masthugget (till juni 2023).
Blir det linje 85 tillbaka dit upp sen?
-
Linje 85 hade sträckningen Masthugget-Backatorp (Körkarlens Gata) som då antingen gick via Litteraturgatan eller industriområdet (varannan tur).
Det blir linje nya 61 som kommer att gå till Masthugget så 85:an kommer inte tillbaka igen.
-
Hade varit bra med en stor linjekarta över Göteborgs Kommun,Mölndals Kommun och Partile Kommun och Mölnlycke
Med stombussar och expressbussar även spårvagnar.
Dem hade det förut.
Och ha Tryckta Tidtabeller igen.
-
Tja, du får väl höra av dig till Västtrafik med dina önskemål.
-
Finns nog inte något sätt att försvara tryck kostnaden för de för en så liten upplaga känns det som
-
Bristen på linjekartor instämmer jag däremot helt i. Stora delar av Västtrafiks områden saknar ju helt linjekartor, och det finns väl inga riktiga geografiska kartor som visar var linjerna faktiskt går, bara schematiska?
Visst finns det en karta i reseplaneraren, men den går ju bara att använda för att se hur en specifik resa går, inte för att få en överblick över linjenätet i mer glestrafikerade områden.
Linjekartor tycker jag dessutom finns större anledning att trycka. Det är mycket billigare att trycka enkla vikblad jämfört med tidtabellshäften, samtidigt som de är nästan omöjliga att läsa på en telefonskärm när man är ute i trafiken.
-
Tycker faktiskt bättre att skaffa mer linjekartor än att ha Tryckta Tidtabeller igen.
Föresten varför har västtrafiks tidtabeller på hemsidan ingen färg längre.
-
Den gamla layouten ansågs inte vara tillräckligt läsbar för synskadade.
-
....inte läsbar för synskadade.
Nähä! Om inte dom kan läsa den så skall ta mig f-n ingen annan heller få läsa den!!!
Rätt skall vara rätt!
-
Vet inte om du missuppfattat något Pegee eller om det var ett skämt. men det är ju vid sådana tillfällen det annars är bra med en smiley eller så.
Tidtabellerna finns ju i övrigt kvar, det är bara färgen som tagits bort. Det enda är att det inte är lika färgglatt som tidigare. Att folk med synnedsättningar mm. har lättare att läsa svart text på vit botten (och slippa diverse färger i övrigt) har helt enkelt med kontrastverkan att göra. Speciellt när vi pratar om text på olika former av ljusstrålande skärmar.
-
Okej man kunde också ha en färgad version
-
Varför då, räcker väl med en? Att ha två stycken i princip likadana tidtabeller, om än att den ena har lite mera färger, skulle sannolikt att riskera att förvirra folk i onödan.
-
Nu börjar det bli konstigt, är det inte bättre du ställer dina frågor direkt till Västtrafik, VästSverige?
-
Beklagar att jag var otydlig.
Det var givetvis en ironi!
-
Jo, jag utgick från det. ;)
-
Vet inte om du missuppfattat något Pegee eller om det var ett skämt. men det är ju vid sådana tillfällen det annars är bra med en smiley eller så.
Tidtabellerna finns ju i övrigt kvar, det är bara färgen som tagits bort. Det enda är att det inte är lika färgglatt som tidigare. Att folk med synnedsättningar mm. har lättare att läsa svart text på vit botten (och slippa diverse färger i övrigt) har helt enkelt med kontrastverkan att göra. Speciellt när vi pratar om text på olika former av ljusstrålande skärmar.
Nu har jag inte någon synnedsättning, men för att öka läsbarheten skulle jag tro att det bästa också hade varit att se över layout och typsnitt i tidtabellerna. För att förtydliga tror jag att det hade varit bra om man tydligare såg att det t.ex är Lördagstabell eller Sön-helgdagstabell, innan markerades detta ( förutom att det givetvis stod vad det var för typ av tabell) med olika skalor i blått, detta har nu bara omvandlats till att bli olika skalor från svart till två varianter av grått. Västtrafik säger att det är för att öka läsbarheten för den med synnedsättning man gjort ändringen och den tanken är ju bra, men även att det, högst troligen, blir avsevärt mycket billigare med tryck i svart-vitt har säkert också spelat in ( även om man inte anger detta som orsak..) .
-
Nu trycker de väl som sagt inte några tabeller längre... är väl knappt någon THM som gör längre. Frågan blir dock ganska akademisk här här på forumet så har man undringar om varför Västtrafik gör somligt och önskningar mm. så är det nog bättre att ta kontrakt med dem direkt. Här på Snacket så kan vi mest bara spekulera, men inte påverka något.
-
- Kommande linje X5 är en ny linje som delvis tar över nuvarande Svart Express och skall gå Frölunda - Vallhamra. Linje 50 försvinner då på sträckan Frölunda - Brunnsparken.
- Kommande linje X6 är en ny linje som tar över nuvarande Röd Express och skall gå Lilla Varholmen - Landvetter.
- Kommande linje X76 är en ny linje som delvis tar över nuvarande linje 176 och skall gå Rannebergen - Lundby.
- Kommande linje X77 är en ny linje som delvis tar över nuvarande linje 177 och skall gå Lövgärdet - Volvo Torslanda.
- Kommande linje X90 är en ny linje som tar över nuvarande Lila Express och skall gå Torslanda - Mölndal.
-
50 läggs ner och Kallebäck ersätts av linje 18
Brunnsparken-Johanneberg-Fredrikssdal tas över av linje 60
Jag tror linje 19 läggs ner
-
Knallhatt kommer linje X76 och X77 stanna vid Angered Centrum?
-
Om ni vill fråga västtrafik någonting så kan man fråga här:
https://www.vasttrafik.se/kundservice/fragor-och-synpunkter/
-
X5, Järnvågen - Heden - Polhemsplatsen - Svingeln?
-
Linjen kommer nog gå Vallhamra-Svingeln-Stenpiren-Järnvågen-Frölunda man kan bara spekulera nu.
-
X5, Järnvågen - Heden - Polhemsplatsen - Svingeln?
Enligt underlaget:
Linje X5 Frölunda - Vallhamra
Frölunda Torg - Beryllgatan - Järntorget – Heden – Polhemsplatsen - Östra Sjukhuset – Vallhamra. På sikt ska linjen kortas till Östra sjukhuset.
Linjens körväg genom City kommer att behöva anpassas, men så snart det är möjligt är planen att X5 ska trafikera mellan Järntorget och Polhemsplatsen via Allén och hållplats Heden.
Vid trafikstart via Stenpiren - Brunnsparken - Centralstationen - Svingeln till Östra Sjukhuset men på sikt via Allén och hållplats Heden mellan Järntorget och Polhemsplatsen.
-
...kommer linje X76 och X77 stanna vid Angered Centrum?
Nej det är inte tänkt så.
Linje X76 Rannebergen - Lundby
Rannebergen Centrum – Fjällsyran – Trädgårdsgärdet – Klareberg - Hjalmar Brantingsplstsen – Ramberget - Eketrägatan.
Linje X77 Lövgärdet - Volvo Torslanda
Persiljegatan - Lövgärdet centrum – Timjansgatan – Klareberg - Hjalmar Brantingsplatsen - Volvo Torslanda TK - Volvo Torslanda PVH.
-
Brunnsparken-Johanneberg-Fredrikssdal tas över av linje 60
Jag tror linje 19 läggs ner
Det är klart med att linje 18 skall gå mellan Backa - Brunnsparken - Kallebäck. Det var en del i upphandlingen.
Linje 19 kommer inte läggas ner. Diskussioner om linjesträckningen pågår. Det som är klart är att den försvinner på sträckan Brunnsparken - Fredriksdal
-
Nej det är inte tänkt så.
Linje X76 Rannebergen - Lundby
Rannebergen Centrum – Fjällsyran – Trädgårdsgärdet – Klareberg - Hjalmar Brantingsplstsen – Ramberget - Eketrägatan.
Linje X77 Lövgärdet - Volvo Torslanda
Persiljegatan - Lövgärdet centrum – Timjansgatan – Klareberg - Hjalmar Brantingsplatsen - Volvo Torslanda TK - Volvo Torslanda PVH.
Okej vilken färg kommer dem ha på linjekartan.
Hade dem inte gått lite mer Centralt än Hjalmar Brantingsplatsen.
-
Det är klart med att linje 18 skall gå mellan Backa - Brunnsparken - Kallebäck. Det var en del i upphandlingen.
Linje 19 kommer inte läggas ner. Diskussioner om linjesträckningen pågår. Det som är klart är att den försvinner på sträckan Brunnsparken - Fredriksdal
Skriv om du hittar mer information.
Vart hittar du all information?
Du skrev tidigare att 25 bara kommer gå till Mölndals Innerstad.
Vad kommer hända med Mölndals Innerstad-Ålegården den kan tas över av 760.
Alternativ sträckning 760:
760 Mölndal Station-Peppards Torg-Ålegården-Kållered Köpstad-Lindome Station
-
Det är klart med att linje 18 skall gå mellan Backa - Brunnsparken - Kallebäck. Det var en del i upphandlingen.
Linje 19 kommer inte läggas ner. Diskussioner om linjesträckningen pågår. Det som är klart är att den försvinner på sträckan Brunnsparken - Fredriksdal
Vad jag uppfattat det som skall L19 ersätta L45
-
Okej vad kommer hända med 19 i söder kommer den gå via Brunnsparken till Marklandsgatan
-
Nej vad jag förstått det som ett rakt byte.
-
Undrar varför linje 25 förkortas till Mölndal Innerstad.
-
Ett antal trådar med frågor mm. som till stor del rör samma sak och/eller är nästan identiska har har slagits ihop till denna. När frågorna är mera allmänna på detta vis så försök hålla dem i en tråd istället för att skapa flera nya på nästintill samma tema.
Som påpekats innan städningen så hanterar inte Bussnack (som ju då är Svenska omnibusföreningens forum) inte heller spårvägar på det viset utan vill man prata detaljfrågor gällande Västrafiks spårtrafik så är Spårvägssällskapets forum (https://forum.sparvagssallskapet.se/) resp. SJK:s Postvagnen (https://postvagnen.com/sjk-forum/) mera lämpliga platser.
// Moderatorn
-
Kommer det komma fler X linjer.
Här är dom vi vet:
X1 X2 X3 X4 X5 X6 X76 X77 X90
Undrar om det kommer fler stombusslinjer.
-
Vad jag uppfattat det som skall L19 ersätta L45
Linje 45 var inte med i Hisingsupphandlingen. Så det diskuteras att linje 19 skall ersätta linje 45 från Hjalmar Brantingsplatsen via Lindholmen - Eriksberg till Marklandsgatan.
-
Vad kommer hända med Mölndals Innerstad-Ålegården den kan tas över av 760.
Det förs diskussioner om hur Balltorp skall trafikeras. Det byggs väldigt mycket i det området och väster om Balltorp. Det kommer troligen bliven ny linje dit.
-
Undrar om det kommer fler stombusslinjer.
Linje 16, 50 och 58 är stombusslinjer.
Vid trafikstarten 2022 av centrum och Angeredspaketet tillkommer linje 16x, 17 och 25 som stombuss.
Vid trafikstarten 2023 av Hisingen tillkommer linje 18 och 19 som stombuss samtidigt som linje 58 blir linje 21 och linje 50 läggs ner.
-
Linje 45 var inte med i Hisingsupphandlingen. Så det diskuteras att linje 19 skall ersätta linje 45 från Hjalmar Brantingsplatsen via Lindholmen - Eriksberg till Marklandsgatan.
Då är det ju i stort sätt bara ett nummerbyte från 45 till 19, och linje 18 får ensam ta alla resenärer mellan centrum och Backa. Kommer definitivt inte att fungera om man inte fördubblar turtätheten, men då får man å andra sidan ett väldigt överutbud till Kallebäck. Detta känns verkligen inte genomtänkt.
-
Linje 16, 50 och 58 är stombusslinjer.
Vid trafikstarten 2022 av centrum och Angeredspaketet tillkommer linje 16x, 17 och 25 som stombuss.
Vid trafikstarten 2023 av Hisingen tillkommer linje 18 och 19 som stombuss samtidigt som linje 58 blir linje 21 och linje 50 läggs ner.
Till 58 hade man kunnat använda 15 istället för 21
Varför finns inte 16X med på linjekartan
-
Vid trafikstarten 2022 av centrum och Angeredspaketet tillkommer linje 16x, 17 och 25 som stombuss.
Var Angered ute på upphandling med start nu? Trodde det låg längre fram i tiden. Vem tar Angered då?
-
Nobina tar över Angeredsavtalet
-
men då får man å andra sidan ett väldigt överutbud till Kallebäck.
Du har 5 minuterstrafik idag till Kallebäck i rusningen och man bygger kraftigt på gamla Arla-tomten. Totalt skall det bli cirka 1800 nya lägenheter.
-
Vart hittar ni all information på nya linjer i Göteborg eller ändringar
-
Kontakta Västtrafik och sök information där.
-
Man måste skilja på redan beslutade linjeförändringar,föreslagna linjeändringar (som har förelagts styrelsen) och rena utredningsförslag.
De senare kan inte publiceras. Det som förelagts en styrelse men inte gått igenom kanske kan publiceras men kan inte tas för beslutade.
Ibland har jag förstått dåligt vad som frågats om, trots att jag är kunnig om en hel del i västra delen av Götaland.
Rent teoretisk har man en samlingspunkt i en tätort -stad-köping eller vad man nu kallar en kommun. Hur reser folk inom denna. Man kan göra en lite reseundersökning. Så kan man sätta ihop olika noder så det blir en lämplig linje. Linje 64 i Göteborg infördes 1974 och gick då Kallebäck-NE platsen. Senare ihopslagen men en linje Marklandsgatan till Göteborg centrum Brunnsparken. Så i flera år kördes Kallebäck-Marklandsgatan även om de flesta påassagerarna steg av vid Brunnsparkeln. Sedan ändrades till linje 50 delen Kallebäck-Brunnsparken och sedan linje 19 Brunnsparkeln-Västra Frölunda-Frölunda Torg. Vad jag kan förstå är det fortfarande denna linje som körs. Det fanns en linje 56 Drottningtorget-Utby och som blev linje 58 tillFrölunda Torg. Sedan en linje 34 Björkekärr-Centrum-Tuve och tidigare körd Björkekärr-Frölunda Torg. Linjenätet är inte givet.
Önskemål finns om snabbare transporter och om man inför vissa sträckor utan uppehåll kan linje snabbas upp.
Man får dock inte ta bort hållplatser som i vissa fall gjorts utanför Göteborg-t ex linje 300 som körs direkt med få uppehåll. 2006 på sommaren ändrad till minskad antal uppehåll (utom Hyssna-Björlanda) och linje 330 som hade kvar hållplaster. För något år uppsnabbad med ett antal hållplatser slopade. Förslaget till tidtabell hade ännu fler indragna hållplatser. Orsak till problem med tidtabeller kan vara okunniga personer som planerar till chefer som läst att man kan dra in hållplatser. Exempel är linje 1 Karlsborg-Lidköping ,sk länspendel. Körs även av linje 400 Karlsborg-Skövde och linje 200 Skövde-Lidköping. Den senare går in i Varnhem. Då har angivits att folk vill åka snabbare på andra ställen och man drog in hållplatser. Det är viktigt att folk kan åka buss och speciellt då inte få indragna hållplatser.
Vad jag kan förstå görs det inte så omfattande trafikförsörjningsplaner sedan regionerna/(landstingen) tagit över länshuvudmännen (LHM)
Min uppfattning i dag blir nog att man måste prioritera att stanna på fler hållplatser och möjligen dra in en del turer. Det kan inte vara motiverat att ha omfattande antal turer mitt på dagen ,när antalet resande är få. Miljödiesel är troligen snart uppe i 30 kr per liter.
-
Till 58 hade man kunnat använda 15 istället för 21
Varför finns inte 16X med på linjekartan
Vill minnas man flyttade L 20 o 24 till 30 serien för o frigöra 20 serien till stombussar o 15-19 för framtida spårvagns linjer men vet inte hur det går med detta
-
Hela 20-serien är frigjord från Hisingslinjer (åtminstone i upphandlingen) och linjerna ligger istället på 30- och 40-serien.
-
22.23 o 27 har jag inte sett omnumrering för än iaf
-
Vad hände med 26 man hade kunnat sätta ihop den med 23 och heta 33 vad som kommer hända med vissa av dem vet jag inte 32 och 37 finns redan 32 mot Arendal och 37 mot Bohus tidigare Kungälv
-
I anbudshandlingarna för Hisingen har man bytt linjenummer på ett antal linjer:
• Linje 30 Eketrägatan – Frölunda
• Linje 31 Eketrägatan - Volvo Torslanda
• Linje 32 Eketrägatan – Arendal
• Linje 33 Lillebyvägen – Sillvik
• Linje 34 Eketrägatan – Hjuvik
• Linje 35 Säve Depå - Lindholmen
• Linje 36 Säve - Björlanda
• Linje 37 Klareberg - Kornhall - Säve - Lindholmen
• Linje 38 Kippholmen – Skra Bro
• Linje 40 Angered – Backa – Svingeln
• Linje 42 Skogome – Hjalmar Brantingsplatsasen
• Linje 43 Skogome - Backa - (Svingeln)
• Linje 44 Tuve - Backatorp - Bjurslätt – Eketrägatan
• Linje 46 Kärra - Backa
• Linje 47 Backa - Ringön - Hjalmar Brantingsplatsen.
• Linje 131 Nils Ericsonsterminalen - Volvo Torslanda.
• Linje 132 Nils Ericsonsterminalen - Arendal.
• Linje 135 Stora Holm - Hjalmar Brantingsplatsen
• Linje 133 Torslanda - Nils Ericsonsterminalen.
• Linje 137 Kärna-Kornhall-Hjalmar Brantingsplatsen
• Linje 139 Arendal – Volvo Tuve
• Linje 141 Eketrägatan - Volvo Tuve
• Linje 142 Backa - Volvo Torslanda.
• Linje 145 Tuve - Volvo Torslanda.
• Linje 148 Angered - Volvo - Arendal
• Linje 230 Torslanda - Björlanda - Nils Ericsonsterminalen
-
Du får gärna redigera ditt inlägg och skriva in vad linjerna hette innan.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
-
Blir inte 133 lik X1 och X6 (RÖD) Dem går från Nordstan/Heden mot Torslanda
Samma med 131
-
Som jag förstår det ersätter de 121,127
L26 är nerlagd
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
-
Det önskades vad de hette idag så gjort så gott jag kunnat
• Linje 30 Eketrägatan – Frölunda samma
• Linje 31 Eketrägatan - Volvo Torslanda nuvarande 27
• Linje 32 Eketrägatan – Arendal samma
• Linje 33 Lillebyvägen – Sillvik dagens 23
• Linje 34 Eketrägatan – Hjuvik samma
• Linje 35 Säve Depå - Lindholmen samma nummer ändrad sträcka
• Linje 36 Säve - Björlanda samma
• Linje 37 Klareberg - Kornhall - Säve - Lindholmen samma nummer ändrad sträcka
• Linje 38 Kippholmen – Skra Bro del av nuvarande 22
• Linje 40 Angered – Backa – Svingeln samma nummer ändrad sträcka
• Linje 42 Skogome – Hjalmar Brantingsplatsasen samma
• Linje 43 Skogome - Backa - (Svingeln) helt ny
• Linje 44 Tuve - Backatorp - Bjurslätt – Eketrägatan Dagens 44 samt linje 31 o del av 40
• Linje 46 Kärra - Backa Samma samma
• Linje 47 Backa - Ringön - Hjalmar Brantingsplatsen. samma
• Linje 131 Nils Ericsonsterminalen - Volvo Torslanda.127
• Linje 135 Stora Holm - Hjalmar Brantingsplatsen gammal variant som återkommer
• Linje 133 Torslanda - Nils Ericsonsterminalen. 121
• Linje 137 Kärna-Kornhall-Hjalmar Brantingsplatsen dagens 320
• Linje 139 Arendal – Volvo Tuve ny ersätter troligen 129
• Linje 141 Eketrägatan - Volvo Tuve samma
• Linje 142 Backa - Volvo Torslanda. samma
• Linje 145 Tuve - Volvo Torslanda. samma
• Linje 148 Angered - Volvo - Arendal samma
• Linje 230 Torslanda - Björlanda - Nils Ericsonsterminalen dagens hisingsdel av svart men stannar mer
-
Är tanken att linje 35 och 37 ska ersätta linje 31 på sträckan Wieselgrensplatsen - Lindholmen?
-
Nä L44
Tror tanken mer är de skall erätta 176,177 samt minska antalet reglerande fordon på Hjalmar
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
-
Varför lade man ner 135 för det första ska man Tabort alla 120 linjer och flytta dem till 130 och 140 linjerna
-
Nä L44. Tror tanken mer är de skall erätta 176,177 samt minska antalet reglerande fordon på Hjalmar
Men L44 ska som jag förstår det som gå via Bjurslätt till Eketrägatan? Därav inte till Wieselgren och vidare till Lindholmen? Ska L35/37 fortsätta att gå ner till Hjalmar Branting men fortsätta upp till Lindholmen därifrån? Tänkte mer på vad som ska ersätta den bit som L31 går från Wieselgrensplatsen till Lindholmen eller tar man bort den förbindelsen?
-
35 och 37 ska från Wieselgrensplatsen gå som dagens 31 ned till Lindholmen. Nya 44 ska om jag minns rätt köra raka vägen från Hjalmar Brantingsplatsen till Wieselgrensplatsen och vidare mot Bjurslätt, vilket vore bra för att då kunna avlasta 25:an.
-
Vad kommer stombusslinjerna(METRO) heta i och med att spårvagnar får 16-19
-
I anbudshandlingarna för Hisingen har man bytt linjenummer på ett antal linjer:
• Linje 30 Eketrägatan – Frölunda
• Linje 31 Eketrägatan - Volvo Torslanda
• Linje 32 Eketrägatan – Arendal
• Linje 33 Lillebyvägen – Sillvik
• Linje 34 Eketrägatan – Hjuvik
• Linje 35 Säve Depå - Lindholmen
• Linje 36 Säve - Björlanda
• Linje 37 Klareberg - Kornhall - Säve - Lindholmen
• Linje 38 Kippholmen – Skra Bro
• Linje 40 Angered – Backa – Svingeln
• Linje 42 Skogome – Hjalmar Brantingsplatsasen
• Linje 43 Skogome - Backa - (Svingeln)
• Linje 44 Tuve - Backatorp - Bjurslätt – Eketrägatan
• Linje 46 Kärra - Backa
• Linje 47 Backa - Ringön - Hjalmar Brantingsplatsen.
• Linje 131 Nils Ericsonsterminalen - Volvo Torslanda.
• Linje 135 Stora Holm - Hjalmar Brantingsplatsen
• Linje 133 Torslanda - Nils Ericsonsterminalen.
• Linje 137 Kärna-Kornhall-Hjalmar Brantingsplatsen
• Linje 139 Arendal – Volvo Tuve
• Linje 141 Eketrägatan - Volvo Tuve
• Linje 142 Backa - Volvo Torslanda.
• Linje 145 Tuve - Volvo Torslanda.
• Linje 148 Angered - Volvo - Arendal
• Linje 230 Torslanda - Björlanda - Nils Ericsonsterminalen
Märker att en stor del befintliga linjer inte finns med i listan, innebär det att de försvinner fr.o.m. sommaren 2023? Eller körs de av andra bolag?
Som till exempel:
• linje 39 Klareberg - Eriksdal - Säve station
• linje 128 Arendal - Hjalmar Brantingsplatsen
• linje 136 Volvo Tuve - Bjurslätt - Hjalmar Brantingsplatsen
• linje 241 Lilla Varholmen - Amhult - Frihamnen
39:an hade ju gått att ersätta med 37:ans nya sträckning, men 128, 136 och 241 hittar jag ingen ny motsvarighet till.
-
Om jag förstått det rätt ersätter omgjorda L37 befintliga L39 o misstänker att L136 får åka med L230 istället.
L128 O L241 tror jag försvinner pga för få resande samt att man bygger nya hållplatser på Ytterhamnsmotet.
-
Låter väldigt rimligt ändå. Men också lite märkligt att gamla sträckan av Svart express får linjenummer 230, och inte någon annan i 100-serien. Kommer säkert bli en användbar buss dock, det har ju efterfrågats hållplatser mellan Svart-sträckan Skra Bro och Hj.Branting sedan länge.
Slänger med en helt orelaterad fråga här - finns det någon uppgift på hur nya linje 56 kommer att åka? Nu när 58 snart blir 21 och inte trafikerar Orion - Österlyckan - Bellevue längre finns det väl en föraning att just den biten kommer vara med från Bergsjön, men just slutstation? Gamlestads torg västra? En återupplivning av hållplatsen Brovägen och en sträcka ner mot Munkebäck? I och med att den har trafikstart sommaren 2023 lär det väl finnas information som jag bara inte lyckats luska mig fram till.
-
100 serien av linjer är väl tänkt för högtrafik/industri linjer
-
L128 O L241 tror jag försvinner pga för få resande samt att man bygger nya hållplatser på Ytterhamnsmotet.
241 antar jag har få resande sen den flyttades till Frihamnen, är väl knappast många som vill åka dit.
128 brukar väl gå fullsatt i högtrafik? Konstigt om den försvinner.
-
Kan ju vara så att den av x76 x77 som ska köra till Volvo Torslanda kan ersätta L128 men har ingen info om detta då ingen information kommer ut under överprövningen.
-
Slänger med en helt orelaterad fråga här - finns det någon uppgift på hur nya linje 56 kommer att åka? Nu när 58 snart blir 21 och inte trafikerar Orion - Österlyckan - Bellevue längre finns det väl en föraning att just den biten kommer vara med från Bergsjön, men just slutstation? Gamlestads torg västra? En återupplivning av hållplatsen Brovägen och en sträcka ner mot Munkebäck? I och med att den har trafikstart sommaren 2023 lär det väl finnas information som jag bara inte lyckats luska mig fram till.
Linje 56 Bergsjön (Komettorget) - Gärdsås - Utby - Bellevue - Gamlestads Torg Västra
-
Kan ju vara så att den av x76 x77 som ska köra till Volvo Torslanda kan ersätta L128 men har ingen info om detta då ingen information kommer ut under överprövningen.
Linje X77 Lövgärdet - Volvo Torslanda
Persiljegatan - Lövgärdet centrum – Timjansgatan – Klareberg - Hjalmar Brantingsplatsen - Volvo Torslanda TK - Volvo Torslanda PVH.
-
Linje 56 Bergsjön (Komettorget) - Gärdsås - Utby - Bellevue - Gamlestads Torg Västra
Skönt att Gärdsås får ordentlig busstrafikering! Men det är ju lite tråkigt att det fortfarande inte finns någon bättre länk mellan Kvibergsområdet och Munkebäck än att behöva ta 515 från Gamlestads torg Västra, hade naivt hoppats på att 56:an skulle kunna lösa det.
-
Ja åker dagligen 241 och tyvärr har nästan allt folk försvunnit sen frihamnsporten blev slutstationen
-
Det här är linjerna som ändras från juni eller dem som ändras detta året
https://www.vasttrafik.se/globalassets/media/dokument/styrelsehandlingar-och-protokoll/moten-2021/mote-30-juni---1-juli/nr-11.1-trafikplan-2022.pdf
Det här är linjer som ändras fram i tiden.
https://www.vasttrafik.se/globalassets/media/dokument/styrelsehandlingar-och-protokoll/moten-2021/mote-26-februari/nr-12.2.4-upphandling-trafik-2023---forstudie-ockero.pdf https://www.vasttrafik.se/globalassets/media/dokument/styrelsehandlingar-och-protokoll/moten-2020/mote-16-dec-2020/nr-09.1-upphandlingsplan-2021-2022.pdf
https://www4.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndhandlingar/SamrumPortal.nsf/8FE3574578E0348CC12586EF005DF5EF/$File/Bilaga%203.pdf?OpenElement
-
128 brukar väl gå fullsatt i högtrafik? Konstigt om den försvinner.
Satt o dubbelkolla nu o konstaterar den döps om till L132
-
Märker att en stor del befintliga linjer inte finns med i listan, innebär det att de försvinner fr.o.m. sommaren 2023? Eller körs de av andra bolag?
Som till exempel:
• linje 39 Klareberg - Eriksdal - Säve station
• linje 128 Arendal - Hjalmar Brantingsplatsen
• linje 136 Volvo Tuve - Bjurslätt - Hjalmar Brantingsplatsen
• linje 241 Lilla Varholmen - Amhult - Frihamnen
39:an hade ju gått att ersätta med 37:ans nya sträckning, men 128, 136 och 241 hittar jag ingen ny motsvarighet till.
39 och 136 ändras väl inte 128 blir 132.
241 kanske läggs ner.
-
39 o 136 försvinner
-
Okej försvinner 241.
-
I den här pdf-filen https://www.vasttrafik.se/globalassets/media/dokument/styrelsehandlingar-och-protokoll/moten-2020/mote-16-dec-2020/nr-09.1-upphandlingsplan-2021-2022.pdf så står det expressbuss fyrbodal
Vad menar dem med det jag vet att fyrbodal är. Uddevalla,Vänersborg och Trollhättan
-
Som jag förstått det försvinner 241
-
GP skriver om nya elbussar som kommer vid trafikskiftet i sommar (https://www.gp.se/nyheter/göteborg/här-är-bussarna-som-elektrifieras-i-sommar-1.74352266 (https://www.gp.se/nyheter/göteborg/här-är-bussarna-som-elektrifieras-i-sommar-1.74352266)), där nämns linje 69 Gamlestaden - Östra Sjukhuset som är ny. Jag kan inte hitta någon information hos västtrafik om linje 69, hur kommer den dragningen att gå? Det nämns även linje 167 till Lexby, kommer den linjen förlängas från Utby till Lexby i Partille?
-
Misstänker det samma gamla de haft innan... Gamlestads torg skf bellevue skf r porten munkebäck östra o några hpl imellan
-
Konstigt att dom här linjerna 57, 59, 60, 62, 168, 173, 178, 179 och 190 inte nämns med i en artikel från bussmagasinet, så ska inte dessa linjer elektrifieras i år heller undrar jag nu?
-
Linje 59, 60 och 62 elektrifierades 2019.
-
Det som står i GP måste vara fel och bygga på en gammal linjeförteckning. Tidtabellerna från 13/6 är sökbara och där finns ingen för linje 69. Linje 167 finns men där står inget om förlängning till Lexby.
Linje 69 ersattes ju delvis i december 2020 av linje 515:s nya sträckning, dock går den från Östra sjukhuset till Gamlestads Torg den kortare vägen via Gustavsplatsen-Kristinedal istället för via Kaggeledstorget och Sävenäs.
//Jonas G
-
Tanum97!
Exakt det stämmer ju också att GS redan nästan i slutet av avtalet asså tre år innan slutet på dehär avtalet valt att ersätta 7700 hybriderna på linjerna 59, 60 och 62. Konstigt dom kunde ha fortsatt använder 7700 hybriderna för att dom är fortfarande användbara och låtit Nobina skaffa nya bussarna istället.
-
Bytet från hybrider var väl initierat av Vt
-
Nu verkar L19 nya sträckning vara bestämd, iaf enligt ett svar från Västtrafik i en nämndehandling. I denna stod det följande om L19:
” Linje 19 ny linjesträckning i samband med etablering
I upphandlingen för trafik 2020 ingick linje 19. Linjen är en del av att ta steg mot målbild Koll 2035 där linje 19 är en linje i ett utpekat citybusstråk.
Från och med 19 juni 2023 får linje 19 denna linjesträckning: Körkarlens gata - Hjalmar Brantingsplatsen - Lindholmen - Eriksberg - Marklandsgatan.
Delen mellan Eriksberg och Marklandsgatan trafikeras bara mån-fre kl. 05-20 samt lör.-sön kl. 10-18.”
-
Hur går 19 idag? Vad blir satt sen då Och Med vad?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
-
Linje 19 idag: Körkarlens gata - Hj Brantingsplatsen- Brunnsparken - Fredriksdal
-
Vad ersätter Hjalmar Brantingsplatsen - Brunnsparken - Fredriksdal då?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
-
Man rör om rätt rejält i grytan nästa år o om jag förstått det hela rätt skall L18 gå va 5e minut på sträckan Körkarlen Hjalmar Brunnsparken Korsvägen Kallebäck. Delarna efter Brunnsparken för L18 o L19 skall täckas av L60A o L60B men vi får vänta med exakta svar till trafikplanen kommer ut, o den e tydligen flyttad till o komma efter semestrarna.
-
Blir en hel del förändringar då ja. I samma dokument står även:
” Linje 60 förändrad linjesträckning
Enligt förstudien inför upphandling av trafik 2022 kommer nuvarande linje 60 få förändrad körväg.
Nuvarande linje 60 läggs ner på delen Brunnsparken – Järntorget – Masthugget. Nya linje 60 kör från Redbergsplatsen via Lunden till Brunnsparken men därefter längs Avenyn – Viktor Rydbergatan – Fridkullagatan till Fredriksdal.
Linje 61 förändrad linjesträckning
Enligt förstudien inför upphandling av trafik 2022 kommer nuvarande linje 61 få förändrad körväg.
Linje 61 ersätter på delen Masthugget – Stenpiren men fortsätter sedan via Västra Hamngatan – Kapellplatsen – Gibraltargatan till Pilbågsgatan.
Linje 52 läggs ner och ersätts av linje 63
Enligt förstudien inför upphandling av trafik 2022 kommer nuvarande linje 52 få förändrad körväg.
Linje 52 läggs ner och ersätts av linje 63 som kör samma väg som linje 52 från Heden via Korsvägen – Johanneberg – Guldheden – Sahlgrenska till Linnéplatsen och därifrån vidare till Masthugget”
-
Då försvinner ju direktresan ifrån centrum till Masthugget, alltså Brunnsparken och Centralstationen.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
-
Danneh kan du länka "dokumentet''?
-
Absolut!
https://www4.goteborg.se/prod/intraservice/namndhandlingar/SamrumPortal.nsf/0A034905523170E2C125885C0043ACDE/$File/Bilaga%203%20Vasttrafiks%20forslag%20pa%20trafikforandringar%20till%20trafikplan%202023.pdf?OpenElement
-
Billaga 3 står det finns det flera?
-
Detta var den enda som sa något om framtida ändringar.