Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: IvveRivve004 skrivet 26 januari 2022, 08:51:07 AM

Titel: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 26 januari 2022, 08:51:07 AM
Hej! Är det någon annan än jag som retat sig på att buss 71 alltid skyltar "Glasbruksgatan via Sickla udde" även om den redan kört förbi hållplatsen eller kan förklara varför den gör det?

Förresten, jag skickade nämligen en fråga till Kundtjänsten om varför 71:an skyltar som den gör samt att hållplats Glasbruksgatan är en värdelös ändhållplats för linje 71 och att den borde användas som hållplats för de rödbusslinjer som kör förbi den hållplatsen precis som tidigare (framför allt linje 55 i riktning mot Tanto, eftersom dess hållplats vid Slussen ligger ungefär längre bort mot Hornsgatan).

Då svarade de att "buss 71 åker via Sickla udde därmed att den också är en viktig anslutningsstation i linjen, de fler resenärer som ska kunna ha bra uppfattning om vilka som åker till anslutningshållplatser, så som Gullmarsplan som också är en anslutningshållplats där olika färdmedel kan resas med". Sen skrev de att de självklart skulle föra vidare mina önskemål om att jag gärna vill att jag ändrar om linjen PÅ BUSS 508! Som att jag hade skrivit om den i formuläret!

Man kan ju verkligen undra vad som finns i termosarna på SL:s kundtjänst med tanke på att de flera gånger svarat saker som inte har någon koppling till det man frågar efter som någon annan skrev här.
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: Fredde skrivet 26 januari 2022, 09:06:38 AM
Det finns väl ingen annan plats i närområdet att vända på, än just vid Glasbruksgatan och att det är därför man har fortsatt med den lösningen?
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: B10M skrivet 26 januari 2022, 10:57:46 AM
Ja, kundtjänsten ger aldrig några meningsfulla svar, det har diskuterats många gånger här. Via-destinationer som inte försvinner från skyltningen när de har passerats är ett väldigt vanligt problem, finns på många andra linjer.

Att man vänder vid Glasbruksgatan är ju för att man inte har lämnat plats för linjen vid Slussenombyggnaden. Precis som i de flesta städer i Sverige är trenden i Stockholm att utrymmet för bussar blir mindre och mindre när staden växer. Invånarnas behov av att förflytta sig verkar inte vara något som bekymrar stadsplanerarna.
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: Maven skrivet 26 januari 2022, 12:51:26 PM
Citat från: IvveRivve004 skrivet 26 januari 2022, 08:51:07 AM
Då svarade de att "buss 71 åker via Sickla udde därmed att den också är en viktig anslutningsstation i linjen, de fler resenärer som ska kunna ha bra uppfattning om vilka som åker till anslutningshållplatser, så som Gullmarsplan som också är en anslutningshållplats där olika färdmedel kan resas med". Sen skrev de att de självklart skulle föra vidare mina önskemål om att jag gärna vill att jag ändrar om linjen PÅ BUSS 508! Som att jag hade skrivit om den i formuläret!
Man kan ju verkligen undra vad som finns i termosarna på SL:s kundtjänst med tanke på att de flera gånger svarat saker som inte har någon koppling till det man frågar efter som någon annan skrev här.


Jag får intrycket av en högstadieelev som på ett prov försöker dölja att denna inte alls förstår frågan eller svaret genom att pladdra på med en nivå på språket som den inte behärskar, och sedan helt tappar bort sig i meningsbyggnaden.
Omskyltning styrs ju i systemet, så det borde väl kunna rättas om din synpunkt bara når rätt person.
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: marciza skrivet 29 januari 2022, 23:26:54 PM
Varför det står via Sickla udde --> Det är en mycket bra grundupplysning eftersom de flesta bussarna inte går denna väg mot Slussen området från Nacka. Att ändhållplatsen Glasbruksgatan är rätt värdelös är självklart men linjen behöver vända någonstans och nästa möjliga vändningsmöjlighet är att köra runt Gamla Stan vilket inte är någon vettig lösning (miljömässigt direkt olämplig). Att vända vid Glasbruksgatan är den minst dåliga lösningen.
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: homer skrivet 30 januari 2022, 07:42:37 AM
Egentligen borde linjen slås ihop med någon av innerstadslinjerna, typ 76:an eller 69:an
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: Sputnik skrivet 30 januari 2022, 14:47:19 PM
Ringlinje utgående från Jarlaberg är ju en annan tanke, som angör Slussen och kör Medborgarplatsen - Folkungagatan tillbaka ut till Jarlaberg...
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: homer skrivet 30 januari 2022, 16:35:59 PM
Låter som en vettig lösning
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 30 januari 2022, 19:18:31 PM
Jag hade funderat på en linje som går Jarlaberg – Nacka strand – Nacka Forum – Sickla köpkvarter – Sickla udde – Skanstull – Södersjukhuset – Krukmakargatan
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: homer skrivet 30 januari 2022, 20:45:16 PM
Det är ju som att slå ihop den med linje 74, dock försvinner helt förbindelsen från Hammarby sjöstad mot Henriksdal och östra södermalm
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 30 januari 2022, 23:36:50 PM
Jag hade dock tänkt att sträckan mellan östra Södermalm och Hammarby sjöstad ska vara kvar och sedan fortsätta till Hästhagen och ersätta buss 403.
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: Sputnik skrivet 31 januari 2022, 01:49:53 AM
Det känns som att du läste trafikförändringsremissen inför T22  ;D

"Linje 71 är ofta drabbad av förseningar och omläggningar och under kommande år behöver trafiken underlättas i området vid Nacka Forum och på Järlaleden. Linje 71 har ett lågt resande i relation till linjens höga turtäthet. Därför föreslås att linje 71 och linje 403 slås samman till en ny linje. Den nya linjen föreslås fortsatt heta linje 71 och avgå från Slussen övre med linjesträckning Glasbruksgatan - Östervägen. På så sätt bibehålls trafikeringen på sträckan Glasbruksgatan - Sickla allé samt till Hästhagen. Dessutom frigör detta utrymme i Slussens nedre terminal genom att linje 403 tas bort därifrån vilket medför att annan trafik till/från Slussens nedre terminal kan utökas."
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 31 januari 2022, 08:02:05 AM
Lite grann. Men 465:an till Jarlaberg har jag aldrig fattat varför man skulle vilja förlänga och ersätta.
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: Resenären skrivet 31 januari 2022, 09:15:10 AM
Troligen ett sätt att ersätta Jarlaberg för förlorad trafik från Forum (443 stannar långt från Forum och Stadshuset). Dessutom har jag ofta förvånats över den omfattande tomkörningen från ankommande 465 i Nacka strand till avgående 71 eller 443 från Jarlaberg och omvänt. Så det är nog tomkörning som blir trafik i de flesta fall
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: 846 skrivet 01 februari 2022, 15:35:50 PM
Visst vände 71:an vid Norrmalmstorg för kanske 10 år sedan? Det skulle väl vara ett bättre alternativ än att vända vid Glasbruksgatan som idag.
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: homer skrivet 01 februari 2022, 17:27:11 PM
Det är mer än 10 år sedan, och visst skulle det vara möjligt men skulle troligen kräva att det var som på den tiden att ha 12 meters bussar som enbart var låsta till den linjen, visserligen kör väl city ledbuss på samma sträcka, men känns ändå onödigt med så mycket parallelltrafik.
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: KollekLover skrivet 01 februari 2022, 18:49:24 PM
71:an började som högtrafiklinje mellan Slussen och Sickla Udde.
Något år senare förlängdes den till Normalmstorg i ena änden och Björknäs via järlaleden och värmdövägen, fortfarande bara högtrafik.

Efter ett par år kortades den av till att gå till Jarlaberg och Nacka Strand istället för Björknäs. Detta var för att ersätta linje 150 som gick emellan Jarlaberg och Gullmarsplan via Södra Hammarbyhamnen(Sjöstan) som lades ner. Linjen blev nu en heldagslinje mellan Slussen - Sickla Udde - Jarlaberg med turer i rusningen som fortsatte till Norrmalmstorg.

I och med Spårväg City blev Norrmalmstorg ersatt med Kungsträdgården för att några år senare bli avkortad till Slussen.

Har varit med om fulla bussar Norrmalmstorg/Kungsträdgården men jag kanske bara hade otur?
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 februari 2022, 21:36:24 PM
Linje 71 till Björknäs har jag inget minne av av och den känns mer som en 400-linje än en innerstadslinje med tanke på hur lite Den går in i stan.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: Fredde skrivet 01 februari 2022, 21:46:07 PM
Citat från: KollekLover skrivet 01 februari 2022, 18:49:24 PM
Har varit med om fulla bussar Norrmalmstorg/Kungsträdgården men jag kanske bara hade otur?

Ja om man hade oturen att rulla fram före en blåbuss, så var 12-metersbussarna vi hade på 71an fulla från start vid Norrmalmstorg.
Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 07 februari 2022, 21:24:53 PM
Citat från: 846 skrivet 01 februari 2022, 15:35:50 PM
Visst vände 71:an vid Norrmalmstorg för kanske 10 år sedan? Det skulle väl vara ett bättre alternativ än att vända vid Glasbruksgatan som idag.
Norrmalmstorg är inget bra ställe att börja och sluta på såvida man inte spetsvänder.
Reglerar man där är sannolikheten stor att man står i vägen för innerstadslinjerna.
Hållplatsen på andra sidan torget är ju borta sedan länge.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Skyltningen på SL linje 71
Skrivet av: Nico skrivet 07 februari 2022, 23:22:05 PM
Plus att hela sträckan mellan Slussen övre (Södermalmstorg) och Norrmalmstorg sannolikt hör till en av de mest störningskänsliga bitarna i hela innerstan... och Storstockholm överlag.