Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Fredde skrivet 18 augusti 2016, 21:20:33 PM

Titel: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: Fredde skrivet 18 augusti 2016, 21:20:33 PM
Facket larmar om att bussföretaget Nobina använder fordon med körförbud. Nobina kör åt Kalmar läns trafik som i sin tur är rejält missnöjda med operatören.

http://www.barometern.se/kalmar/nobina-kor-med-farliga-bussar/ (http://www.barometern.se/kalmar/nobina-kor-med-farliga-bussar/)

Facket har larmat om trafikosäkra Klt-bussar. Operatören Nobina menar att det bara har hänt två gånger.

http://www.barometern.se/kalmar/nobina-slar-tillbaka-vi-kor-inte-med-trasiga-bussar/ (http://www.barometern.se/kalmar/nobina-slar-tillbaka-vi-kor-inte-med-trasiga-bussar/)
Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: eldani skrivet 18 augusti 2016, 21:48:11 PM
När går av talet ut för Nobina?
Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: snömannen skrivet 18 augusti 2016, 22:07:21 PM
Citat från: eldani skrivet 18 augusti 2016, 21:48:11 PM
När går av talet ut för Nobina?

Avtalet går ut i mitten av augusti 2017.
Ska bli intressant att se om KLT får placera ut cyklar vid hållplatserna nästa sommar  ;D
Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: Erling.L skrivet 18 augusti 2016, 22:18:42 PM
om avtalet går ut nästa år borde väl upphandling redan vara avklarad???
Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: Fredde skrivet 18 augusti 2016, 22:23:04 PM
Citat från: Erling.L skrivet 18 augusti 2016, 22:18:42 PM
om avtalet går ut nästa år borde väl upphandling redan vara avklarad???

Ja det är klart. Bergkvara tar över bland annat Kalmar tätort och Öland.
Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: AO skrivet 18 augusti 2016, 22:38:26 PM
Tyvärr känns det alltför vanligt att företagen låter bussarna förfalla sista tiden på avtalet. Tycker man ser det överallt. Verkligen en baksida av upphandlingar.
Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: eldani skrivet 18 augusti 2016, 22:46:41 PM
Vilka bussar använder Nobina i trafiken i området?
Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: Fredde skrivet 18 augusti 2016, 23:05:01 PM
Citat från: eldani skrivet 18 augusti 2016, 22:46:41 PM
Vilka bussar använder Nobina i trafiken i området?

Har ingen lista, men modellerna är bland annat:
Volvo B12MA 8500
Volvo B12BLE 8500
MAN Lions City
MAN Lions Regio
Scania OmniExpress
Volvo B9L CNG 7700
Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: AO skrivet 18 augusti 2016, 23:32:57 PM
Är det samma avtal både för stadstrafiken och regionaltrafiken?
Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: Lars_L skrivet 19 augusti 2016, 02:41:12 AM
Citat från: AO skrivet 18 augusti 2016, 22:38:26 PM
Tyvärr känns det alltför vanligt att företagen låter bussarna förfalla sista tiden på avtalet. Tycker man ser det överallt. Verkligen en baksida av upphandlingar.

Fast det är väl rationellt om en buss ska skrotas inom kort? Görs väl egentligen oavsett när en produkt är avskriven och färdigförbrukad, om det är upphandlad verksamhet eller inte.

De tre saker som är av betydelse är väl
1. Att passagerarmiljön är fräsch. Detta kan styras genom NKI (nöjd kund index) och kontroll av städning (bl.a. genom oanmälda inspektioner). Viten om man inte uppföljer avtalets krav.
2. Att fordon som anmälts vara trafikfarliga inte framförs innan felet rättats. Också enkelt att styra med viten och om det sker systematiskt möjlighet att säga upp avtalet med omedelbar verkan.
3. Att man inte får inställda turer på grund av dåligt underhåll av fordonen. Ännu lättare att styra med viten nästan där inställda avgångar på grund av fordonsfel kan ge extra kraftigt vite om man önskar det.

Att göra en bra upphandling handlar ju i grunden om att bedöma vilka risker som finns med avtalet och vilken nivå man vill lägga sig på för att begränsa dem. I slutändan får ju dock ekonomin ändå råda, då man inte heller vill lägga för stor risk på operatören, då det alltid nästan finns en kostnad för detta. 

Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: Sundås skrivet 19 augusti 2016, 07:39:40 AM
Citat från: AO skrivet 18 augusti 2016, 23:32:57 PM
Är det samma avtal både för stadstrafiken och regionaltrafiken?

Ja, hela länet upphandlas på en gång fast i olika paket.
Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: Sundås skrivet 19 augusti 2016, 07:41:37 AM
Detta är inga nyheter egentligen, Nobina har misskött sig länge här i länet och det har eskalerat sedan införandet av CTL. Chaufförerna är uppgivna, minst sagt.
Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 augusti 2016, 08:53:17 AM
När en buss är trafikfarlig måste man nog vara överens om också, en icke fungerande dörr innebär inte att bussen är trafikfarlig för att ta ett exempel, under förutsättning att det finns andra dörrar som fungerar kan bussen fortsätta antingen turen till slut eller i förekommande fall till den återvänder till hemorten.

Är alla dörrar ur funktion övergår det från att vara ett bekvämlighetsproblem till att vara ett säkerhetsproblem.
Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: Ersa skrivet 19 augusti 2016, 09:54:27 AM
"Fel på ABS-systemet" är inte heller nödvändigtvis trafikfarligt, i alla fall inte sommartid. Oftast brukar de låsningsfria bromsarna ändå fungera felfritt, trots att varningslampan lyser. Sen kan man ju undra om varenda buss tillverkad 1987 och bakåt, som helt saknade ABS, var konstant trafikfarliga...
Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: Lars_L skrivet 19 augusti 2016, 10:14:54 AM
Alla bolag har ju egentligen checklistor vid klargöring av fordon, så vad som ska tillåtas vara ute och rulla är ju knappast knepigt att fastställa - men det måste givetvis göras från början och gärna finnas som bilaga till upphandlingen.

Det är ju tråkigt att sådant ska behövas. I det här fallet verkar det väl dock inte finnas något problem vad gäller synen på vad som är rimligt att vara ute och rulla med, utan snarare interna problem med efterföljning. Det vill säga ett trafikledningsproblem - iaf när det gäller exemplen på körförbud. Troligen frammanat av att man haft vite på fel fordonstyp - ett vite som ju snarast leder till onödigt inställda turer eller att man rullar med vagnar som inte borde vara ute.

Tycker man det är så viktigt att rätt fordon ska rulla även vid vagnbrist, får man ju nästan kräva extra vagnreserv för respektive fordonstyp. Men då blir det dyrt avtal och frågan är om man egentligen tycker det är värt den kostnaden?     

Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: Sundås skrivet 19 augusti 2016, 10:48:38 AM
Citat från: Lars_L skrivet 19 augusti 2016, 10:14:54 AM
Alla bolag har ju egentligen checklistor vid klargöring av fordon, så vad som ska tillåtas vara ute och rulla är ju knappast knepigt att fastställa - men det måste givetvis göras från början och gärna finnas som bilaga till upphandlingen.

Det är ju tråkigt att sådant ska behövas. I det här fallet verkar det väl dock inte finnas något problem vad gäller synen på vad som är rimligt att vara ute och rulla med, utan snarare interna problem med efterföljning. Det vill säga ett trafikledningsproblem - iaf när det gäller exemplen på körförbud. Troligen frammanat av att man haft vite på fel fordonstyp - ett vite som ju snarast leder till onödigt inställda turer eller att man rullar med vagnar som inte borde vara ute.

Tycker man det är så viktigt att rätt fordon ska rulla även vid vagnbrist, får man ju nästan kräva extra vagnreserv för respektive fordonstyp. Men då blir det dyrt avtal och frågan är om man egentligen tycker det är värt den kostnaden?     

För att undvika inställda turer så rullar i princip alla typer av fordon i exempelvis stadstrafiken i Kalmar - stadsbussar, regionvagnar, expressbussar och ledvagnar. Det ger också vite, men ett mindre vite än en inställd tur. Problemen är snarare att det är vagnbrist gällande samtliga typer av fordon.
Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 19 augusti 2016, 20:06:52 PM
Tyvärr har ju det här blivit ett av de stora bekymren med upphandlad trafik. Dvs att våra kära storbolag "tröttnar" en bit in i sina kontrakt och låter det gå ut över vagnpark, personal och resenärer. Orsakerna kan säkert vara flera, låga anbud, kostsamma uppstarter på andra håll eller besparingsiver "uppifrån". Kalmar är ju bara ett exempel i raden.
En följd blir att allt måste detaljregleras i avtalen samtidigt som upphandlingsparten tvingas till en allt större apparat för avtalsuppföljning.
Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: Lars_L skrivet 19 augusti 2016, 20:52:39 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 19 augusti 2016, 20:06:52 PM
Tyvärr har ju det här blivit ett av de stora bekymren med upphandlad trafik. Dvs att våra kära storbolag "tröttnar" en bit in i sina kontrakt och låter det gå ut över vagnpark, personal och resenärer. Orsakerna kan säkert vara flera, låga anbud, kostsamma uppstarter på andra håll eller besparingsiver "uppifrån". Kalmar är ju bara ett exempel i raden.
En följd blir att allt måste detaljregleras i avtalen samtidigt som upphandlingsparten tvingas till en allt större apparat för avtalsuppföljning.

Jo tyvärr förstör ju branschen för sig själv, om man nu säger sig inte vilja ha detaljreglerade avtal. Det är kortsiktigt och gynnar vare sig branschen eller den politiska tilltron till upphandlingar på sikt. Man skjuter sig själv i foten helt enkelt. Det blir svårt för politiker och tjänstemän att lyssna på vad branschen säger, om man inte kan sköta avtalen som de ser ut idag.

Däremot är det ju inte värst svårt att styra i avtalen, men det höjer kostnaderna. Ett problem här är troligtvis att det helt enkelt är billigare att köra med den vagnpark man har, istället för att göra de nyinvesteringar (kanske till och med nya fordon) som troligtvis skulle behövas. Problemet med avtalen ur detta perspektiv är ju att ett vite som fungerar relativt bra i början av ett avtal, fungerar mycket dåligt i slutet - när det gäller exempelvis fordonspark. Helt enkelt för att alternativet att förbättra kvalitén jämfört med att betala viterna blir så mycket dyrare för operatören. I värsta fall har man till och med räknat med att ta de ökade kostnaderna för detta i slutet av avtalsperioden.

Men grundproblemet i avtalen är väl att medan man är ganska bra på att hitta på punktviten av olka slag, är man mycket dålig på att sätta ner foten för det som inte accepteras. Alltså överträdelser som leder till att avtalet kan sägas upp. Genom att sätta tydligare siffror på det, får man också en undre kvalitetsgräns som blir tydilg och transparent. Givetvis ska - i de fall avtalet sägs upp - det bolag som kört trafiken stå för skadestånd, motsvarande de merkostnader samhället får för det uppsagda avtalet. Det gör också att avtalet kan sägas upp med omedelbar verkan.

Kvalitetsgränsen kan sättas både i max antal viten under en rullande sexmånadersperiod eller i absoluta tal (max antal inställda avgångar under vald period etc), givetvis med respekt för yttre händelser som operatören inte kunnat påverka. Med dagens digitala lösningar för att få fram körtider, går det också utmärkt att sätta absoluta krav även på sådan saker (om det är operatören som lägger tidtabellerna), snarare än att ha punktviten för förseningar. 




Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 augusti 2016, 21:53:23 PM
Citat från: Sundås skrivet 19 augusti 2016, 10:48:38 AM
För att undvika inställda turer så rullar i princip alla typer av fordon i exempelvis stadstrafiken i Kalmar - stadsbussar, regionvagnar, expressbussar och ledvagnar. Det ger också vite, men ett mindre vite än en inställd tur. Problemen är snarare att det är vagnbrist gällande samtliga typer av fordon.

Dessutom verkar det i stor utsträckning lejas in bussar både i stan och på landet för att täcka upp.

Det kan ju inte helt plötsligt fattas så pass många fordon.
Titel: SV: Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka
Skrivet av: Sundås skrivet 20 augusti 2016, 10:37:48 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 augusti 2016, 21:53:23 PM
Dessutom verkar det i stor utsträckning lejas in bussar både i stan och på landet för att täcka upp.

Det kan ju inte helt plötsligt fattas så pass många fordon.

Ptja, häromdagen stod ett tjugotal bussar på verkstaden och var inte körbara. Det är en ganska stor andel av de fordon man har.