Kazakhstan Concerned About Environmental Issues, Purchases Eco-Friendly Buses

Startat av BD, 01 juni 2020, 10:11:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


pegee

Om det initiativet sprider sig (får jag hoppas) så blir det svårt för bussföretagen att
bli av med utmönstrade bussar. Tidigare har de ju representerat ett visst kapital,
men om miljötänket sprider sig så blir dessa gamla bussar osäljbara.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ersa

Det beror på om man menar äkta miljötänk där man kan byta motorer och uppgradera avgasrening, eller vårt svenska årsmodellstänk där fordonen ska bort då chassit/ramen uppnått en viss ålder.

Fredrik Gelin

Som Ersa skriver finns det en poäng i att åtminstone försöka livstidsförlänga befintliga fordon, men med tanke på hur bussar idag byggs är jag tveksam till nyttan med detta då bussarna börjar uppvisa ålderstecken redan efter några år i trafik.
Drivlinan går oftast att uppgradera, men det är ju ingen idé om chassit rostar och elektroniken inte tycker livet är roligt längre.
Sedan tror jag att det i Kazakhstans fall även handlar om vad man får för pengarna. Yutong är en vid det här laget beprövad tillverkare som börjat anpassa sina produkter efter kundens önskemål.
Nu vet jag inte vad de 760 Yutongbussar som beställts kostar, men eftersom det är gasbussar och de föregicks av en order på ca 100 elbussar från Yutong tidigare i år verkar det svårt att hitta motsvarande begagnade bussar i Europa med kort varsel.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk