Dubbeldäckare på SL 676 fastnade under viadukt i Täby

Startat av J0han, 14 december 2015, 14:27:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Nu står det ju inte direkt mycket information i artikeln, men då det gäller Täby kanske man kan gissa att Marknadsvägen valdes istället för Stockholmsvägen (norr om Åkerbygaraget). Har kunskaperna över Täbys lokallinjer, RB-ersättningslinjerna och lokalgatorna i Täby börjat försvinna från Norrtäljeområdets anställda på bara fyra-fem år sedan trafikområdena delades, och då trafikutbytet därmed tyvärr försvann? Det vore i så fall en tråkig utveckling.

Lars-Håkan_E

Det höll jag själv på att göra häromåret då jag upptäckte att man grävt ner Marknadsvägen vid centrum med bara 3,6 m fri höjd, jag kom från Grindtorp och tänkte ta höger på Marknadsvägen, det är kanske den vägen man försökte köra här också.

Ersa

Kan vara så. Själv hann jag passera där med 5519 med fullsatt norrgående 639 en en dag just då vägbygget nyligen påbörjats, medan en olycka orsakat totalstopp på E18 i höjd med Galoppfältet. Då var det helt plötsligt en hel del trängre än vad det var åren innan då bussarna från bägge Rimbodepåerna körde Täbylinjer regelbundet. Idag vet jag inte om man bör dra ner med 15-meter treaxligt ner i den tunneln med sin trånga rondell. Antagligen inte.

Nico

Har för mig att Arrivas trafik numera bara får gå ovan jord medan tunneln (då den var tjusigt rödskrapad på många ställen) är helt off limits. Buskörare mfl vet nog detta i detalj.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

J0han

Citat från: Nico skrivet 14 december 2015, 17:51:50 PM
Har för mig att Arrivas trafik numera bara får gå ovan jord medan tunneln (då den var tjusigt rödskrapad på många ställen) är helt off limits. Buskörare mfl vet nog detta i detalj.

Anledningen att man inte kör där nere är för att om en buss behöver bärgas så kommer dom knappt ut med bussen ur tunneln, iaf va ja fått lära mig

buskörare

Anledningen till att vi inte får köra i tunneln är helt enkelt för att den inte är byggd för att klara den tyngden. Det går jättebra att köra där nere med buss, men i längden skulle det medföra att det går sönder. Sen är det ju lite trångt, men man la väl inte på den bredden eftersom tung trafik ändå inte skulle köra där.

Ersa

Artikeln är nu rejält uppdaterad med fakta, och enligt den verkar det ha varit Marknadsvägen som händelsen inträffande på. Frågan är om man med "viadukt" menar tunnelsystemet med rondellen mitt i, eller finns det fler viadukter längsmed Marknadsvägen idag?

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 15 december 2015, 15:40:55 PM
Artikeln är nu rejält uppdaterad med fakta, och enligt den verkar det ha varit Marknadsvägen som händelsen inträffande på. Frågan är om man med "viadukt" menar tunnelsystemet med rondellen mitt i, eller finns det fler viadukter längsmed Marknadsvägen idag?

Nej. Marknadsvägen är ju i 2 våningar utanför Täby C, troligen där han/hon var på väg ner istället för att åka ovanpå.

HJP

****
SL:s tidigare dubbeldäckare; Büssing H31, H33, och Leyland H35, var 4,3 meter höga.
Hur höga är dagens dubbeldäckare?

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 15 december 2015, 17:16:04 PM
****
SL:s tidigare dubbeldäckare; Büssing H31, H33, och Leyland H35, var 4,3 meter höga.
Hur höga är dagens dubbeldäckare?

De som VDL Synergy som går på Norrtälje liksom t ex de Van Hooler Astrobel som går Borås-Göteborg på linje 100 är 4,2 meter.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olle

Citat från: buskörare skrivet 15 december 2015, 16:50:30 PM
Nej. Marknadsvägen är ju i 2 våningar utanför Täby C, troligen där han/hon var på väg ner istället för att åka ovanpå.
Och hade han/hon åkt ovanpå så är det ju inte lätt att komma därifrån utan att ta samma väg tillbaka, bara broar och tunnlar annars.

buskörare

Citat från: Olle skrivet 15 december 2015, 18:41:44 PM
Och hade han/hon åkt ovanpå så är det ju inte lätt att komma därifrån utan att ta samma väg tillbaka, bara broar och tunnlar annars.

Ja, eftersom bron vid Tibblekyrkan finns, så går det inte utan att vända och åka tillbaka.

Fredde

Såg en misstänkt ledsen 7407 hos Busmarket idag... :P
Ironiskt nog är det just den drabbade bussen på bilden i länken överst i tråden  ::)