Överkomligt taxa för HELA Sverige

Startat av Söderort FTW, 31 maj 2014, 18:47:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 juni 2014, 08:49:13 AM
Nu verkar det som om det är taxan trådskaparen är inne på. Om det går att använda samma kort över hela landet vore ju utmärkt, men att SL-taxan ska gälla över hela landet är ju något helt annat. Om alla ska åka fritt över hela landet för ca 800:- per 30 dagar blir det enorma kostnader som ska tas ut skattevägen.

Vad gäller månadsperioder blir det ju betydligt svårare. Att kunna åka enstaka resor med reskassa borde vara enklare att lösa på en nationell nivå (likt hur det fungerar på flera ställen i landet där du kan åka på samma kort i flera län), eftersom kostnaden då är för respektive resa.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Anders Noren

Citat från: Sundås skrivet 05 juni 2014, 12:21:37 PM
Vad gäller månadsperioder blir det ju betydligt svårare. Att kunna åka enstaka resor med reskassa borde vara enklare att lösa på en nationell nivå (likt hur det fungerar på flera ställen i landet där du kan åka på samma kort i flera län), eftersom kostnaden då är för respektive resa.

Nä, tekniskt sett inte konstigare än att samma kort kan ha giltighet för flera zoner i ett och samma län. Lika väl som man kan ha ett månadskort giltigt inom alla zoner fr.o.m. Hudiksvall t.o.m. Gävle så borde det vara möjligt att ha giltighet inom alla zoner fr.o.m. Gävle t.o.m. Stockholm. Det enda som krävs är att respektive länstrafik börjar sälja grannlänens zonladdningar. (Då slipper man också konstiga gränsområden, som t.ex. mellan C och X län där Skutskär är zon i X län samtidigt som Gävle och Furuvik är zon i C län.)

Sedan finns det förstås länstrafiker som inte har periodkort, men det går säkert också att lösa.

S Svensson

Ni tittar på tekniska sidan. Detta är kanske inte så stort problem. Men den ekonomiska ! Hur skall resorna betalas. Jag kommer ihåg problemen med avtalet inom och med kommunerna inom Göteborgsregionens kommunalförbund. Resenärernas egna kommuner skall betala resorna.
Resor betalas med avgifter+kommun skatt (alt landsting)+reklam . Sedan skall skatten föras till rätt område.


Anders Noren

Nä, vadå? Om vi tar mitt hypotetiska exempel:

Jag stegar in på ett ställe där de säljer X-Trafiks periodkort och vill köpa ett månadskort som gäller från Gävle (tätorten) till Stockholm (innerstaden). Systemet ger mig ett kort med laddning för X-Trafik zon 61 & 62 (640 kr), UL län (790 kr, inget Arlandatillägg) och SL län (790 kr), inalles 2220 kronor varav 790 kr vardera vidarebefordras av X-Trafik till UL resp. SL. Kortet är giltigt för resa på all länstrafik inom zonerna, från stadsbussarna i Gävle till tunnelbanan i Stockholm. (UL har idag ett kort med samma geografiska räckvidd för 1485 kr, men i Gävle gäller det bara på UL:s trafik.)

Nu blev det förvisso ganska få zoner på det här kortet eftersom både UL och SL har avskaffat zonerna för månadskortet. Åt något annat håll - Gävle-Rättvik, kanske? - skulle det bli väldigt många zoner men med rätt utformning av försäljningssystemet så behöver försäljaren inte slå i tjocka pärmar med listor varje gång någon vill ha ett kort till någon udda destination.

Björn Forslund

Citat från: Anders Noren skrivet 05 juni 2014, 22:30:33 PM
Nä, vadå? Om vi tar mitt hypotetiska exempel:

Jag stegar in på ett ställe där de säljer X-Trafiks periodkort och vill köpa ett månadskort som gäller från Gävle (tätorten) till Stockholm (innerstaden). Systemet ger mig ett kort med laddning för X-Trafik zon 61 & 62 (640 kr), UL län (790 kr, inget Arlandatillägg) och SL län (790 kr), inalles 2220 kronor varav 790 kr vardera vidarebefordras av X-Trafik till UL resp. SL. Kortet är giltigt för resa på all länstrafik inom zonerna, från stadsbussarna i Gävle till tunnelbanan i Stockholm. (UL har idag ett kort med samma geografiska räckvidd för 1485 kr, men i Gävle gäller det bara på UL:s trafik.)

Nu blev det förvisso ganska få zoner på det här kortet eftersom både UL och SL har avskaffat zonerna för månadskortet. Åt något annat håll - Gävle-Rättvik, kanske? - skulle det bli väldigt många zoner men med rätt utformning av försäljningssystemet så behöver försäljaren inte slå i tjocka pärmar med listor varje gång någon vill ha ett kort till någon udda destination.

Men det där blir ju inte billigt, vilket var vad trådskaparen efterfrågade. Typ ladda ett kort med 790:- och åk fritt i hela landet.

Jonas1968

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 juni 2014, 23:31:19 PM
Men det där blir ju inte billigt, vilket var vad trådskaparen efterfrågade. Typ ladda ett kort med 790:- och åk fritt i hela landet.
Sådana priser kommer vi knappast att få om inte extremt mycket mera skattepengar skjuts till. En enkel långresa i landet kan ju kosta långt mer än 790 kronor. Att däremot fixa så att ett värdekort laddat i Örebro län kan användas även för resor i Stockholm och att man kan köpa ett periodkort på en sträcka över en länsgräns t ex Göteborg-Falkenberg borde däremot vara genomförbart men jag har svårt att tro på idén att typ ett SLkort skall gälla för obegränsat antal resor Ystad-Haparanda. Det skulle kosta många miljarder i ökade skattepengar.