Föräldrar med barnvagn åker i dag buss gratis i Stockholm.

Startat av eldani, 18 mars 2014, 16:05:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Nu är det slut på gratisåkandet. Om det blir värklighet kommer det bara att gäla i Stockholms city. Om det kommer jäla i hella Stockholms län. Hur kommer det att lösa det på bussarna som går ute på landet i Stockholms län.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18561450.ab

Björn Forslund

Gratisåkandet är enbart av praktiska skäl eftersom föraren inte kan visera de som går in via bakdörren, och de i sin tur inte kan lämna telningen obevakad. Eftersom man på linje 4 inför visering vid bakdörrarna försvinner det problemet.
På övriga linjer blir det väl som förut. Men det har aldrig varit frågan om någon slags sponsring av barnvagnsåkarna. Vid Liljeholmens busstation gäller det att ha färdbevis, eftersom detta kollas innan man kommer in till bussarna.

Ersa

Inga bekymmer på landsbygden. Upp med kortläsare vid mittdörren bara, och skriv i taxereglerna att barnvagnsförare själva skall visera sina accesskort på denna. Därefter utöka biljettkontrollerna och kolla även alla barnvagnsförare.

Förekommer det ens biljettkontroller längre? Senast jag såg en kontrollant i SL-trafik (både i tjänst och som resenär) var våren 2004.

Anders Noren

Det var vanligt förekommande i andra län förr, men nu är det väl bara SL som har kvar det? X-Trafik tog bort gratisåkandet när alla normalgolvsbussar var utfasade, och jag antar att Skånetrafiken resonerade på samma sätt.

Ted Selander

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 mars 2014, 16:20:19 PM
Gratisåkandet är enbart av praktiska skäl eftersom föraren inte kan visera de som går in via bakdörren, och de i sin tur inte kan lämna telningen obevakad. Eftersom man på linje 4 inför visering vid bakdörrarna försvinner det problemet.
På övriga linjer blir det väl som förut. Men det har aldrig varit frågan om någon slags sponsring av barnvagnsåkarna. Vid Liljeholmens busstation gäller det att ha färdbevis, eftersom detta kollas innan man kommer in till bussarna.

Helt riktigt, min egen teori kring försöket på 4:an, var att SL skulle backa inom en vecka, efter påtryckningar från barnvagnsförarna. Är det gratis på bussen så är det.

Det tog inte ens två dagar för SL att vända på kappan, enligt ett färskt pressmeddelande:
http://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressreleases/resenaerer-med-barnvagn-aaker-gratis-paa-linje-4-aeven-under-framkomlighetsfoersoeket-973885

eldani

Men sent på tisdagseftermiddagen ändrade sig SL och meddelade kortfattat att "trafikförvaltningens chef har idag beslutat att ingen visering av biljetter för resenärer med barnvagn, resenärer med rollatorer och rullstolsburna skall ske under försöket.
http://www.bussmagasinet.se/2014/03/betalt-for-barnvagn-men-bara-en-dag/

Traesk

Löjligt. Förstår inte varför vi vanliga resenärer ska subventionera barnvagnsförare.

Björn Forslund

Citat från: Traesk skrivet 18 mars 2014, 20:12:12 PM
Löjligt. Förstår inte varför vi vanliga resenärer ska subventionera barnvagnsförare.

Givetvis fick man backa i frågan eftersom det är valår och det kryllar av barnvagnsförare som säkert röstar på ett parti som lovar att återinföra gratisresorna. Säkert kryddat med gratis t-bana o pendel....

JDS

SL verkar ju totalt ha tappat förståndet eller åtminstone kontrollen över även det lilla som är kvar av den egna organisationen. Redan det faktum att det ges ut två meddelandeserier: "SL Taxeinformation" och "SL Information för dig som arbetar med försäljning och kundservice" med samma grafik, samma färg och var sin nummerserie (det har alltså flera gånger kommit två till förväxling lika meddelanden med samma nummer, med likartad men olika information med några dagars mellanrum) skvallrar ju om att det är någonting som inte stämmer.

Att sedan innehållet ofta är rena galenskaperna förtydligar ju bilden ytterligare. Senaste meddelandet om försöket på linje 4 innehöll egentligen bara en regel som redan stod i taxehandboken, men som man tydligen har uppfunnit en gång till. Och nu har tydligen förvaltningschefen (om jag läser rätt ovan) upphävt den med omedelbar verkan! Det känns ju tryggt! Kanske borde han för säkerhets skull fastställa alla meddelanden själv? Om inte annat så skulle han väl då reagera på de idiotiska dubbla meddelandeserierna och fråga någon vad sjutton det ska vara bra för.

Kanske skulle han till och med reagera på den optimism som taxebestämmelserna genom sina formuleringar uppvisar inför våra trafikanters betalningsvilja och deras förmåga att förstå ett biljettsystem, som inte ens ingenjörerna bakom apparaterna fullt ut kan förklara och som till sin strukturella komposition kanske bäst beskrivs: Minsta motståndets lag, håll skenet uppe, osv...

Ersa

Kan man gissa att barnvagnsförare även är motståndare till innerstadsspårvägar? På spårvagnen måste de ju betala.
Det blir ju lite snedfördelat detta att man får åka gratis på innerstadsbussarna, medan det kostar på spårvagnen och i tunnelbanan. Kanske är det just därför det är lite väl många barnvagnar i blåbussarna idag?

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2014, 17:15:42 PM
Förekommer det ens biljettkontroller längre? Senast jag såg en kontrollant i SL-trafik (både i tjänst och som resenär) var våren 2004.

Jag kan inte påminna mig om att jag har sett en biljettkontroll på bussar. Med koppling till rälsburen trafik är dock situationen annorlunda. Där har jag ett antal gånger mött kontrollanter på såväl tåg, men framförallt vid spärrar. Så sent som idag, stod tre kontrollanter i en av Rådmansgatans biljetthallar.

Björn Forslund

Citat från: Andreas91 skrivet 18 mars 2014, 22:03:11 PM
Jag kan inte påminna mig om att jag har sett en biljettkontroll på bussar. Med koppling till rälsburen trafik är dock situationen annorlunda. Där har jag ett antal gånger mött kontrollanter på såväl tåg, men framförallt vid spärrar. Så sent som idag, stod tre kontrollanter i en av Rådmansgatans biljetthallar.

På pendeln har det varit flera gånger senaste tiden, både ombord och vid utgången. Alltid lika kul att se tjuvåkarnas panikrusningar för att hinna ut när de ser kontrollgänget kliva ombord. Vore listigare om de gick in via förarhytten och sedan väntade till dörrarna stängts innan de gjorde entre....

Walter

I Skåne har man nu även civilklädda kontrollanter just för att smitare inte ska se dem. När tåget/bussen rullar tar de fram legitimationen!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

BSB101

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 mars 2014, 20:16:36 PM
Givetvis fick man backa i frågan eftersom det är valår och det kryllar av barnvagnsförare som säkert röstar på ett parti som lovar att återinföra gratisresorna. Säkert kryddat med gratis t-bana o pendel....


Inte visste jag att lägre tjänstemän blev valda i allmänna val. För det var tjänstemän som i strid med ett beslut i fullmäktige införde att barnvagnsförare skulle betala. Jag föredrar att tjänstemännen följer politiska beslut och inte kör sitt eget race.

Björn Forslund

Citat från: BSB101 skrivet 19 mars 2014, 15:19:39 PM

Inte visste jag att lägre tjänstemän blev valda i allmänna val. För det var tjänstemän som i strid med ett beslut i fullmäktige införde att barnvagnsförare skulle betala. Jag föredrar att tjänstemännen följer politiska beslut och inte kör sitt eget race.

Givetvis inte, men under ett valår kan sådant utnyttjas för att fiska röster. De lägre tjänstemännen har givetvis fått order högre uppifrån om vad som ska gälla, efter att det hela uppmärksammats. Och det är landstingspolitiker som sitter högst upp.