Huvudmeny

Hur gör ni???

Startat av Wetjo, 21 september 2013, 08:19:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Skolbarn som "glömmer" skolkorten hemma...

I Dalarna (I alla fall i Borlänge) är det en policy att grundskolebarn ska få åka med TILL skolan om dom glömmer kortet.  När dom ska hem måste dom betala. Gymnasieelever ska alltid betala. Att grundskolebarnen ska få åka med, är enligt uppgift därför att dessa har skoplikt. Det finns inget stöd i taxehandboken för detta vad jag kan hitta...

Min personliga åsikt är att barns skolplikt är en föräldrafråga och om barnen glömmer skolkortet ska dom hem o hämta det. Sen får man kanske se mellan fingrarna på landsortslinjerna, där det är glest mellan bussarna. I stadstrafiken har jag sett barn som sätter det i system att glömma, för det spelar ju ingen roll. Jag får ju åka ändå... Skolplikten är väl ändå inte Trafikföretagets/Trafikhuvudmannens angelägenhet???

Resonerar jag fel, eller har jag medhåll? Hur gör ni i andra delar av landet?

yngrot

Till skolan får grundskolebarn åka  men på hemväg ska de ha intyg från skolan.  Gymnasie ungdomar betalar åt båda håll.  Detta gäller Västtrafik, skolkort har obegränsad antal resenärer   vilket gör att det är sällan nån som "glömt" sitt kort ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ted Selander

Citat från: yngrot skrivet 21 september 2013, 09:36:50 AM
Till skolan får grundskolebarn åka  men på hemväg ska de ha intyg från skolan.  Gymnasie ungdomar betalar åt båda håll.  Detta gäller Västtrafik. ---
Detsamma gäller F-län, inskrivet i taxehandboken.

Håkan Borås

Citat från: Ted S skrivet 21 september 2013, 11:00:07 AM
Detsamma gäller F-län, inskrivet i taxehandboken.
I Västtrafik får 3 under 20 år åka med en 20 åringsperiodkort och en sådan finns alltid i min buss eller hur?

Kvarne

Så vitt jag vet så står det bara i SL:s taxehandbok att man ska ha överseende med barn. Sedan får man tolka det lite som man vill.

Exempel 1: Ett barn på 13 år kliver på en 709 i Huddinge stn och ska hem som ligger i Gladökvarn. Klockan är 20 på kvällen och det är mörkt. Barnet berättar att h^n har tappat sitt kort/saknar färdbevis och ska hem. Här är ju tolkningen att man som förare måste se mellan fingrarna och låta vederbörande komma hem. Det är för stora risker med att lämna en 13 åring vid stationen på kvällen. Det är min bestämda tolkning.

Exempel 2: Ett barn kliver på 172:an vid Rågsved runt 08 på morgonen och ska åka till skolan i Huddinge. Vederbörande upptäcker att kortet saknas och frågar om denne får åka med ändå. Här är min bestämda uppfattning att eftersom det är morgon, personen bor i Rågsved och bussarna går ofta så får personen helt enkelt gå hem igen å hämta sitt kort. Hade samma scenario utspelats på exempelvis 709an i Gladö kvarn som ligger "ute på landet" och tidpunkten varit den samma hade jag nog ändå bett personen gå hem å hämta kortet. Min bedömning här är att om jag låter ett skolbarn åka med till skolan kan det i sin tur bli problem när denne ska hem igen. Därför är det alltid bäst att personen helt sonika får gå hem å hämta kortet. Ja, h^n kan be sina föräldrar hämta, men det man ju inte om det sker så därför är det bäst att välja det alternativ som är säkrast -Hämta kortet.


Kort sagt: Är det på kvällen och barnet skall hem så finns det iaf inte hos mig någon tvekan om att personen ska komma hem säkert. Men på morgonen och på dagtid bör personen se till att ha med sig kortet.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

homer

I SL trafiken ska man låta alla som har glömt kort på morgonen eller som glömt att ladda åka med till närmaste T-bana annars ringer dem till SL och klagar och föraren blir inkallad till chefen... jo de är tyvärr sp så de har blivit och så de funkar....  :-X :-X :-X :-X

yngrot

Citat från: Håkan Borås skrivet 21 september 2013, 11:10:28 AM
Citat från: Ted S skrivet 21 september 2013, 11:00:07 AM
Detsamma gäller F-län, inskrivet i taxehandboken.
I Västtrafik får 3 under 20 år åka med en 20 åringsperiodkort och en sådan finns alltid i min buss eller hur?



Ja men detta gäller ENBART  när de går på bussen på samma hpl. Gäller ju inte heller på Fritidsladdning.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jo

Citat från: homer skrivet 21 september 2013, 20:52:56 PM
I SL trafiken ska man låta alla som har glömt kort på morgonen eller som glömt att ladda åka med till närmaste T-bana annars ringer dem till SL och klagar och föraren blir inkallad till chefen... jo de är tyvärr sp så de har blivit och så de funkar....  :-X :-X :-X :-X

De är ju SL som är beställare så det är ju egentligen bara att följa deras direktiv. Därav att praxis skiljer sig på olika håll i landet. Vissa beställare är ju väldigt nog med att alla alltid måste ha färdbevis och då blir ju istället det enda undantag då folk får tas med utan giltigt färdbevis när personen riskerar bestående kroppsskada ifall denne inte tillåts gå ombord

Så något som är tillämpligt och ska tillämpas på en plats i landet kan ju faktiskt ge vite på en annan plats.

Kvarne

Citat från: homer skrivet 21 september 2013, 20:52:56 PM
I SL trafiken ska man låta alla som har glömt kort på morgonen eller som glömt att ladda åka med till närmaste T-bana annars ringer dem till SL och klagar och föraren blir inkallad till chefen... jo de är tyvärr sp så de har blivit och så de funkar....  :-X :-X :-X :-X

Jag köper inte riktigt det där....Om ett skolbarn kliver på och säger att denne glömt kortet hemma och detta är på morgonen är väl det rimligaste alternativet att man helt enkelt får knalla hem igen å hämta kortet...? Det förefaller ju högst orimligt att detta skolbarn skulle köpa en biljett vid närmaste t-bana och alternativet att denne person KANSKE blir hämtad på hemvägen är ju lite sämre än att gå tillbaka den lilla biten det är hem igen där kortet ligger. SL kan väl inte stå som ansvariga för olika personers slarv. Och jag tror inte att man kan komma med den ursäkten och få åka med SJ till nästa station för att köpa biljett...?!

Däremot; Om det är en vuxen människa som man kan anta ha ekonomiska möjligheter s.a.s att köpa biljett vid nästa stora knutpunkt så är väl det alternativet rimligast. Inget snack om det. Men just gällande skolbarn så är det ju bäst att man helt enkelt får hämta kortet hemma?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

F.Å

Citat från: Kvarne skrivet 22 september 2013, 12:33:40 PM
Däremot; Om det är en vuxen människa som man kan anta ha ekonomiska möjligheter s.a.s att köpa biljett vid nästa stora knutpunkt så är väl det alternativet rimligast. Inget snack om det. Men just gällande skolbarn så är det ju bäst att man helt enkelt får hämta kortet hemma?

SMS-biljett är väl alternativet som gäller då. Eget ansvar att hålla koll på att biljetten inte slutat gälla, vad hände med det?
Citat ur gällande taxehandbok sidan 5:

"Resenär får inte åka utan giltig biljett till plats där SL-biljetter, till exempel 30-dagarsbiljett, säljs."

jbnilsson

Jag brukar alltid ta med barn som inte har giltigt färdbevis, alt saknar färdbevis. (6-15 år)

Ungdomar brukar jag se till situationen, och hur de beter sig. Står de vi hållplatsen och röker, och sen går in i bussen med en öppnad ölburk och inte har biljett så åker de av... . Vill de bara hem (eller till skolan), och beter sig normalt, så får de följa med. Dock med tillsägelse om att de ska ha giltigt färdbevis nästa gång.  (15-17 år)

Över 18 år ska alla som ska resa ha giltig biljett.  Inget undantag. Spelar ingen roll om det är i tätbebygt område eller mitt ute i skogen.

Vi får aldrig lämna barn i utsatta situationer p.g.a att de saknar färdbevis.   Vad som är en "utsatt situation" är ju såklart svårt att bedöma ibland,  men jag ser det alltid så om de inte har annan myndig närstående person med sig på platsen.

Kör för SL .. 

Så gör jag iaf.   


F.Å

Kanske bäst att förtydliga då, att jag avsåg vuxna resenärer som av olika anledningar inte har biljett, eller tycker att bussresan till lämplig laddpunkt skall vara gratis. En påladdad biljett kan ju vila i 60 dagar innan den aktiveras, detta verkar oerhört många vuxna inte känna till utan måste absolut ladda ny biljett en eller ett par dagar efter att föregående gått ut...

P.Ek

Vad gäller det för regler när folk letar och letar efter sitt busskort utan att hitta och chauffören ger gest att han/hon kan gå på ändå? Har sett det främst i innerstan där det ofta är en lång kö av människor som ska på bussen och chauffören kanske prioriterar att inte bli sen?

Taunusch

Man får inte handla tomater på ICA utan att kunna betala för sig. Vare sig man är ung eller gammal, pojke eller flicka, man eller kvinna....


Jonas1968

Citat från: Taunusch skrivet 23 september 2013, 11:55:03 AM
Man får inte handla tomater på ICA utan att kunna betala för sig. Vare sig man är ung eller gammal, pojke eller flicka, man eller kvinna....
Däremot går det ju alltid att betala på ICA och därmed göra rätt för sig både med betalkort och med kontanter. Allt sådant blir direkt mycket krångligare så fort det kommer till kollektivtrafik. Dessutom innebär ju ett glömt skolkort inte alltid att länstrafiken verkligen förlorar pengar. Ett terminskort kostar ju lika mycket oavsett om det är glömt eller med till skillnad från tomater på ICA utan att betala vilket är en ren förlust för handlaren. Problemet är väl dock att kolla upp att det verkligen finns ett kort.
Går inte riktigt att jämföra skolkort på bussar med ICA och Konsum.