Startspärrar och andra säkerhetspärrar...

Startat av Wetjo, 04 augusti 2013, 06:49:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

På vissa bussar måste man slå på vänster blinkers för att dörrbromsen ska släppa.
Sen har vi alkolåsen. Vi har på nyare bussar att de går inte att stänga av motorn om inte handbromsen är ilagd.
Vi har spärrventiler om bussen har för lågt tryck. Grindsummer om handbromsen ej är ilagd osv...
Alla dessa säkerhetsåtgärder kan jag begripa och försvara. Det finns en sak jag inte kan förklara:

På en buss (5683) har vi en startspärr för framdörren. Dvs Bussen går ej att starta om framdörren är öppen. Varför?
Om bussen är tom på luft och dörren står på trekvart, kan jag inte starta bussen om ingen kollega står o håller in dörren...

Exempel på andra startspärrar/säkerhetsspärrar som jag glömt/inte känner till?

Johan B

Dörrar och bagageluckor (elstyrda luckor) som inte går att öppna om inte parkeringsbromsen är ilagd (bussen ifråga saknar dörrbroms). Smått irriterande vid snabab hållplatsstopp men ändå försvarbart. Att det däremot inte går att stänga dörrar och luckor om man lossar parkeringsbromsen då dessa fortfarande är öppna är däremot helt oförsvarbart korkat. Denna lösning fanns på äldre Irizar. Då är Beulas lösnng där dörrar och luckor går igen automatiskt när bromsen lossas mer genomtänkt, i alla fall så länge föraren inte är stressad och gör startklart innan alla är ombord  ;D.

Jonas

Alla dessa förbannade magnetkontakter på diverse utvändiga luckor!
Speciellt MAN verkar vara förtjusta att sätta dessa kontakter på nästa var enda lucka som finns, och är luckan öppen bara den minsta millimeter går det inte att starta.

Det mest idiotiska måste ändå vara spärren till luckan vid gaskopplingen (på MAN).
Öppnar man luckan stängs motorn av!
Väldigt smart, framförallt då mätaren som visar hur mycket gas det finns sitter bakom denna lucka!

Erling.L

Citat från: Z skrivet 04 augusti 2013, 12:16:35 PM
Alla dessa förbannade magnetkontakter på diverse utvändiga luckor!
Speciellt MAN verkar vara förtjusta att sätta dessa kontakter på nästa var enda lucka som finns, och är luckan öppen bara den minsta millimeter går det inte att starta.

Det mest idiotiska måste ändå vara spärren till luckan vid gaskopplingen (på MAN).
Öppnar man luckan stängs motorn av!
Väldigt smart, framförallt då mätaren som visar hur mycket gas det finns sitter bakom denna lucka!

Är samma på de Volvo jag kört tror att det med gasluckan e lag eller liknande

Mest störande jag haft e Volvos inkoppling av alkolås som sa att nödstopp va intryckt
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ersa

Umeås två första OmniCity-ledvagnar 46 och 47 krävde ofta starthjälp med NATO-kabel från batterivagn vid 4:30-tiden på kalla vintermornar. NATO-uttaget satt innanför luckan vid vänster strålkastare, så luckan var tvungen att vara helt öppen för att kabeln skulle kunna sättas dit.
Samtidigt fanns det en startspärr kopplad så att bussen inte kunde starta med öppen lucka...
Lösningen blev tvåmannajobb; en som höll in mikrobrytaren och en annan som vred om startnyckeln.

Däremot fanns det inga startspärrar till sidoluckan där luftslangen satt kopplad på de senare OmniCitys. Så en och luftslang kördes ju av ibland...

buskörare

Vet inte om det räknas som spärr kanske, men usel tanke. På VDL-bussarna måste man niga innan man öppnar dörren.

Johan B

Citat från: buskörare skrivet 04 augusti 2013, 21:45:48 PM
Vet inte om det räknas som spärr kanske, men usel tanke. På VDL-bussarna måste man niga innan man öppnar dörren.

...! Vad var det för fel på en brytare där man väljer nigning av/automatisk nigning vid dörröppning/ manuell nigning? Detta låter som en specfråga. Alternativt någon dum standardlösning som någon beställare missat att speca om.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 04 augusti 2013, 21:45:48 PM
Vet inte om det räknas som spärr kanske, men usel tanke. På VDL-bussarna måste man niga innan man öppnar dörren.

Samt det där irriterande fenomenet som finns på flera nya modeller av olika tillverkare att när man nigt bussen, och därefter släpper handbromsen samt stänger framdörren, så höjs inte bussen upp förrän 1-2 sekunder efter att framdörren stängts helt. Eller, tja... "nya" är väl fel ord då detta kom redan på flera 2002:or.
Förr i tiden klarade bussarna av att höjas upp från nigning samtidigt som framdörren började stängas.

yngrot

Det mest korkade är ju ändå det som Wetjo skriver om att bussen inte kan startas när dörren är öppen..  hur tänkte man där ????   Inte lätt starta när man är ensam i garage 

I helgen lyckades jag starta en buss trots att luckan i fronten var öppen 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Eller bussen som inte tände backljusen och hjälpstrålkastarna förrän kopplingspedalen var helt uppsläppt. Den var lite trixig att backa med i vintermörkret.

MrH

Citat från: buskörare skrivet 04 augusti 2013, 21:45:48 PM
Vet inte om det räknas som spärr kanske, men usel tanke. På VDL-bussarna måste man niga innan man öppnar dörren.

Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2013, 21:55:02 PM
Samt det där irriterande fenomenet som finns på flera nya modeller av olika tillverkare att när man nigt bussen, och därefter släpper handbromsen samt stänger framdörren, så höjs inte bussen upp förrän 1-2 sekunder efter att framdörren stängts helt. Eller, tja... "nya" är väl fel ord då detta kom redan på flera 2002:or.
Förr i tiden klarade bussarna av att höjas upp från nigning samtidigt som framdörren började stängas.

Huvudet på spiken! Vissa modeller så höjs bussen snabbt och det är bara och åka, med andra vagnar så tar det en mindre evighet...! Har många gånger retat mig på detta just i stadstrafik när man stänger av bussen några minuter då man inväntar avgång. Jag brukar niga bussen och sedan stänga av. Med Citaro funkar det klockrent, när jag startar motorn höjs bussen (snabbt går det också!) och det är bara att åka. Med Volvo förblir bussen sänkt vilket jag ofta glömt bort när det är dags att åka och jag försöker förtvivlat komma iväg... just det ja.. höja bussen MANUELLT några lååångsamma sekunder först... först DÅ går det att åka...!  ::)

/MrH

allan 99

På 5282 är det så man måste ta ner handbromsen för att öppna bussens dörrar
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

Wetjo

Citat från: allan 99 skrivet 07 augusti 2013, 19:25:26 PM
På 5282 är det så man måste ta ner handbromsen för att öppna bussens dörrar

Det beror på att det inte finns dörrbromsar på den bussen. Då måste handbromsen ligga i för att öppna bakdörren.