SL's röda och blå linjer

Startat av igel, 26 juli 2013, 13:30:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

SL införde för många år sedan blå linjer som skulle vara som "spårvagnar på hjul". Men hur ser det ut i dag med färganvändningen, hur konsekvent är man?

Ulf Berlin's tråd http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,59571.0.html så merutnyttjar Nobina blå bussar på 656 i Norrtälje.

Vilka icke stomlinjer går det som regel eller väldigt ofta blå bussar på?

Kan själv komma på följande: 94, 696, 699. några flera?

Tommy E

Den korta linje 651 i Norrtälje brukade åtminstone förut trafikeras med blåbuss. Dock vet jag inte hur det är sedan linjen förlängdes till Färsna.

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

651 och 696 har tillstånd från SL att köras med blåa fordon för att operatören då kan slippa en massa onödig tomkörning och dubbelbemanning. Säkerligen finns det även klartecken att köra fler tätortslinjer i Norrtälje med blåbuss.  Och i framtiden är det ju tal om att helt ersätta 658 till Solbacka med en förlängd 677 längs samma färdväg.

Skulle 639 Stockholm-Rimbo hetat 679 och gått med komfortabla blåbussar hade säkerligen tillstånd ordnats för att meranvända dem på vissa 648-avgångar.

Om vi vänder på det hela verkar Nobina ha tillstånd från SL att köra två röda bussar med UL-Almex på 677 varje dag.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2013, 21:13:22 PM

Om vi vänder på det hela verkar Nobina ha tillstånd från SL att köra två röda bussar med UL-Almex på 677 varje dag.

Man kan ju gissa att det har skett en förändring i antalet beställda turer vilket inneburit fler dimensionerande fordon med blå färg, då blir det ju en ekonomisk fråga för beställaren

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 juli 2013, 21:27:57 PM
Man kan ju gissa att det har skett en förändring i antalet beställda turer vilket inneburit fler dimensionerande fordon med blå färg, då blir det ju en ekonomisk fråga för beställaren

Jo, något sådant är det nog. Dessa två röda kan t.ex meranvändas till alla möjliga röda linjer på helger, vilket ju alltid är bra.
Vad gäller själva grundfrågan rött på blått eller blått på rött verkar det vara fler deltagare här i forumet som reagerar på "fel färger", än antalet resenärer som bryr sig. Många Roslagsresenärer som ringer och letar borttappade saker har faktiskt inte något minne av vilken färg bussen de åkte hade, men oftast vet de linjenummer och avgångstid.

Ersa

Citat från: igel skrivet 26 juli 2013, 13:30:07 PM
SL införde för många år sedan blå linjer som skulle vara som "spårvagnar på hjul".

Om stomlinjekonceptet verkligen betyder "spårvagnar på hjul" är svårt att säga. När Västtrafik inför en stomline så betyder det att det helt seriöst övervägs att bygga nya spår där inom en inte alltför avlägsen framtid.
Men när SL inför en stomlinje behöver det inte alls finnas några som helst planer på några nya spår på många decennier. Därefter har ju SL någon konstig regel om att en stomlinje ska trafikera en specifik kommuns enda största ort, vilket enligt vissa sägs vara att 676 och 677 blev blåa, medan SL:s allra längsta reguljära busslinje 639 (samt 641) inte är det.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 27 juli 2013, 00:12:19 AM
Om stomlinjekonceptet verkligen betyder "spårvagnar på hjul" är svårt att säga. När Västtrafik inför en stomline så betyder det att det helt seriöst övervägs att bygga nya spår där inom en inte alltför avlägsen framtid.
Men när SL inför en stomlinje behöver det inte alls finnas några som helst planer på några nya spår på många decennier. Därefter har ju SL någon konstig regel om att en stomlinje ska trafikera en specifik kommuns enda största ort, vilket enligt vissa sägs vara att 676 och 677 blev blåa, medan SL:s allra längsta reguljära busslinje 639 (samt 641) inte är det.

Eller kommuncentrum ska bussarna passera enligt gällande strategi, det behöver alltså inte vara den största orten. Om det därmed kan innebära att det kan finnas flera kommuncentrum i en kommun framgår inte riktigt. Men i praktiken har man ju ändå valt att bara lägga linjerna till huvudorten. Exempelvis skulle ju även annars 807 vara rätt naturlig som stomlinje.

Att 639 inte är en stomlinje har ju också med att göra att den inte uppfyller ett annat krav; turtätheten ska även vara minst timmestrafik på vardagar. Men den regeln verkar ju mest vara tillkommen för att 677 skulle kunna göras blå. Det är svårt att säga att det är en stomlinje - som skall signalera tät trafik om det är timmestrafik mestadels och trafik varannan timme på helger.

Med den nya stomlinjestrategin tycks ju också tanken snarast vara att blåbussarna skall vara snabba tvärförbindelser, vilket ju knappast var den ursprungliga meningen. Det är ju därför man måste förlänga 676 till Värmdö - trots att man får en busslinje som blir alltför lång och alltför oregelbunden trafik på för att det skall fungera - såvida man inte river halva city, eller bygger busstunnlar genom hela staden.

Västtrafik har ju nu också reviderat sitt koncept lite och gjort det lite mer finfördelat och har väl inte heller kvar stomlinjer formellt längre. Man har ju nu utökat till linjer inom KomOfta-konceptet som inte heller någonsin kommer att konverteras till spårväg

Däremot har ju många trafikbolag Expresslinjer och eller pendlarlinjer. Det finns ju hur många koncept som helst man kan göra för att särskilja olika typer av linjer. Det är väl bara SL som försöker samla alla varianter under "blåbussar".

Med risk för att upprepa mig, tycker jag blåbusskonceptet är utmärkt för tvärgående stomlinjer (bussarna på 17X), men knappast för radiella stomlinjer. I innerstadstrafik är jag också tveksam. De flesta städer har ju också gått ifrån konceptet nu för Citytrafik. Den "nya" trenden är ju att man istället försöker ha något slags basutbud, eller huvudlinjer som innefattar hela linjenätet, med undantag för speciallinjer, högtrafikslinjer och eller kompletteringstrafik.

För radiella stomlinjer är det väl snarare ett tydligt linjenummer som är väsentligt och att man renodlar trafiken (så att det inte är så många linjer i stråket med olika körsträckor). Detta för att kunna upprätthålla en bra turtäthet och styv tidtabell. Om bussen är blå eller inte, lär dock vara av betydelse för rätt få resenärer - dessa linjer lär man nog hitta ändå.

Snarare är det väl alltså att de radiella stomlinjerna, skulle kallas något annat - och då inte behöva vara blåa och i gengäld kunna utsträckas till flera linjer som har en form stomlinjefunktion. Såsom 639 och 807. Där då kanske snarast standarden skulle vara den väsentliga.

Det är ju också märkligt varför man har så höga krav på blåbussarna som verkligen har en tvärgående funktion. Flertalet åker ju med dem en ganska kort sträcka - högst 15-20-minuter. Varför man då måste ha gardiner och AC, medan det inte behövs på en linjesträckning som är på flera timmar känns ju lite konstigt minst sagt. Antagligen tittade man väl på Köpenhamns S-bussar i samband med införandet - men flertalet av dem går ju dock en betydligt längre sträcka än vad många reser med dagens tvärgående blåbussar på. I Köpenhamn finns ju också mycket få linjer där folk sitter på bussarna en längre sträcka (förutom S-bussarna). Där har man ju också kommit med ett nytt koncept för regionala tvärförbindelser - R-linjerna, som väl också är tänkta att ha samma standard som S-bussarna.