Behöver lite tips som ny bussförare

Startat av metalurg, 11 augusti 2012, 23:27:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robban N

Citat från: tågluffaren skrivet 16 augusti 2012, 19:04:13 PM
Trodde att man under SLs linjeutbildning fick köra linjen själv också. En visning låter lite....
Beror på. Ofta är man några stycken som turas om att köra. När jag hade linjeutbildning var det en runda på varje linje, förutom dom som skilde sig väldigt lite från varandra i sin sträckning. Där räckte det med muntlig anvisning om skillnaderna mot den vi körde.

Jag har gjort en felkörning på mina två månader, det var i ett villaområde där alla hus ser likadana ut i mina ögon :)

Martin Maltkvist

Vid intro på Söderhallen fick jag köra alla linjer med undantag för 96:an som beskrevs muntligt, Hornsbergs linjer lärde jag mig på egen hand genom att åka någon dag innan och föra anteckningar.
Likadan var proceduren för mina jobb i Gubbängen och Norrort, ragga jobb för nästa dag o kvällen innan nöta linjer på bästa vis. Felkörningar har det såklart varit men inget som inte har kunnat grejas och sånt har jag bara dragit lärdom av.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: tågluffaren skrivet 16 augusti 2012, 19:04:13 PM
Trodde att man under SLs linjeutbildning fick köra linjen själv också. En visning låter lite....

Det finns ingen "SLs linjeutbildning", utan det är bussföretagen som själva utbildar sin personal. Men som jag skrev tidigare är utbildning tyvärr något som anses lite dyrt och tidskrävande numera, och som man därför helst inte vill lägga ner mer än nödvändigt på. Och jag förtydligar att jag inte vill peka ut någon, då det gäller många olika bussföretag, stora som små, i de flesta län.

Danne B.

Citat från: CD skrivet 13 augusti 2012, 11:51:58 AM

En ramsa som du kan komma ihåg om du ska svänga och är osäker på att det är rätt korsning..

Är kantstenen hel har du kört fel
Står vägskylten snett har du kört rätt.

Lycka till!

;D ;D ;D ;D ;D

Klockrent!

//Danne