VK: Ybuss hjälper jobbpendlare

Startat av RoggaBoy, 23 februari 2011, 18:30:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

http://www.vk.se/Article.jsp?article=422159

Då återstår väl frågan, gäller länskorten på denna linje eller ej. Tror inte så många är intresserade av en sxtra bussbiljett för att ta sig hem eller så har jag helt fel.

Ersa

Utan att lova något har jag för mig att busskortet ska gälla, (om jag förstått trafikupplägget rätt). På samma sätt som att länskortet i Örebro gäller på Swebus linje 801 mellan Örebro och Laxå/Finnerödja i mån av plats. Det blir väl trafikhuvudmannen som ersätter det privata bussföretaget med en fast eller rörlig summa.

Men för korrekta svar: Ring Ybuss på 0771-33 44 44

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2011, 19:03:29 PM
Utan att lova något har jag för mig att busskortet ska gälla, (om jag förstått trafikupplägget rätt). På samma sätt som att länskortet i Örebro gäller på Swebus linje 801 mellan Örebro och Laxå/Finnerödja i mån av plats. Det blir väl trafikhuvudmannen som ersätter det privata bussföretaget med en fast eller rörlig summa.

Men för korrekta svar: Ring Ybuss på 0771-33 44 44

Jag ska själv inte ens åka linjen så jag behöver inte ringa. I mån av plats garanterar ju inte om det är som du förstått de säkert att dom kommer hem heller men chansen är så klart större än om ingen buss rullar.

Appropå ersättning, vid rörlig ersättning hur för man då statistiken om man ingen biljettmaskin har, räcker bara penna och papper där man drar ett streck för varje resenär eller?

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 23 februari 2011, 19:22:27 PM
Jag ska själv inte ens åka linjen så jag behöver inte ringa.

Det beror på om du vill ha svar på frågan du ställde, eller inte.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2011, 19:38:46 PM
Det beror på om du vill ha svar på frågan du ställde, eller inte.

Tänkte bara ifall någon visste, men av nyfikenhet får man alltså ringa till Sundsvall. Hur det fungerar med ersättning från Länstrafiken är det alltså till Lycksele man skall ringa medan Swebus gör det söderut men det är hemligt hur man för statistiken för dessa stolar som Länstrafiksbolagen köper i mån av plats!

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoggaBoy skrivet 23 februari 2011, 19:22:27 PM
Appropå ersättning, vid rörlig ersättning hur för man då statistiken om man ingen biljettmaskin har, räcker bara penna och papper där man drar ett streck för varje resenär eller?

Det vanliga är att man räknar två veckor om året och så ersätts efter en schablon utifrån detta. Räkningen kan utföras av ordinarie bussförare, extra bussförare (eller annan som är anställd av bussbolaget) eller länsbolagets kontrollanter. Man brukar variera lite för att se om man kommer fram till samma siffror. Det brukar man göra - på ett ungefär åtminstone.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

#6
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2011, 19:53:40 PM
Det vanliga är att man räknar två veckor om året och så ersätts efter en schablon utifrån detta. Räkningen kan utföras av ordinarie bussförare, extra bussförare (eller annan som är anställd av bussbolaget) eller länsbolagets kontrollanter. Man brukar variera lite för att se om man kommer fram till samma siffror. Det brukar man göra - på ett ungefär åtminstone.

När det gäller Swebus knappas alla THM-ämnen in i biljettmaskinen, och all statistik för alla avgångar på alla linjer syns då tydligt för bägge inblandade parter.

RoggaBoy

#7
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 februari 2011, 20:14:36 PM
Varför en resenär ska vara intresserad av hur ersättningsfrågan löses och hur stor ersättningen är kommer nog att vara motfrågan du får.

Det är ju en affärsuppgörelse mellan två parter och troligen inget som man är intresserad att delge utomstående.


Nu var det inte alls av hur många x antal kronor Ybuss får för uppgörelsen utan bara hur man registrerar dessa resenärer för Ybuss har ju inte direkt en biljettmaskin på Länstrafiken Västerbotten, men ursäkta min fråga då jag inte ens är en resenär utan bara en nyfiken Umebo!

Man utrustar bussen med en bärbar biljettmaskin från Länstrafiken, något Veolia skulle ta efter (för statistikens skull) eftersom deras inte fungerar, varken på äldre eller de nyare bussarna.

RoggaBoy

#8
Här kommer för övrigt svar på min fråga direkt från Ybuss:

"Ny tur från Skellefteå kommer att avgå Skellefteå busstation 05:30 och vara vid Norrlands universitetssjukhus 7:15. Bussen går vidare till Sundsvall där den är tänkt kan 11:20.
Gratis internet och affärsklass i hela bussen.

Från Umeå bstn ca 22.00, 22.05 från NUS, framme i Skellefteå 24:10.

Vi samarbetar med länstrafiken och godtar månadskort. Men blir bussen full så förstärks den inte. Boka gärna plats på www.ybuss.se."

Alltså är det som Ersa säger att man reser i mån av plats så nu vet vi alla som vill veta hur det ligger till.

Edit: Sedan någon dag tillbaka är det klart att Ybuss får ta resenärer mellan Umeå - Skeå - Umeå med men då gäller bara Ybuss egna priser, dvs man måste inte resa över länsgräns.

Ersa

Vem blir först att ta en bild på bussen på just den sträckan? Enligt förstahandskällor rör det som en bekant och väldigt komfortabel individ. :)

UglyJazz

Jag har redan blivit fotograferad vid ett flertal tillfällen, men ännu inte sett bilder på bussen min på nätet ännu...
(Vilken buss? STG421)

Sträckan är visserligen Lule-Ume, men ändå...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Ersa


Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 01 mars 2011, 08:27:14 AM
Här är det jag tänkte på:
http://svt.se/2.33919/1.2342241/lyxbuss_konkurrerar_med_benutrymme

Hur kan en representant för Y-Buss, som väl är det bussbolag som mest förespråkar fri konkurrens, uttala sig om SJ som han gör. SJ har ju rörlig prissättning sedan lång tid tillbaka och om de sänker priset beror det på minskad efterfrågan i tågen. Något som då rimligen borde gynnat lyxbussen.

SJ har inte satt in några "extratåg". Tvärtom har man haft stora problem med att köra de X2000-tåg som varit annonserade. Det Westh tänker på torde vara ett mycket tidigt morgontåg som går direkt från Sundsvall till Arlanda. Detta tåg har väldigt få resenärer och är inget som helst hot mot lyxbussen.

Att det skall vara så svårt att erkänna ett misslyckande utan att skylla på andra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Jag tolkar intervjun mera att det är svårt att få lönsamhet med ett "Bus4you-koncept" på just sträckan Sundsvall-Stockholm pga hård konkurrens både från järnvägen samt flera andra aktörer. Vi vet ju inte hur mycket journalisterna klippt ner intervjun och försökt vinkla den att bli en sak mellan bussen och tåget.

Jan

Att Y+ skulle bli en flopp mellan Sundsvall och Stockholm var för mig ingen överraskning. Tveksamt att det kommer hålla den föreslagna linjen gentemot Linje 100.
I branschen 37 år