Busskörkort i Uppsala

Startat av Fox, 14 november 2010, 17:23:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lil-sis

Citat från: jocke skrivet 03 december 2010, 21:47:34 PM
Hur funkar de, körs de med större bil eller körs de med buss inne på garageplan/annat inhängnat område?


Med vanlig bil. Både GUB och Busslink.

Har man D så kör man buss, iaf på GUB.

Martin Maltkvist

Citat från: lil-sis skrivet 08 december 2010, 15:03:32 PM
Med vanlig bil. Både GUB och Busslink.

Har man D så kör man buss, iaf på GUB.
Lika var det för mig då jag gjorde testkörningen i våras, från Hornsberg ut på Essingeleden för att sedan åka via Norra stationsgatan-Solnabron och vidare norrut. Vändning gjorde jag vid cirkulationsplatsen i anslutning till Solna kyrkväg och brummade sedan vidare samma väg tillbaka till Hornsberg.


6828 på min ära den 30/4 uti Hornsberg
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Henrik Palmqvist

Jag tar just nu mitt körkort hos Nobina.  Hade bara BECE innan på körkortet.   

Fick först göra ett teoriprov för B-behöriget.  Klarade man det inom de gränser de satte upp, så fick man göra en provkörning med personbil en liten sväng runt Solna.  Var det ok så fick man komma på interjuv, sen tog de även referenser. Även läkarundersökning gjordes.

Ingår i utbildningen D-behörighet (DE , om man har CE sen innan) samt YKB för persontransport.

Krav från Nobina är att man ska köra totalt 12 veckor, varav 8 veckor sammanhängande under sommaren 2011. Annars blir man återbetalningsskyldig. Fick skriva på kontrakt innan utbildningen startade. 

Tycker det är en helt ok deal. Man får körkortet,samt möjligheten att få jobba mer är stor, då det är brist på chaufförer.

/ Henrik

KG

Viss skillnad på tolv veckor mot två år...  :o