Mycket underliga saker har glömts på bussar men...

Startat av Fredde, 06 november 2010, 23:45:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Niclas Wennerlid

Nja, inte så ovanligt ändå. Som trafikledare har jag hämtat hund vid ett par tillfällen.
Vid ena tillfället hoppade det in en hund i bussen och åkte med ett varv innan jag hämtade den, sen blev den bortskämd på trafikledningen till polisen kom. Hur det gick sen vet jag dock inte.

// Niclas

Fredrik Gelin

Det är otroligt vad som glöms kvar, jag har tyvärr även varit med om att hjälpa en liten kvarglömd pojke hitta tillbaka till sin familj på 73:an.
Pojken hade åkt med sin farfar som klev av vid Östra station, när bussen kom till Ropsten uppdagades problemet, men pojken fick följa med tillbaka till Östra station medan jag jagade föräldrarna med hjälp av de få uppgifter pojken kunde bidra med.
Till slut fick jag tag i en mycket upprörd men tacksam pappa som kom ned till Roslagstull och hämtade pojken.
Den kjeliga Golden retrievern som Niclas berättade om ovan minns jag mycket väl, den hade nog en riktigt bra dag så mycket korv som den fick av oss...
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 07 november 2010, 02:51:56 AM
Nja, inte så ovanligt ändå. Som trafikledare har jag hämtat hund vid ett par tillfällen.
Vid ena tillfället hoppade det in en hund i bussen och åkte med ett varv innan jag hämtade den, sen blev den bortskämd på trafikledningen till polisen kom. Hur det gick sen vet jag dock inte.

// Niclas

Detta hände också på ett pendeltåg mellan Alingsås och Göteborg för några år sedan. I det fallet hade dock hunden inte glömts kvar utan den hade på eget initiativ stigit på tåget. Tågvärden såg när den steg på men trodde den var i sällskap med någon av de resande som var på väg ombord samtidigt. Men när tåget kom till Göteborg var det ingen som ville kännas vid hunden. Den hade dock ägarens namn på halsbandet så det var lätt att reda ut vad som hänt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas

Det underligaste jag hört att man hittat här i stan är en kartong med runt 15st kompletta uppsättningar löständer med namn, personnummer och allt(värda x-antal 1000-lappar styck).
En något nervös tandtekniker hörde sedan av sig och undrade om vi hittat dem  ;D

Ersa

En kvinna i Brunflo lyckades en gång glömma en barnvagn på bussen. Inte i bussen, utan hon hade av någon anledning själv tryckt in den i en av de minimala lastluckorna som finns på lågentréversionen av Carrus Vega utan att föraren såg det. När hon klev av med sin väninna berättade hon inte ens då för föraren att hon hade stoppat in något i nån lucka, så bussen rullade iväg direkt efter att de klivit av.
På frågan från en trafikledare varför hon inte talat med föraren om saken ens innan hon fick för sig att rycka i bussens lastluckor svarade kvinnan: "Innan vi klev av sa jag ju tydligt till min väninna att jag skulle ta min barnvagn efteråt. Det borde ju föraren ha förstått". Huruvida barnvagnen kom fram vet jag inte, men trafikledaren fick ringa runt till de sju bussarna på de två olika trafikföretagen och be alla förare gå ut vid nästa ändhållplats för att titta innanför alla tänkbara luckor.

lil-sis

Har inte hittat något underligt men vi fick en rätt rolig efterlysning häromdagen.

Någon hade glömt sin väska "i någon av de gröna bussarna". Inte en susning om vart eller vilken linje  8)

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 07 november 2010, 10:40:28 AM
En kvinna i Brunflo lyckades en gång glömma en barnvagn på bussen. Inte i bussen, utan hon hade av någon anledning själv tryckt in den i en av de minimala lastluckorna som finns på lågentréversionen av Carrus Vega utan att föraren såg det. När hon klev av med sin väninna berättade hon inte ens då för föraren att hon hade stoppat in något i nån lucka, så bussen rullade iväg direkt efter att de klivit av.
På frågan från en trafikledare varför hon inte talat med föraren om saken ens innan hon fick för sig att rycka i bussens lastluckor svarade kvinnan: "Innan vi klev av sa jag ju tydligt till min väninna att jag skulle ta min barnvagn efteråt. Det borde ju föraren ha förstått". Huruvida barnvagnen kom fram vet jag inte, men trafikledaren fick ringa runt till de sju bussarna på de två olika trafikföretagen och be alla förare gå ut vid nästa ändhållplats för att titta innanför alla tänkbara luckor.

Har hört något värre. En mamma som glömde barnvagn MED barn i på bussen. Hur disträ är man då?

buskörare

För några år sen var det nån som dumpade en kartong med kattungar på en buss. Frågan är ju hur många gånger djuren dumpas istället för glöms?

Nico


Jo, 'bortglömda ungar' har jag oxå varit med om ett par, tre gånger eller så. Beror nog även lite på linje och område.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kristofer

När jag jobbade på SL Upplysningen fick jag en gång ett samtal från en dam som glömt sin make på 54:an vid Hornstull. Kan tillägga att maken var senil.
Damen fick reda på när vagnen skulle passera Hornstull nästa gång, och därmed var hon nöjd.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Ersa

Citat från: Kristofer skrivet 09 november 2010, 11:11:10 AM
När jag jobbade på SL Upplysningen fick jag en gång ett samtal från en dam som glömt sin make på 54:an vid Hornstull. Kan tillägga att maken var senil.
Damen fick reda på när vagnen skulle passera Hornstull nästa gång, och därmed var hon nöjd.

Att ha en senil make är en sak, men då gäller det ju att inte vara glömsk själv...

MartinMartin

Citat från: Ersa skrivet 09 november 2010, 11:19:26 AM
Att ha en senil make är en sak, men då gäller det ju att inte vara glömsk själv...

Ja, eller så är det lika skönt om det vore så, för ingen av dem skulle väl lida av det  ;D


Matte

Citat från: buskörare skrivet 07 november 2010, 16:02:02 PM
För några år sen var det nån som dumpade en kartong med kattungar på en buss. Frågan är ju hur många gånger djuren dumpas istället för glöms?

Ja detta hände bland annat på en buss i Södertörn 2008 eller 2009. När föraren gick igenom vagnen i Handen garaget efter avslutad körning så fanns en skokartong med kattungar i den. Väl igen tejpad kartong har jag för mig och absolut inte glömd. Det va även med i ett TV program på TV4 eller TV4+. Hitta Hem tror jag programet heter.

buskörare

Citat från: Matte skrivet 10 november 2010, 12:09:00 PM
Ja detta hände bland annat på en buss i Södertörn 2008 eller 2009. När föraren gick igenom vagnen i Handen garaget efter avslutad körning så fanns en skokartong med kattungar i den. Väl igen tejpad kartong har jag för mig och absolut inte glömd. Det va även med i ett TV program på TV4 eller TV4+. Hitta Hem tror jag programet heter.

Det var nog samma jag tänkte på. Hemskt.