Nya idéer om direktlinjer från Nacka/Värmdö

Startat av Omnilasse, 29 augusti 2010, 13:10:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: the0fiskis skrivet 03 september 2010, 20:17:41 PM
går inte 474 direkt? (blå buss liinje brukar kallas express linje)

Det beror ju på vart man ska. Den är inte snabbast till Hemmesta, och inte heller till Gustavsberg, men den går ju ofta.

Omnilasse

Citat från: för alla skrivet 03 september 2010, 20:15:28 PM
Borde finnas lite alternativ för de som bor i Hemmesta o däromkring med alla matarbussar som går ditt o det jag menar är direkt bussar till Slussen som inte e inne i gustavsberg o kronglar o gör restiden minst 10 min längre.

En lösning kan va o låta ngn/alla av matarbussarna gå direkt till Slussen som de gör i högtrafik
behoven finns o kommer få många att ställa bilen när resan mot stan går fortare
Jo visst är det så, nu valde man ju med Ingarölösningen att slänga bort lite turer på 445 som går parallellt med 444 via Orminge. Med direktbussar som komplement till 474 och utglesa till 15-minuterstrafik dagtid på den senare, skulle det landa på ungefär lika många omlopp. Det bygger dock på att 436-440 respektive 425 + 425X inte skulle innebära för stor belastning på 474 om den går varje kvart (vilket förstås kan vara svårt att avgöra utan mer exakt resandestatistik). 

för alla

474 går just in i gustavsberg o spenderar en 10-15 min av allas resänerers dyrbara tid o inte e så sugna på de längre

Stop

Kul att SL börjar införa BRT. Bussen kan lätt konkurrera med spårtrafik om bussen ges samma trafikutrymme och av samma kvalitet. Att jämföra en bussresa på motorväg och en spårtrafik längs ett rakt spår ut till Arlanda. Spårtrafiken är lite bättre, lite tystare och mer plats per passagerare, Restid per 10 km är för bussen 7 min och för spårtrafiken 5-6 min, speglar komfort skillnaderna väldigt bra.
Jämför vi spårtrafiken in till stan med stadbussarn, blir restiderna 7-8 min restid per 10 km för spårtrafiken och 30 min för stadsbussarna. Vilket också speglar komforten väldigt bra. Med BRT kan restidern kortas till 10 min och detta höjer komforten med lika mycket som restiden kortas. Utan BRT innehåller en busslinje i stad trafik c:a 200 komfort sänkande och restids förlängande planerade åtgärder i form av kraftiga svängar(en rondell = 3 st), farthinder, övergångställen och rödljus. Där till kommer ett hundratal medtrafikandet att ta hänsyn till. Under dessa förhållande är det otroligt att buss kan konkurrera och gör det bra.

Andreas

Citat från: the0fiskis skrivet 03 september 2010, 20:17:41 PM
går inte 474 direkt? (blå buss liinje brukar kallas express linje)

Nu tar jag det som direkt poppar upp ur minnet om blåbusslinjerna: SLs blåbusslinjer, som 471 och 474 i Nacka/Värmdö - regionen, är s.k. stomlinjer. Dessa linjer har ersatt busslinjer som rullat på stora gator och vägar och som trafikerar hållplatser, där många resenärer kliver på och av. Dessa blåbusslinjer har ofta också en högre turtäthet än de övriga busslinjerna med röda bussar. 474 kan jag iofs hålla med om är rätt så snabb, men i Gustavsberg så vet jag att den åtminstone rullar förbi en stormarknad som ligger där (jag vet tyvärr inte så mycket om Gustavsberg :P). För övrigt håller jag med om att denna linje är snabb, då den har relativt få stopp åtminstone mellan den trafikplats där den svänger av i Gustavsberg och Slussen, framförallt i och med att den rullar på motorvägen. I nordost har du ju två andra liknande exempel, 670 och 676 mot Vaxholm resp. Norrtälje. Båda linjerna kör på motorvägen till Arninge Trafikplats, där 670 svänger av och kör på huvudvägen rakt in till Vaxholm, medan 676 hela tiden kör på E18 motorväg/motortrafikled/motorväg, tills linjen når Norrtälje och kör då Stockholmsvägen hela vägen ner till busstationen. 1 timme tar en enkel tur i vanliga fall, men då betar den även av 7 mil, som Stockholm - Uppsala.  ;)

Omnilasse

Citat från: Andy91 skrivet 04 september 2010, 11:40:10 AM
Nu tar jag det som direkt poppar upp ur minnet om blåbusslinjerna: SLs blåbusslinjer, som 471 och 474 i Nacka/Värmdö - regionen, är s.k. stomlinjer. Dessa linjer har ersatt busslinjer som rullat på stora gator och vägar och som trafikerar hållplatser, där många resenärer kliver på och av. Dessa blåbusslinjer har ofta också en högre turtäthet än de övriga busslinjerna med röda bussar. 474 kan jag iofs hålla med om är rätt så snabb, men i Gustavsberg så vet jag att den åtminstone rullar förbi en stormarknad som ligger där (jag vet tyvärr inte så mycket om Gustavsberg :P). För övrigt håller jag med om att denna linje är snabb, då den har relativt få stopp åtminstone mellan den trafikplats där den svänger av i Gustavsberg och Slussen, framförallt i och med att den rullar på motorvägen.
Problemet är väl snarast att stombussarna i Nacka/Värmdö blivit något slags mellanvariant. Trafiken är så pass tät i Nacka/Värmdö att grundkravet överträds för stomlinjerna och man skulle kunna hitta andra lösningar med bussar som trafikeras som "stomlinjer" och som därmed skapa en bättre trafik. Orminge och Hemmesta är två sådana områden som borde ha en tydligare linje som utgör stomtrafiken och som går utan att passera Nacka forum respektive Gustavsbergs Centrum. 444 uppfyller delvis det kravet, men är otydlig då den fungerar som en ringlinje, och dessutom inte trafikerar hela trafikdygnet. Att låta 436-440 gå direkt till Slussen vore en tanke, men blir lite otydligt med många linjer att hålla reda på. Ett alternativ där är ju att låta dem trafikeras som 435 på den gemensamma sträckan. På så sätt skulle 471 och 474 kunna förkortas med bytesmöjlighet förstås vid Orminge respektive Grisslinge/Ålstäket.

för alla

Citat från: Omnilasse link=topic=38475.msg281506#msg281506 date=
Problemet är väl snarast att stombussarna i Nacka/Värmdö blivit något slags mellanvariant. Trafiken är så pass tät i Nacka/Värmdö att grundkravet överträds för stomlinjerna och man skulle kunna hitta andra lösningar med bussar som trafikeras som "stomlinjer" och som därmed skapa en bättre trafik. Orminge och Hemmesta är två sådana områden som borde ha en tydligare linje som utgör stomtrafiken och som går utan att passera Nacka forum respektive Gustavsbergs Centrum. 444 uppfyller delvis det kravet, men är otydlig då den fungerar som en ringlinje, och dessutom inte trafikerar hela trafikdygnet. Att låta 436-440 gå direkt till Slussen vore en tanke, men blir lite otydligt med många linjer att hålla reda på. Ett alternativ där är ju att låta dem trafikeras som 435 på den gemensamma sträckan. På så sätt skulle 471 och 474 kunna förkortas med bytesmöjlighet förstås vid Orminge respektive Grisslinge/Ålstäket.

Va bra du skrev tänkte skriva ngt liknande men behöver inte de nu hoppas SL:s planerare tittar på såna här forum oxå när de planerar sin trafik

homer

Det finns egentligen inget behov av att ha "tydliga" linjenummer till Hemmesta, 435-440 kan gott gå där hela dagen åt båda hållen, även idag går ju 437-438 mitt på dagen åt båda hållen dock inte alla turer.
Anledningen är att de inte finns något av intresse där... dem som ska till Värmdö och inte känner till de ska knappast till Hemmesta utan vidare till Bullandö eller Lillsved eller liknande. Gustavsberg är en helt annan sak...

425-425x borde gå med vardera 30 minuters trafik vilket gör att de blir 15 minuters trafik från Centrum
422 trafikeras bara Mellan Slussen och Orminge (förutom sena kvällar) istället går 445 och 420 dagtid åt båda hållen
I orminge läggs 444 ner och istället går 446 åt båda hållen hela dagarna (445 går via björknäs)
448 får helt ändrad körväg, direkt efter korsningen kummelnäsvägen/värmdövägen svänger den mot gustavsberg och går ut motorvägen via Lagnö avfarten
421 går även i rusningen så de finns en förbindelse med orminge.
ny ringlinje som skyltas Ektorp(direktbuss) som ska gå motorvägen till Skurustugan, sen köra inväg till Långsjöstrand där den sen kör upp direkt på motorvägen tillbaka till Slussen.
442x ska inte gå via Tollare utan Lännerstavägen och köra ut motorvägen via ormingeavfarten...
467 blir åter en lokalbuss i gustavsberg för gamlingarna med gott om körtid så man kan ta de lungt. dock räcker det med 1 avgång / timme
mellan Gustavsberg och Ingarö ny linje (427 al. 464) den ska gå från Gustavsberg till brunn och var 3:e tur förlängas via fågelvik-slingan så 430 kan gå direkt.

med obegränsade resurser går de givetvis att bygga på med hur mycket som helst... ::)



Karsten

Citat från: homer skrivet 04 september 2010, 19:58:38 PM
Det finns egentligen inget behov av att ha "tydliga" linjenummer till Hemmesta, 435-440 kan gott gå där hela dagen åt båda hållen, även idag går ju 437-438 mitt på dagen åt båda hållen dock inte alla turer.
Anledningen är att de inte finns något av intresse där... dem som ska till Värmdö och inte känner till de ska knappast till Hemmesta utan vidare till Bullandö eller Lillsved eller liknande. Gustavsberg är en helt annan sak...

425-425x borde gå med vardera 30 minuters trafik vilket gör att de blir 15 minuters trafik från Centrum
422 trafikeras bara Mellan Slussen och Orminge (förutom sena kvällar) istället går 445 och 420 dagtid åt båda hållen
I orminge läggs 444 ner och istället går 446 åt båda hållen hela dagarna (445 går via björknäs)
448 får helt ändrad körväg, direkt efter korsningen kummelnäsvägen/värmdövägen svänger den mot gustavsberg och går ut motorvägen via Lagnö avfarten
421 går även i rusningen så de finns en förbindelse med orminge.
ny ringlinje som skyltas Ektorp(direktbuss) som ska gå motorvägen till Skurustugan, sen köra inväg till Långsjöstrand där den sen kör upp direkt på motorvägen tillbaka till Slussen.
442x ska inte gå via Tollare utan Lännerstavägen och köra ut motorvägen via ormingeavfarten...
467 blir åter en lokalbuss i gustavsberg för gamlingarna med gott om körtid så man kan ta de lungt. dock räcker det med 1 avgång / timme
mellan Gustavsberg och Ingarö ny linje (427 al. 464) den ska gå från Gustavsberg till brunn och var 3:e tur förlängas via fågelvik-slingan så 430 kan gå direkt.

med obegränsade resurser går de givetvis att bygga på med hur mycket som helst... ::)




Det där med 448 förstår jag inte riktigt vitsen med, det innebär ju längre restid till Slussen. Jag tycker snarare den ska gå Värmdövägen direkt mellan Mensättra och Boo kommunalhus i stället för via Orminge i så fall.